Vraagje: hoe moet ik de convectieve temperatuur zien/interpreteren?
Je kan het beste vergelijken met de gewone temperatuur, als de gewone temperatuur de convectieve temperatuur bereikt heeft dan kan er cumuli gaan vormen
Ze updaten net als de weerkaarten, 4 keer per dag. Dit geldt overigens voor de meeste stations, sommige updaten zelfs maar 2 keer per dag.
Nee, deze worden om de 10 minuten geupdate, er was een kleine storing waardoor het niet kon
ik vind hem zo nog beter
ik vraag me alleen af hoe ik daar via de site komt, want ik kan ze niet vinden bij weerkaarten
Marcel
ik vraag me alleen af hoe ik daar via de site komt, want ik kan ze niet vinden bij weerkaarten
Onder het tabblad "weer" staat "indexcijfer onweer".
Heeft mij ook wat zoeken gekost terwijl het eigenlijk best een logische plek is.
Wel duidelijk, een kleur is makkelijker te interpreteren en valt goed op. Maar als je bij de indices kijkt en wat de waarden (kunnen) betekenen zie je een schaal van 4 tot 8 mogelijkheden / nuances. Met groen en rood werken reduceert dit tot 2 in de zin van wel of geen onweer. Misschien ga je dan voorbij aan de nuancering die wellicht zo handig is?
De vorige manier waarop de onweer-indices werden weergegeven, en dan doel ik op een plaatje dat Jan en Shadow onlangs een paar keer postte in de topics (voorbeeld), daar werd (door een script denk ik) gelijk achter een bepaalde index, automatisch de waarde aangegeven, bijvoorbeeld. 'K-index = 18 - 20 = Onweer onwaarschijnlijk.'
Het hele rijtje met alle indexen was zo heel overzichtelijk en gaf duidelijk de kansen aan per index. Je hoefde zelf dus niet de juiste waarde te zoeken. Dat was wel handig en duidelijk, weet alleen niet hoe dat gegenereerd wordt en of dat allemaal wel mogelijk is. Jullie hebben niet voor niets gekozen om een andere te maken...
Verder is het zo, dat is inmiddels wel duidelijk, dat 1 bepaalde index nog niets zegt over hoe groot de kansen zijn. Soms slaat de ene index uit en de andere niet. Welke dan te volgen? Zou er ook niet een automatische berekening kunnen volgen die uit de verschillende indices weer een nieuwe kansberekening maakt? Met een soort totaal-eind-conclusie?
Daarbij rekening houdend met bijvoorbeeld de tt-index (totals totals) die buiten het onweersseizoen minder goed bruikbaar is... en Boyden b.v. die niet altijd even bruikbaar is omdat er geen rekening wordt gehouden met de luchtvochtigheid. Maar ja, zal wel moeilijk worden omdat je met veel variabelen te maken krijgt.
Conv temp naar links schuiven is goed plan, gelijk wat overzichtelijker.
Overigens is het misschien niet handiger om, als je wel met rood en groen gaat werken, het om te draaien? Groen is wel onweer en rood niet?
Sluit ik mij bij aan, aangezien de meeste mensen op dit forum onweer als positief ervaren .
Om op de reactie van Tyshane terug te komen: De kleur loopt dus van groen naar rood met daartussen geel/oranje (zoals ook in mijn voorbeeld). In totaal zijn er dus 8 kleuren. Hoe groener, hoe groter de kans op onweer.
Om op de reactie van Tyshane terug te komen: De kleur loopt dus van groen naar rood met daartussen geel/oranje (zoals ook in mijn voorbeeld). In totaal zijn er dus 8 kleuren. Hoe groener, hoe groter de kans op onweer.
Haha, Groen= onweer, met als argument dat we hier van onweer houden, jaja. Nou van mij mag het hoor, maar om nou Groen te verbinden aan dingen die je positief vindt, gaat mij te ver. Ik houd van extreme weer en als dat met rood wordt aangegeven vind ik dat juist, omdat ik bij groen denk aan rustig en saai weer.
Ieder z'n smaak, maak maar een keuze Basch, je kunt het nooit iedereen naar z'n zin maken, maar rood voor extreem lijkt mij meest voor de hand liggend.
Edit. PS straks moeten de rode puntjes die zware neerslag voorstellen ook groen worden en het land rood.... | Gewijzigd: 26 april 2011, 23:12 uur, door Ben47
Ik had een ander argument. Groen wordt vaak ook gebruikt voor iets dat 'doorgaat' en rood voor 'stoppen / niet door gaan'. Het gaat hierbij om onweersverwachtingen, dus als die kans op onweer groot is, gaat wat mij betreft het stoplicht op groen.
Die mening deel ik met je, gewoon bij de originele kleuren houden die we ook hanteren voor de waarschuwingskaart op de frontpage