Beste O-O leden,
Voorgaande jaren maakte ik over ieder jaar een bepaalde Time Lapse met verschillende weersomstandigheden in Nederland. Dit vergt altijd wat zoek/knip en plak werk en de opnames zijn uit een beperkt gebied, namelijk Zuid-Holland en Utrecht.
Dit jaar wil ik het groter én gezamenlijk aan gaan pakken. Ik ben op zoek naar enthousiaste filmers/fotograven die in staat zijn een Time Lapse te maken in HD kwaliteit. Wat verstaan we hieronder ofwel wat zijn de eisen?
• Duur: 10 tot 20 seconden
• Vloeiend en scherp beeld
• Opgenomen van Statief
• HD kwaliteit.
• Onderwerp: Maakt weinig uit, als er maar verandering te zien is. Liefst Seizoen gerelateerd/Weer gerelateerd.
Alle inzendingen plakken we vervolgens, waarschijnlijk seizoensgebonden, achter elkaar en zo krijgen we zeer mooie filmpjes.
Tot zover. Eerst maar even kijken of er hier animo voor is! Als je mee zou willen werken hieraan, geef dat dan graag aan! Vragen? Stel ze!
Hieronder een filmpje van project 2010, en een voorbeeld van een Gehele dag Time Lapse waaruit je stukken zou kunnen knippen.
© H. van Engeldorp | Gewijzigd: 5 april 2011, 14:37 uur, door Harmos
H2O Hotel Terschelling: Mijn werk en weerchasecentrum. Hotelkamers met fantastisch uitzicht over de wolken!
dus totale tijd van de gemonteerde time lapse?
bij een effectieve 24 fps waar (ivm het menselijke oog enz enz ) komt dat neer op 24x20 = 480 frames.
ik maak voor een timelapse elke 30 sec 1 foto mijn korste timelaps ooit was in 6 uur tijd, mijn langste is 36 uur
en zo kom ik nooit op die tijd, behalve als ik in het aantal fps ga snijden wat slechte kwaliteit tot gevolgen heeft
Citaat van Erwin, dinsdag 5 april 2011, 17:33 uur 10 tot 20 seconden loop tijd ga ik vanuit?
dus totale tijd van de gemonteerde time lapse?
bij een effectieve 24 fps waar (ivm het menselijke oog enz enz ) komt dat neer op 24x20 = 480 frames.
ik maak voor een timelapse elke 30 sec 1 foto mijn korste timelaps ooit was in 6 uur tijd, mijn langste is 36 uur
en zo kom ik nooit op die tijd, behalve als ik in het aantal fps ga snijden wat slechte kwaliteit tot gevolgen heeft
Het is mogelijk om iedere 5 seconden een foto te nemen, bijvoorbeeld als er hardere wind staat, dan haal je het makkelijker. Zelfs al haal je slechts 6/7 seconden filmtijd in de Time Lapse, dan hebben de mensen genoeg tijd om even te kijken. Desnoods maak je een testfilmpje dan kunnen we altijd nog zeggen, misschien zus of zo...
hier heb ik een nikon D90 en heb heel internet afgespurt om op te zoeken om hem om de 5sec een foto te laten maken.
maar helaas is dat nergensd te vinden ook in het boekje kan ik het niet vinden.
is hier iemand die wel weet hoe dit werk ?
ik hoor het graag
dit heb ik nu gemaakt:
| Gewijzigd: 5 april 2011, 22:20 uur, door pako
Je moet uit de youtube link alleen alles wat na de = komt tussen de [youtube/] plaatsen.
[youtube ]pZv3-Ve8_ng[ /youtube]
Probeer dit eens te plaatsen maar dan zonder de spaties
edit: het is gelukt zie ik | Gewijzigd: 5 april 2011, 22:21 uur, door Ramon Oost
Om automatisch timelapsen te maken zou ik GBTimelapse gebruiken, werkt voor de meeste camera's en anders gewoon handmatig, heb ik zelf jaren gedaan en dat werkt ook goed!
kan via www.wetransfer.com