Maar ik heb nog geen volledige progtemp bekeken.
Daniel
Klopt inderdaad, de boel is niet zó droog als de afgelopen keren. Hoewel de boel onderin erg droog is kan zich naar het zuid(westen) toe met een beetje geluk op do/vr wellicht een enkele (onweers)bui ontwikkelen. | Gewijzigd: 19 april 2011, 20:37 uur, door marsel
Die afsluiting hoeft niet te komen
De dag erna weer gewoon lekker warm voorjaarsweer is welkom.
Volledige dagen met sneeuwdek: 7
Dagen met deels sneeuwdek: 2
Vaste sneeuw: 4 * Laatste 01-02-2019
Smeltende sneeuw: 1 * Laatste 02-02-2019
Hagel: 4
Velp 2018:
Smeltende sneeuw: 6
Vaste Sneeuw: 6
Hagel: 8
Weerlicht: 6
Onweer: 24 (1 onweersdag in Velp gemist toen ik in Duitsland was)
Velp 2017:
Dagen met sneeuwdek: 34 (waarvan 21 in januari, 6 in februari en 7 in december)
Vaste sneeuw: 12
Smeltende sneeuw: 6
Hagel: 13
Weerlicht: 6
Onweer: 21
H2O Hotel Terschelling: Mijn werk en weerchasecentrum. Hotelkamers met fantastisch uitzicht over de wolken!
Ik weet nog een jaar of wat terug toen er een hoosbui urenlang boven Apeldoorn bleef hangen op een hete en zeer benauwde zomerdag, lag zelf toen aan bussloo (meer) (+- 10km hemelsbreed verderop) en dat ding was echt gigantisch..
Dat weet ik ook nog heel goed, er was toen nagenoeg geen stroming en de buien kwam gewoon niet vooruit. Boven Utrecht hing er toen ook 1..
Het loopje gaat van donderdag t/m zondag:
Als ik de Hirlamkaarten bekijk laten die ook neerslag zien
Leuk dat de dames en heren van het KNMI opvallend eensgezind zijn met hetgeen ik gister heb geschetst vwb komende donderdag/vrijdag (zie guidance). Overigens is GFS het enige model wat buien in deze vorm ondanks de droge atmosfeer toelaat. EC komt in slechts enkele leden met een enkele bui, GFS (en dan vooral de oper) is hier dus wat vrijgeviger in. Hirlam laat ook een zeer zwak signaal zien. Voorlopig blijf ik bij het geschetste beeld van gister met dus voor zuid(west) NL kans op een geisoleerde warmte onweder met (erg)hoge basis gedurende de late middag en avond.
Overigens zijn dat soort buien ook hele mooie taferelen om te aanschouwen. Je ziet in een vrij korte tijd de hele levensloop van zo'n cel volgens het boekje verlopen. | Gewijzigd: 20 april 2011, 08:45 uur, door marsel
< 94: drempel waarde voor onweer
94 : kans op onweer
> 94: 50% kans op onweer
>= 94 a 95: onweer is bijna zeker
**plaatje**
Hoewel men daar, overigens ook bij ons, weldegelijk naar deze index kijkt. Ik was maandag nog bij het KNMI, toen werd echter wel aangegeven dat het een vrij oude methode is waar men in de rest van de wereld niet zo gek veel naar kijkt. Maar het zijn inderdaad wel waarden die doen vermoeden dat áls er een bui ontstaat er een forse kans is op onweer daarbij. Ik zou er voor tekenen: tegen het eind van de middag een kortdurende high based thunderstorm met een paar mm aan neerslag. | Gewijzigd: 20 april 2011, 09:22 uur, door marsel
"Vooruitzichten voor donderdag tot zondag
De rest van de week blijft het mooi weer en warm met overdag wat stapelbewolking. Het blijft de komende dagen meestal droog.
Donderdag en vrijdag kan een geïsoleerde bui, eventueel met onweer, tot ontwikkeling komen in de namiddag of avond. Vooral tijdens het weekend wordt die kans iets groter, voornamelijk nabij de Franse grens. "
We zullen wel zien of er iets uit de bus valt. Maar de hoop is er en de voorpret in ieder geval ook. Vooral nowcasten en kijken of de wolkjes groot genoeg worden. | Gewijzigd: 20 april 2011, 09:10 uur, door Kaiter