Bedenk wel dat de grenslaag in de vroege ochtenduurtjes vanzelfsprekend het meeste vocht bevat (door afkoeling). Je zal straks zien dat door dagelijkse gang de grenslaag weer 'ouderwets' droog wordt. Kijken naar Rv's gedurende de ochtend heeft dus niet zo gek veel zin als een eventueel onweer (hypotetisch uiteraard) in de middag voor moet gaan ontstaan in een atmosfeer die door dagelijkse gang gemodificeerd is. Wat een idee kan geven is de dauwpuntsdepressie die je verwacht in de middag (het verschil tussen T en Td). Hoe verder deze twee uit elkaar liggen des te droger de lucht is en des te hoger de basis van convectieve bewolking komt te liggen. Voor dat laatste kun je het volgende doen: T - Td x 400= convectieve wolkenbasis in ft.
Gevolg van iets koelere lucht op die hoogte is dat je T2M er in deze tijd van het jaar door beinvloed wordt. In dit geval dus ondanks de continentale aanvoer toch nét iets lagere maxima. In theorie zou je inderdaad een wat onstabilere grenslaag moeten krijgen als je T2M onveranderd blijft, echter nu is dat dus niet duidelijk het geval. | Gewijzigd: 24 april 2011, 09:29 uur, door marsel
Vooral gisterennacht een paar mooie felle bliksems, de donderslagen hadden wel hun tijd nodig dus het onweer zat wel niet dichtbij.
Wat zeggen ze van niet ?
https://gurushots.com/Martijn.photography/photos
En deze pagina heb ik opgezet om mijn droom werkelijkheid te laten worden.
http://martijn-naar-de-usa.webnode.nl/voorwoord/
Mja, dat gevoel heb ik ook inderdaad. Gister was de locatie subliem maar was de waarschijnlijkheid van 15% op onweer duidelijk te laag ingeschat, we hebben immers de Belgische buiigheid van gistermiddag nog helder op het netvlies staan. Het lijkt nu juist naar de andere kant te gaan. Kans op een bui, laat staan onweer, voor NL is vandaag echt nihil te noemen. Wellicht met de ervaringen van gister in het hoofd hebben de forecasters van Estofex zich op deze manier toch wat ingedekt.
Doel je op mijn vorige post? In dat geval wil ik toch duidelijk maken dat ik met name het signaal voor Nederland toch wat overdreven vind (zeker als we bijvoorbeeld naar gister kijken). Voor de landen zuidelijk van ons is het een ander verhaal, maar één ding is duidelijk, voor NL gaat het vandaag (net als gister) gewoon lastig worden.
Nee doelde meer op de post van Nick, het is niet de eerste keer dat de weerdiensten hebben gefaald en dat Estofex er erg goed bij zat
Duidelijk Jan, ben ik absoluut met je eens. Ik heb gister niet bijgehouden wat onze Belgische collega's er van gemaakt hebben maar het lijkt er op dat ze dus het eea gemist hebben?
Punt voor jou jan maar ik blijf toch bij mij standpunt
zeg maar gerust dat ze alles gemist hebben al 2 dagen na elkaar geen waarschuwing afgegeven en met het woordje onweer zijn ze de afgelopen dagen héél erg voorzichtig geweest in hun voorspellingen. terwijl we in belgie al 2 dagen onweer hebben gehad waarvan er gisteren zelfs 1 een mcs was ... KMI = fail
Onweersdagen: 0
Ow dat is inderdaad niet best. Opvallend, want luchtvaart technisch stonden in alle TAF's gistermiddag kansen op onweer met gusts. Wel niet zo intens als in de middag het geval was, maar het signaal is in ieder geval afgegeven. Voor de gemiddelde burger is het beeld dus even wat anders gepresenteerd haha . Overigens was het zogenaamde MCS een ander fenomeen. Gewoon enkele losse cellen zonder interactie met sterk uitspreidende ijskappen. De algehele setting met hoge theta-W en -E waarden waarin we normaal lang levende MCS'en terugvinden was nu niet terug te vinden. Het systeem gaf vrij snel de geest vanaf het moment dat dagelijkse gang op zn retour was.
De sticker MCS wordt al vrij snel op een dergelijke dot cirrus geplakt (vond men bij het KNMI ook trouwens vorige week ) | Gewijzigd: 24 april 2011, 10:59 uur, door marsel
Top dagen dit jaar 2012 ;
20 + 21 Mei
Top dagen vorig jaar 2011 ;
28 April, 10/11Mei, 28 Juni, 26 Augustus en 10/11 September
Maar eigenlijk durf ik hier in het hoge noorden er niet meer op te hopen.
Eind vd week wordt voor mij veel interessanter...
KNMI :
Aan de oostflank vindt in het weekeinde van 30 april een uitgesproken trogafsnoering in zuidwestelijke richting plaats. Deze krijgt verbinding met een hoogtelaag bij Spanje waardoor bij ons een zuidwestelijke stroming ontstaat waarin actieve storingen over het land trekken.