Een Poolse fotograaf, genaamd Przemyslaw Wielicki heeft wel een hele zeldzame bliksem op de foto weten te zetten. Wat u op de foto hieronder ziet is een band of lint lijkende bliksem. Het verschijnsel wordt veroorzaakt doordat het kanaal waardoor de ontlading plaatsvindt zich, waarschijnlijk onder invloed van de wind, horizontaal verplaatst. De deelontladingen gaan alle door hetzelfde kanaal. Duurt het nu maar lang genoeg voordat de gehele ontlading is voltooid, dan kan op een foto zo´n bliksem als een lint of band te zien zijn. Er is een groot aantal ontladingen nodig om een bandbliksem te laten ontstaan. Men heeft ooit een bandbliksem waargenomen die 20 seconden duurde.
Klik op afbeelding voor vergroting
Toen de Poolse fotograaf deze foto op zijn computer beter bestudeerde, zag hij dat hij een zeldzame bliksem op de gevoelige plaat heeft weten vast te leggen. Deze foto is genomen vanaf een kleine heuvel, waar hij bezig was de onweersbui te fotograferen.
©onweer-online/foto Przemyslaw Wielicki
Even ge-googled naar bandbliksem en er heerst zeker consensus over dat de oorzaak de wind moet zijn. Dit vind ik vreemd want hoe kan de wind nou effect uitoefenen op een stroomlading?
Even ge-googled naar bandbliksem en er heerst zeker consensus over dat de oorzaak de wind moet zijn. Dit vind ik vreemd want hoe kan de wind nou effect uitoefenen op een stroomlading?
Waarom googlen als het antwoord van het ontstaan daarvan al in de tekst staat
Ja dat weet ik, maar kan mij moeilijk voorstellen dat de wind effect kan uitoefenen op de bliksem.
Waarom weet ik niet. Het zal wel zo zijn, maar kan mij het moeilijk voorstellen.
Zoals je weet kan geluid worden omgebogen door de wind. Probeer maar eens tegen die wind in te schreeuwen, of weet je die ene spoorlijn een paar kilometer verderop, die je alleen hoort als de wind goed staat?
Wellicht dat als de wind geluid kan "verschuiven", dat de wind dan ook licht kan "verschuiven".
Zoals je weet kan geluid worden omgebogen door de wind. Probeer maar eens tegen die wind in te schreeuwen, of weet je die ene spoorlijn een paar kilometer verderop, die je alleen hoort als de wind goed staat?
Wellicht dat als de wind geluid kan "verschuiven", dat de wind dan ook licht kan "verschuiven".
Leuk en duidelijk uitgelegd
Mijn (on)weer foto's : Foto's
Hmm denk niet dat je verhaal opgaat. Immers is de snelheid van het geluid niet te vergelijken met de lichtsnelheid. Respectievelijk 350 km per sec tegen 300.000 km per seconde. Het effect wat jij naar voren brengt komt doordat de windsnelheid geluidsgolven meebrengt of "tegenwerkt/compenseerd" Daarom lijkt het mij niet waarschijnlijk dat deze vergelijking opgaat. (tenzij de wind een snelheid heeft van duizenden km per uur )
Edit: en dan hebben we het nog niet eens over het verschil van de frequentie van beide golven... | Gewijzigd: 14 april 2011, 15:41 uur, door Shadow112
maar wel een sublieme foto
Geioniseerde lucht is prima in staat om weggeblazen te worden. Aangezien dat het kanaal is, gaan de volgende ontladingen mee. Da's makkelijker en logischer dan een heel nieuw kanaal te vormen.
Tenminste da's mijn gok...
H2O Hotel Terschelling: Mijn werk en weerchasecentrum. Hotelkamers met fantastisch uitzicht over de wolken!
Geioniseerde lucht is prima in staat om weggeblazen te worden. Aangezien dat het kanaal is, gaan de volgende ontladingen mee. Da's makkelijker en logischer dan een heel nieuw kanaal te vormen.
Tenminste da's mijn gok...
Zeer plausibel maar dat gaat natuurlijk heel snel. Misschien met een lange sluitertijd eerder op de gevoelige plaat vast te leggen, dan met het blote oog te zien? m.u.v van één van 20 seconden
;) | Gewijzigd: 14 april 2011, 19:17 uur, door Shadow112
;)
Het is mij ook nog nooit gelukt om een bliksem met een korte sluitertijd op de foto te zetten (heb het ook niet eens geprobeerd, met 30 sec is vaak al lastig genoeg), maar zo'n foto in zo'n boom moet wel met lange sluitertijd geweest zijn. Anders zou je ook niet de verplaatsing zien denk ik.
Ander optie zou nog zijn dat de camera is bewogen. De boom is nog scherp aan de onderkant maar als je met een lange sluitertijd de boom al scherp hebt en dan vervolgens tijdens de flits er even tegenaan stoot (of een windvlaagje ofzo) dan krijg je ook zo'n effect.
Maar goed, ik kan me voorstellen dat het een bepaald soort bliksem kan zijn.
Maar jeetje hee, een inslag van 20 sec. lijkt me wel heeel veeel
H2O Hotel Terschelling: Mijn werk en weerchasecentrum. Hotelkamers met fantastisch uitzicht over de wolken!
Ander optie zou nog zijn dat de camera is bewogen. De boom is nog scherp aan de onderkant maar als je met een lange sluitertijd de boom al scherp hebt en dan vervolgens tijdens de flits er even tegenaan stoot (of een windvlaagje ofzo) dan krijg je ook zo'n effect.
Maar goed, ik kan me voorstellen dat het een bepaald soort bliksem kan zijn.
Maar jeetje hee, een inslag van 20 sec. lijkt me wel heeel veeel
Leuke theorie over de beweging maar zou dan de andere adertjes ook niet meer beweging moeten laten zien? Die lijken mij zo vrij strak ten opzichte van de grote bliksem.
Dat komt omdat de adertjes er maar even zijn. Dat zijn de leaders die een weg naar beneden zoeken, zodra contact met de grond wordt gemaakt (of beter gezegd: contact met de wolk) en de bliksem daadwerkelijk een van die kanalen gaat gebruiken verdwijnen de leaders. Omdat de camera een opname van een paar seconde maakt 'brandt' eerst het licht van de leaders in op de sensor. Die verdwijnen weer zodra de bliksem werkelijk op gang komt, maar omdat het nog wel dezelfde foto is, blijven ze toch een soort van ingebrand op de sensor, dus verschijnen ze toch op de foto samen met de bliksem.
Voor beweging op de foto bestaan ze echter te kort.
Dit verhaal gaat helaas niet op. Licht (fotonen) vertonen een dualistisch karakter van zowel een golf als deeltje. De verklaring van Eilander lijkt mij wel logisch .