De beelden van Buienradar bijvoorbeeld combineren de data van twee radars en 14 verschillende hoogtes tot een zo uniform mogelijk plaatje, waarbij echter veel interessante details verloren gaan.
Daarnaast zijn de doppler beelden beschikbaar waarmee rotaties in buien te zien zijn.
Voor Nederland is deze data ook beschikbaar, maar in tegenstelling tot Amerika is deze niet gratis. Ik kan zelf een programma maken dat deze beelden kan laten zien en zou dat best op 'non profit' basis willen doen, maar ik zou er natuurlijk ook geen enorme kosten aan willen hebben.
Vandaar ben ik dus benieuwd naar wat onweersliefhebbers er eventueel voor over zouden hebben om toegang te krijgen tot deze data.
Voor wie GRLevel3 niet kent: het is een windows programma dat radarbeelden afbeeld op een kaart van Amerika, inclusief animaties, zoom, pan. Via allerlei plugins kun je ook waarschuwing, meldingen en lokaties van chasers zien.
Daniel | Gewijzigd: 5 april 2011, 08:49 uur, door KnightDoppler
Het zal niet meteen alles kunnen wat GRLevel3 kan, veel van de data die voor uitgebreide features gebruikt worden is echt peperduur (10 duizenden euro's). Ook heb je in Nederland niet de watches en warnings zoals ze er in Amerika zijn, maar de meteoalert of estofex gebieden moeten wel toe te voegen zijn.
Misschien is er iets te doen in combinatie met Skywarn, vergelijkbaar met Duitsland waar 'advanced spotters' ook meer toegang hebben.
Daniel | Gewijzigd: 5 april 2011, 09:39 uur, door KnightDoppler
Het is wel leuk op dagen zoals 10, 12 en 14 juli
Het belangrijkste zijn de details, inzoomen naar een plek die ook echt klopt (dat niet de radarbeelden 40km westelijker liggen dan in werkelijkheid bijvoorbeeld), kortom... gewoon een betrouwbare degelijke radar.
En het maakt mij niet uit dat we hier geen extreme situaties hebben. Ik wil het weer kunnen volgen en begrijpen, ook hier op Terschelling! Hoe meer info daarbij, hoe beter!
H2O Hotel Terschelling: Mijn werk en weerchasecentrum. Hotelkamers met fantastisch uitzicht over de wolken!
In het geval van chasen, zou ik er jaarlijks wel 25 euro voor willen betalen en bij de tweede keuze zou ik er wel eenmalig 50 euro voor willen neertellen. Uiteraard is dit lastig zeker te weten, zonder eerst de software te kunnen verkennen / proberen en verder is het zeker ook afhankelijk van hoe vaak je het eigenlijk effectief kan gebruiken qua weeromstandigheden.
Maar goed, zo op het eerste gezicht 25 & 50 dus! Waarbij mijn voorkeur zou uitgaan naar een eenmalige betaling, liever geen terugkerende jaarlijkse abonnementskosten. Succes ermee in ieder geval!
Als agrariër ben ik vele maanden per jaar heel erg aangewezen op het weer, als ik iets beter aan kan zien komen, dan is het me misschien nog wel meer waard.
De aanschaf van de software moet wat mij betreft zo laag mogelijk gehouden worden, en dan evt. met een gratis of goedkope proefperiode voor data. Op die manier krijg je denk ik een veel groter bereik aan potentiële gebruikers van de software. Daarna €50 per jaar is niet heel veel geld, maar meer moet het ook niet worden, omdat het voor de meeste gebruikers een hobby zal blijven. Mocht je de software onderweg willen gebruiken tijdens een chase, dan ben je ook al geld kwijt voor je mobiele dataverbinding, dus dat brengt ook nog eens kosten met zich mee.
10 euro voor jaarlijkse betaling (onder voorbehoud)... ligt natuurlijk aan de volledigheid en support.
50 euro voor eenmalige aanschaf! lijkt me een redelijke prijs.
Groet,
Freek