Nee maar indien je alle nodige gegevens hebt van de GFS runs, is het no biggy, zelf (indien nodig met de hand) een lege sounding in te vullen. Het enige wat je moet doen is lijnen trekken, tekenen en de regels volgen voor het invullen/inkleuren van zo een diagram.
Greetz,
CONvect
Weatherforecaster
Ja, leerzaam is dat natuurlijk wel! Maar je haalt neem ik aan de voorspelde sounding gewoon kant en klaar bij GFS?
Het intekenen van het virtuele pakketje moet je natuurlijk wel zelf doen dan. Bedoel je dat met zelfgeplotte kaarten?
Nog een vraag daarover: ik zie dat je de luchttemperatuur hoger laat beginnen dan GFS, heb je daar een reden voor?
H2O Hotel Terschelling: Mijn werk en weerchasecentrum. Hotelkamers met fantastisch uitzicht over de wolken!
Warmte geen probleem, maar dagen achter elkaar zonder dat er verkoeling (onweersbui) komt aan einde van de dag , is niet leuk meer.
-----------------------------------------------
As't nait gait zoas't moet, mot't mor zoas't gait
http://www.knmi.nl/webcam/index.html
http://www.knmi.nl/webcam/index.html
Grinnik. ik weet het. Ik heb hier vanaf de Uithof het zelfde perspectief als de webcam op het KNMI in De Bilt.
Dat is juist de vrituele temperatuur, die is altijd hoger dan (of gelijk aan) de normale temperatuur.
- Lucht met een deel vocht er in heeft een lagere dichtheid dan lucht zonder vocht erin.
- Warmer lucht heeft een lagere dichtheid dan koudere lucht
Stel, je hebt een bel lucht met vocht er in. Deze lucht heeft een dichtheid D.
Als je alle vocht uit de lucht haalt neemt de dichtheid toe.
Als je vervolgens deze lucht zonder vocht weer warmer gaat maken, zal de dichtheid weer af nemen. Op een gegeven moment zal de dichtheid weer D zijn. De temperatuur die de lucht dan heeft is de virtuele temperatuur.
Het is ook te berekenen:
TempVirtueel = Temp * (1 + 0.61 * (Massa vocht/Massa lucht))
Zonder vocht dus: TV = T * (1 + 0.61 * (0/Massa Lucht)) = T * (1 + 0.61 * 0) = T * (1 + 0) = T
De virtuele temp is handiger in gebruik als je wilt weten of lucht stijgt ten opzichte van de omgeving omdat je de invloed van vocht min of meer geneutraliseerd hebt. Om een nette Cape waarde te krijgen moet je deze virtuele temperatuur eigenlijk ook altijd gebruiken.
Daniel
Heb je een reden om dat te denken? Ik zie geen reden om te denken waarom je buiten de boot pist (om het maar even recht voor de raap te formuleren).
Hou de kaarten in de gaten en wat de kenners hier op het forum erover te zeggen hebben.
Hou de kaarten in de gaten en wat de kenners hier op het forum erover te zeggen hebben.
Neem het terug, hier was het wolkenloos, nu ontstaan hier ook de eerste opbollende stapelwolken
Top dagen dit jaar 2012 ;
20 + 21 Mei
Top dagen vorig jaar 2011 ;
28 April, 10/11Mei, 28 Juni, 26 Augustus en 10/11 September