Iets wat ik erg mis is een software programmatje zoals destijds lightningviewer.
In dat programmatje kon je 2 waarschuwings zones instellen.
1: een instelbaar gebied waarin ontladingen gevolgd werden. En activiteit van de bui gevolgd werd.
2: een kleinere circle wat een waarschuwings zone was waarbij je een geluidje had als er ontladingen in het ingestelde gebied van je vandaan was.
Ik gebruikte destijds lightningviewer naar alle tevredenheid en het was ook goed betrouwbaar.
oa. voor buitensport en tijdens buiten evenementen.
Hopelijk komt er zoiets ook weer beschikbaar.
Gewoon de vergelijking. daar in usa is het vaak raak met doden te betreuren. hier als je mazzel hebt 2 keer per jaar een onweersbui. laat staan storm of iets dergelijks.. tornado seisoens hebben we hier (nog) niet.
Dus alles wat op ons afkomt is van te voren ruimschoots aan zien te komen. en vaal lost het op als sneeuw voor de zon.
Ieder zijn mening.. je vroeg om onderbouwing van uitgebrachte stem..We leven in een democratisch land. Alleen is mijn neus niet in de zelfde richting als zovelen.Heb eigen mening en loop niet mee.. maar respecteer anderen ook. ieder voor zich zelf.
Dus alles wat op ons afkomt is van te voren ruimschoots aan zien te komen. en vaal lost het op als sneeuw voor de zon.
Ieder zijn mening.. je vroeg om onderbouwing van uitgebrachte stem..We leven in een democratisch land. Alleen is mijn neus niet in de zelfde richting als zovelen.Heb eigen mening en loop niet mee.. maar respecteer anderen ook. ieder voor zich zelf.
Wat denk je van vorig jaar, met meerdere wallclouds, en het jaar daarvoor niet vergeten..
Mee eens, hoewel ik het een groots en mooi idee van Knight vind, ben ik ook van mening dat voor die paar keer per jaar dat we hier in NL een dynamisch interessante situatie hebben ik niet bereid ben om hiervoor een bedrag te betalen. Met de huidige radarbeelden is een verdachte cel ook herkenbaar, zij het dat details vwb rotatie ed vervallen of niet goed zichtbaar zijn. Daar kan ik mee leven. Wel goed idee Daniel, keep up the good work. | Gewijzigd: 5 april 2011, 14:40 uur, door marsel
wat kost die radardata nu en wie verkoopt het????
Heel strikt genomen:
- De data is gratis
- Er zitten geen licentie kosten meer op
- Voor de beschikbaarheid (server/onderhoud) bij KNMI betaal je, nog steeds een paar duizend euro per jaar.
Maar dan heb je als bedrijf dus toegang tot de data, om het te verspreiden zal het nog weer ergens gehost moeten worden, bewaakt, onderhouden, financiele administratie moet gedaan worden, er zal iets van een helpdesk moeten komen. Ik wil in eerste instantie dit hele stuk beter in kaart brengen, maar het begint me wel duidelijk te worden dat het een beetje veel wordt voor mijn eenmanszaak (naast mijn vast 40 uur baan :)).
Wat ik daarnaast wil doen is een prototype/proof of concept maken van het programma.
Voor de bewerkte buienradar data betaal je overigens wel licentiekosten en dan gaat het naar 10 duizenden euro's per jaar.
Daniel
Ik hoor liever ook uiteenlopende meningen dan dat iedereen gaat roepen dat ze zeker 100 euro per jaar gaan betalen totdat het moment daar is
Je vraagtekens bij de bruikbaarheid vind ik dan ook zeker terecht. Wat ik echter wel denk is dat met behulp van goede doppler data je beter gebruik kunt maken van die paar onweerssituaties die we in NL hebben.
Daniel
Je mag je menig hebben, maar waar slaat het op om over democratie te beginnen? Dus iedereen loopt maar mee die het wil hebben? Daar in tegen zie je een tornado niet ruimschoots van te voren aankomen want dat gebeurt altijd op het laatste moment. Daarvoor is juist dat programma wat Knigt wil maken goed. Hier in het zuiden van het land komen veel verdachte zaken voor in de zomer tijdens onweer, net zoals vorig jaar en dan is het gewoon super dat programma!
Mee eens, al vind ik dat 25,- om 25,- moet kunnen. Maar ik vraag me af of het hier in Nederland wel waard is om zoiets te hebben. Tornado's zijn een zeldzaamheid in Nederland en dit zal voorlopig ook zo blijven. Echt potentiele bijzondere situatie's heb je toch maar 1 of 2x per jaar.
Daar heb je het nu, Regio verschillend. dus zou ik zeggen haal je voordeel er uit. Voor hier geeft het geen meerwaarde!! Onweersdagen zijn hier zeldzaam.
Maar zal mij benieuwen hoeveel er van de toezeggingen afhaken. als het er zal komen.
En met democratie bedoel ik dat je de neuzen de zelfde kant op moet hebben. Anders mis je de boot. Dat is nu eenmaal het stelsel. maar daar pas ik voor ik ben never een meeloper en vooral niet als ik er niet achter sta.
Dus daarom mijn mening.
Wel wil ik eraan toevoegen in het kader van deze discussie, dat iemand niet gelijk als meeloper bestemd hoeft te worden, als iemand wel interesse heeft in dit radargebeuren.
Ik vind het een goed initiatief en laten we dit draadje gebruiken om te inventariseren of mensen er wel of geen interesse in hebben en het niet laten uitlopen op een discussie over meelopers / democratie etc.
Met andere woorden: ontopic aub!
Voor de zekerheid en duidelijkheid... het gaat mij er om om een idee te krijgen en ik vind de hele discussie erg interessant. Maar ik beschouw de antwoorden absoluut niet als toezeggingen.
Daniel
Het mooiste zou zijn als er een vast bedrag zou zijn voor alle Europese data. Ik heb al wel gezocht naar wat de data voor Belgie zou kosten, maar kon zo niks vinden.
Daniel