Dat kaartje met de indexen is om 14.00 (=12 UT) over geschakeld naar de sounding van 12 UT van de Bilt als referentie... maar die sounding is nog niet beschikbaar. Van daara dat alles op 0 of slecht staat.
Daniel | Gewijzigd: 22 april 2011, 14:15 uur, door KnightDoppler
Maar mijn vader is aan het werken aan het dak (nieuwe isolatie, nieuwe panlatten, nieuwe pannen) dus zou het wel handig zijn als het vandaag nog niet zou regenen.
Tussen het Level of Free Convection (LFC) en het Equilibrium Level (EL) is de temperatuur van het stijgende pakketje hoger dan de temperatuur van de omgeving. Dit temperatuursverschil werkt als een kracht op het pakketje en het uitoefenen van kracht leidt tot versnelling.
Op het EL is het temperatuursverschil 0 en daarmee ook de kracht die uitgeoefend wordt. En dus wordt de versnelling van het pakketje 0. Maar het heeft al wel snelheid gekregen en die is niet zomaar weg. Het pakketje zal dus vrolijk doorstijgen boven het EL uit.
Boven het EL is de omgeving warmer dan het pakketje. En dit temperatuursverschil gaat weer als kracht werken, maar omdat het temperatuur verschil nu omgekeerd is, is de kracht omgekeerd en wordt het pakketje juist vertraagd. Een stuk boven het EL wordt de snelheid pas 0.
Maar... nu zit het pakketje nog steeds in het gebied waar de omgeving warmer is. De negatieve versnelling blijft op het pakket werken en het pakket krijgt een negatieve snelheid, of te wel... het gaat dalen. Dit schommelt zo een paar keer door.
Van de updraft verwijdert zal de top van bui zich wel ongeveer langs het EL uitsmeren, maar boven de updraft ontstaat op deze manier juist de overshooting top.
De theoretische hoogte van deze overshooting top kun je berekenen door het temperatuursverschil boven het EL te integreren tot je een waarde hebt die gelijk is aan de Cape (Cape is een soort maat van de totale versnelling die het pakketje ondervindt, boven het EL moet een zelfde hoeveelheid vertraging plaatsvinden voor de snelheid van het pakketje weer 0 is).
Daniel
De overshooting top heb ik idd buiten beschouwing gelaten, en had eerder de noemer "Anvil" moeten gebruiken. Point taken.
Tuurlijk. de anvil zal idd gevormd worden rond de EL maar een "noemenswaardige" overshooting top zie ik nu ook niet echt gebeuren met deze (behoorlijk lage, maar toch degelijke) CAPE waarden. Je hebt wel degelijk een grotere opwaartse snelheid nodig om een mooie overshooting top van betekenis te krijgen.
Niet tegenstaande je rond elke EL level wel een "overshooting" top hebt hoor, door de momentum van de parcels naar boven... Dit omdat idd de parcels in eerste instantie vertragen (Wet van behoud van snelheid). Daar kan ik mij gerust in terug vinden.
Hoe dan ook... Hoe groter de vertical velocity, hoe duidelijker en groter de overshooting top zal zijn.
Greetz,
CONvect
Weatherforecaster
Hier laatste nieuws van de bron: severewheatheroutlook.
Vandaag is de kans het grootst over het reliëf en nabij de grens met FR, vooral in het westen nabij de kust (conv.gebied zeewind en landwind). Morgen zaterdag en deels zondag kan er in gans BE en deels zuidelijk NL onweer ontstaan in de namiddag. Toppen gaan richting 8000 m waardoor lokaal wat feller onweer mogelijk wordt doch dynamisch wordt hen niet met dus weinig kans op wind- en/of hagelschade. Door de niet al te sterke stroming is lokale wateroverlast steeds mogelijk. | Gewijzigd: 22 april 2011, 14:58 uur, door Jo Capelle