Perfect klopt niet, PERFECT in hoofdletters is onzin.
Tussen het Level of Free Convection (LFC) en het Equilibrium Level (EL) is de temperatuur van het stijgende pakketje hoger dan de temperatuur van de omgeving. Dit temperatuursverschil werkt als een kracht op het pakketje en het uitoefenen van kracht leidt tot versnelling.
Op het EL is het temperatuursverschil 0 en daarmee ook de kracht die uitgeoefend wordt. En dus wordt de versnelling van het pakketje 0. Maar het heeft al wel snelheid gekregen en die is niet zomaar weg. Het pakketje zal dus vrolijk doorstijgen boven het EL uit.
Boven het EL is de omgeving warmer dan het pakketje. En dit temperatuursverschil gaat weer als kracht werken, maar omdat het temperatuur verschil nu omgekeerd is, is de kracht omgekeerd en wordt het pakketje juist vertraagd. Een stuk boven het EL wordt de snelheid pas 0.
Maar... nu zit het pakketje nog steeds in het gebied waar de omgeving warmer is. De negatieve versnelling blijft op het pakket werken en het pakket krijgt een negatieve snelheid, of te wel... het gaat dalen. Dit schommelt zo een paar keer door.
Van de updraft verwijdert zal de top van bui zich wel ongeveer langs het EL uitsmeren, maar boven de updraft ontstaat op deze manier juist de overshooting top.
De theoretische hoogte van deze overshooting top kun je berekenen door het temperatuursverschil boven het EL te integreren tot je een waarde hebt die gelijk is aan de Cape (Cape is een soort maat van de totale versnelling die het pakketje ondervindt, boven het EL moet een zelfde hoeveelheid vertraging plaatsvinden voor de snelheid van het pakketje weer 0 is).
Daniel | Gewijzigd: 22 april 2011, 10:16 uur, door KnightDoppler
Maar er is toch wel sprake van enige onstabilteits toename.
En ik zie de temp ook wat hoger oplopen dan 26 graden, ik hou het op een graadje warmer.
Voor belgie voorspellen ze wel ontwikkeling van enkele buien en een onweerskans.
Het is toch wel een beetje spannend vandaag.................
Volgens de radar indd al een eerste bui in 't zuiden hier. Het is echt een stuk meer bewolkt dan gisteren rond deze tijd, dus ben eens benieuwd in hoeverre zich dat buitje gaat ontwikkelen. Het is in ieder geval nog redelijk vroeg, dus het kan alle kanten op gaan vandaag.
zat ook een lading sahara zand bij .
NICE, maar volgende keer even uploaden op het forum want de foto's steken ver buiten mijn laptop
plaatje 1
Ik heb er 10 seconden naar zitten kijken, denkend dat het een satellietbeeld was... Oops.