De exacte benaming van deze wolk weet ik niet, iets tussen arcus en shelfcloud?
Deze wolk is gefotografeerd in Chaumeil, Corrèze Frankrijk in de zomer van 2009. Na een warme dag waren we met het gezin van plan om een wandeling naar het dorpje te maken (zo'n 3 km) toen we deze wolk zagen aankomen in de verte. Ik had al wat kennis van onweer en zei meteen 'we moeten echt terug naar het huisje want dat wordt onweer, en wellicht zwaar'. Gelukkig werd ik geloofd heh en waren we op tijd terug aan het huisje. Ik stond met mijn broer wat buiten te kijken tot we de bliksem plots zagen inslaan op een boom een paar honderd meter verder. We gingen dan ook maar naar binnen. Er was enorm veel wind, enorme donders en enorm veel bliksems. De elektriciteit viel ook uit (bij ons voor 24 uur, in het dorp voor 48 uur). De dag nadien hoorden we rond 6u al de kettingzagen in actie en begrepen we dat er schade zou zijn.
We wandelden dan eens naar het dorpje (hetzelfde parcours als we van plan waren te doen de avond ervoor). Verschillende elektriciteitskabels hingen los over de weg, bomen en elektriciteitspalen waren omgewaaid. In het dorpje was de bliksem ingeslagen op twee huizen.
Hier nog enkele foto's van de schade. Jammergenoeg heb ik er geen van het onweer zelf aangezien we vlug in huis zijn gegaan.
Je zal maar op die schommel zitten