maar daar even een vraagje over. als de cijfers in de min zijn zoals er op het kaartje staat, dan is de kans op onweer aanwezig?? of lees ik het nu weer fout.
groetjes uit een mooi en warm winkel. marieke
*lekker hooikoorts weer *
hier is de link: http://forum.onweer-online.nl/index.php?showtopic=24238
Heb wel weer zin in onweer.. En na zoveel warme lente dagen vraag je je dan toch ook wel af wanneer komt de mooie afsluiting ONWEER:P:D
Top dagen dit jaar 2012 ;
20 + 21 Mei
Top dagen vorig jaar 2011 ;
28 April, 10/11Mei, 28 Juni, 26 Augustus en 10/11 September
Haha Jan, dat vind ik ook niet zo heel gek. De laatste 2x dat er kansen waren in de warme lucht was de vochthuishouding ook alles behalve optimaal. Beide keren was het voor het KF veel te droog ondanks dat er het eea aan CAPE, LI en dynamische omstandigheden werd berekend.
Progtemps lijken dit maal (vooral op hoogte) echter niet zó extreem droog, maar wel erg droog voor gemakkelijke buienvorming. Vooral naar het zuiden en zuidwesten toe lijkt er met veel pijn en moeite wellicht genoeg vocht bij elkaar geschraapt te kunnen worden voor enkele geisoleerde warmteonweder. Overigens is de grenslaag weldegelijk gort en gortdroog donderdag en vrijdag (ook niet bevorderlijk) . Als er Cu ontstaat zal de basis hoog liggen (rond FL060, rond 2km). Mocht een bui gevormd worden wordt dit dus een bui met een erg hoge basis. Voorlopig acht ik de kans op een onweersbui niet erg groot, zeg maar gerust klein.
Details zullen de komende etmalen duidelijker worden. | Gewijzigd: 19 april 2011, 17:35 uur, door marsel
bron: weer.nl
Is het niet zo, dat als er donderdag en vrijdag wat neerslag valt het vocht in de lucht wordt aangevuld en buien enkele ogenblikken erna wel gemakkelijk buien kunnen vormen? Of verdampt er overdag te veel om eventueel iets te kunnen vormen...
Wilfred
Wilfred
Wellicht dat gevallen neerslag de grenslaag wat vochtiger maakt, maar het zijn geen grote hoeveelheden. Het effect zal in de huidige droge setting (droge grond en lucht) minimaal zijn, hoewel ik het niet geheel zou willen negeren. | Gewijzigd: 19 april 2011, 18:04 uur, door marsel
Mja, zegt niet veel over convectieve neerslag lijkt mij.
Ik weet nog een jaar of wat terug toen er een hoosbui urenlang boven Apeldoorn bleef hangen op een hete en zeer benauwde zomerdag, lag zelf toen aan bussloo (meer) (+- 10km hemelsbreed verderop) en dat ding was echt gigantisch..
Ik weet nog een jaar of wat terug toen er een hoosbui urenlang boven Apeldoorn bleef hangen op een hete en zeer benauwde zomerdag, lag zelf toen aan bussloo (meer) (+- 10km hemelsbreed verderop) en dat ding was echt gigantisch..
ook veel onweer zeker dan nog?
Donderdag avond misschien in het zuiden wat onweer
Reken je voorlopig maar niet rijk. De boel is behoorlijk droog, kans is aanwezig maar klein.
Zie onderstaand bericht.
Progtemps lijken dit maal (vooral op hoogte) voor donderdag en vrijdag echter niet zó extreem droog, maar wel erg droog voor gemakkelijke buienvorming. Vooral naar het zuiden en zuidwesten toe lijkt er met veel pijn en moeite wellicht genoeg vocht bij elkaar geschraapt te kunnen worden voor enkele geisoleerde warmteonweder. Overigens is de grenslaag weldegelijk gort en gortdroog donderdag en vrijdag (ook niet bevorderlijk) . Als er Cu ontstaat zal de basis hoog liggen (rond FL060, rond 2km). Mocht een bui gevormd worden wordt dit dus een bui met een erg hoge basis. Voorlopig acht ik de kans op een onweersbui niet erg groot, zeg maar gerust klein.
Details zullen de komende etmalen duidelijker worden.
Maar ik heb nog geen volledige progtemp bekeken.
Daniel