Daar is het derde topic van het seizoen alweer. Kansen zijn aanwezig, maar om te zeggen dat het dynamisch wordt..... Het zal voornamelijk gaan om "warmteonweer". Even in het kort uitleggen wat warmteonweer is... "Warmteonweer is een typisch zomerverschijnsel omdat voor de ontwikkeling ervan een sterke verhitting van het aardoppervlak en van de daaraan grenzende luchtlaag nodig is. Ze komen het vaakst voor aan het eind van een mooi-weer-periode als het daarvoor verantwoordelijke hogedrukgebied naar het oosten is weggetrokken. De luchtdruk is gedaald tot 1013 mbar of minder en de wind zuidoost tot zuid geworden is.
Ontstaan
Vochtige, hete lucht, die absoluut gezien veel waterdamp kan bevatten, stijgt en vormt wolkenbuien. In tegenstelling tot de gedwongen optilling aan de voorzijde van een opdringend koufront, zijn de buiencomplexen door verhitting ontstaan, niet in een rij gerangschikt. Ze zijn min of meer onregelmatig boven een landstreek verdeeld. Bij voorkeur boven die delen die het sterkst verhit worden, zoals grote steden en zandvlakten. Nadat zij zich ontladen hebben, lossen ze in de nacht weer op. De temperatuur loopt de volgende dag opnieuw op. Boven streken waar de vorige dag regen is gevallen, stijgt extra waterdamp op en zo kunnen buienwolken zich opnieuw vormen. Meestal is het daarbij broeierig warm. Buienwolken worden het best gevormd nadat de temperatuur zijn hoogste waarde heeft bereikt, dus in de namiddag of in de avond.
Hieronder ziet u de Cape waardes, deze waardes komen momenteel uit op zo'n 500-700 J/KG bij een lifted van maximaal -3. Dit zijn echter geen schokkende waardes zoals ik in het begin al gezegd heb. De dls, lls en de srh waardes laat ik achterwege, dit doordat die verwaarloosbaar zijn of praktisch 0 zijn.
Maar kijkend naar de convectieve neerslag dan lijkt het zuidwesten van het land aardig goed te zitten en verwacht ik ook voorlopig de meeste kans op onweer. Hieronder ziet u de accumulatie van de neerslag tot zondag 12u. Dit wil dus zeggen, de verwachte hoeveelheid neerslag tot en met zondag en niet alles in een keer.
Dank voor de uitleg. Toch een vraagje: dit is op basis van GFS en op basis van 1 run (de dinsdag 00 run). ECMWF geeft niet of nauwelijks onweer de komende dagen, mogelijk op zaterdag of zondag. En neerslg komt helemaal niet voor op deze kaarten. Zie jij eerder gebeuren dat de GFS-kaarten uitkomen of de ECMWF? Kun je al iets zeggen over de ECMWF van 11:15? Jij hebt zo'n soort forecast altijd dus was wel benieuwd:P
Groeten Jan | Gewijzigd: 19 april 2011, 08:51 uur, door JanKoudum
Dank voor de uitleg. Toch een vraagje: dit is op basis van GFS en op basis van 1 run (de dinsdag 00 run). ECMWF geeft niet of nauwelijks onweer de komende dagen, mogelijk op zaterdag of zondag. En neerslg komt helemaal niet voor op deze kaarten. Zie jij eerder gebeuren dat de GFS-kaarten uitkomen of de ECMWF? Kun je al iets zeggen over de ECMWF van 11:15? Jij hebt zo'n soort forecast altijd dus was wel benieuwd:P
Groeten Jan
Ik moet helaas zo weg anders had ik ook ECMWF gekeken. Maar ECMWF en kansberekening onweer gaat niet samen. Wat betreft de verwachting geschreven op 1 run ben ik het niet zo mee eens Gisteren liet GFS het al meerdere keren zien in de run, maar goed, moet nu echt weg...
ok haha toch dank voor de uitleg...
grtz. Steven
Weer liefhebber/fotograaf/weeramateur Raalte Overijssel
Komende dagen doen wat zomerachtig aan en dan krijg ik automatisch het gevoel dat deze best mogen eindigen met onweer, lol, het hoort er gewoon een beetje bij. Lekker dat we dit in april al zo hebben. We gaan het zien!