In het gebied is 45% kans op Zwaar onweer (paarse gebied), terwijl er ook kans is op Zeer zwaar onweer (gestreepte turquoise gebied):
Aan de grond zien we een lage druk gebied dat zorgt voor wind uit het zuiden (die vocht vanuit de golf het land op brengt):
Op 500mb is een negatief gekantelde trog te zien, met een kleine jet er om heen die zorgt voor een stevige wind uit het westen:
Kortom: met vocht en shear zit het goed. Dan maar een Cape plaatje erbij:
We zien de waarden tot bonve de 2000 J/Kg op lopen.
Voor de zekerheid ook nog maar de Cinh (de tegenhanger van de Cape) erbij:
Er is dus een kleine Cap aanwezig die het ontstaan van buien tegenhoud, wat goed is omdat dan juist de atmosfeer onstabieler kan worden voordat de buien echt beginnen.
Het nadeel is dat dit gebied (oosten Oklahoma) erg bebost en heuvelachtig is en dus moeilijk te chasen. Aan de andere kant ligt het Moderate Risk gebied vandaag al wat verder naar het westen dan gisteren en op basis van GFS zou ik het nog iets verder naar het westen verwachten.
Al met al een zeer interessante situatie.
(Bron outlooks: SPC, Bron kaarten: TwisterData, Bron tekst: Ikke)
Daniel
Maar ik zie de legenda van de Cape tot 9000 oplopen. Wat is eigenlijk het hoogste wat jullie wel eens tegen gekomen zijn in de USA? Met de 2000 die nu op de kaart staat zouden we in NL spontaan een batterij cameras uit de dichtstbijzijnde fotowinkel trekken, maar hoe zit dat in de States? Ga zelf ook wel even op zoek, als ik het antwoord vindt zet ik dat wel even hieronder....
Edit: gevonden, de Plainfield Storm die een EF5 tornado produceerde in 1990, kwam voor bij een geschatte Cape van boven de 8000! | Gewijzigd: 13 april 2011, 11:14 uur, door Eilander
H2O Hotel Terschelling: Mijn werk en weerchasecentrum. Hotelkamers met fantastisch uitzicht over de wolken!
Een Moderate Risk voor het oosten van Oklahoma, met wat hoekje van Kansas, Texas, Arkansas en Missouri.
In tegenstelling tot wat eerdere Moderate Risks springt nu de tornado kans er wel uit:
De Moderate Risk komt overeen met het gebied met 15% kans op 2 of meer Tornado's (binnen 25 mijl vanaf elk punt in het gebied), tevens is er in dat gebied 10% kans op een EF2 - EF5 tornado. Ook de hagel kans is er groot (niet getoond): 45%
"INITIAL
SURFACE BASED STORMS ARE EXPECTED BY EARLY AFTERNOON WITHIN ZONE OF
DEEP ASCENT ASSOCIATED WITH UPPER JET EXIT REGION INTERACTING WITH
OCCLUDED FRONT/DRYLINE ACROSS CNTRL KS. VERTICAL SHEAR WILL SUPPORT
SUPERCELLS WITH LARGE HAIL AND TORNADOES POSSIBLE."
Of te wel, de eerste supercellen worden al vroeg in de middag verwacht (18.00-21.00 uur bij ons).
"OTHER STORMS WILL
LIKELY INITIATE ALONG THE DRYLINE FROM SRN KS...CNTRL-ECNTRL
OK...AND POSSIBLY INTO N-CNTRL TX BY MID-LATE AFTERNOON. THESE
STORMS WILL LIKELY BE DISCRETE SUPERCELLS CAPABLE OF PRODUCING VERY
LARGE HAIL AND TORNADOES. GREATEST TORNADO THREAT IS EXPECTED IN
MODERATE RISK AREA WHERE 0-1 KM HODOGRAPH SIZE WILL INCREASE TOWARD
EVENING WHILE STORMS ARE STILL DISCRETE AND BEFORE THE BOUNDARY
LAYER BEGINS TO DECOUPLE."
Grootste tornado kans is wat later.
Ik verwacht dat er zeer veel live streams zullen zijn. Dit zou dus wel eens de beste kans van het jaar tot nu toe kunnen zijn om live een tornado te zien op de streams.
Daniel
Hier dan alsnog de hagelkans :
In dit gebied is hagel mogelijk groter als 1", terwijl in het gearceerde gebied de kans is op hagel groter als 2". Ondank de kans op grote hagel hoop ik dat er veel chasers actief zullen zijn.
Wilfred
http://www.spc.noaa.gov/products/outlook/pwo.mp4
MP4 formaat, speelt bij mij in elk geval gewoon af in Media Player. Ik weet niet hoe lang de link beschikbaar blijft.
Daniel
Morgen avond ben ik weer van de partij. | Gewijzigd: 14 april 2011, 22:03 uur, door mike1131
http://livewire.koco.com/Event/Live_Wire_T...her_In_Oklahoma
Ik hoop dat er geen doden/gewonden gaan vallen daar. Heb er veel kennissen wonen.
Gr. Jan
Vreemd trouwens dat die bui bij Pawnee er geen heeft, daar laat de doppler juist de meeste rotatie zien volgens mij. | Gewijzigd: 14 april 2011, 23:15 uur, door KnightDoppler