Er zit dit jaar veel meer fijn stof in de lucht dan de afgelopen vijf jaar. In de helft van alle meetplaatsen waren er in de eerste drie maanden al meer overschrijdingen dan in heel 2010. Dat blijkt uit cijfers van de Intergewestelijke Cel voor het Leefmilieu (IRCEL). Europa laat toe dat de dagnorm van 50 microgram per kubieke meter fijn stof 35 keer per jaar wordt overschreden. In Herstal bij Luik en in Haren bij Brussel zitten ze daar na drie maanden al boven. Ook op verschillende plaatsen in Vlaanderen gaat het de verkeerde kant op. Probleemzones zijn onder meer de Gentse kanaalzone en de Antwerpse haven. In het westen van het land is het probleem groter dan in het oosten. Sinds 2008 bestaat er de Europese richtlijn. België had uitstel gevraagd tot midden dit jaar om de normen te halen, maar dat is geweigerd omdat de Europese Commissie vond dat ons land onvoldoende maatregelen nam om de uitstoot te verminderen.
De afgelopen jaren heeft België de Europese normen ook niet gehaald en in 2011 zal dat, gezien de cijfers tot nu toe, ook niet lukken. Slovenië en Zweden zijn al door de Europese Commissie naar het Europees Hof verwezen, omdat ze de normen niet halen. Europa kan ook zware boetes opleggen. IRCEL ziet twee grote oorzaken voor de stijging aan fijn stof. Ten eerste zijn er de de droge weersomstandigheden van dit jaar. Daarnaast wijst de organisatie naar het einde van de economische crisis, waardoor er weer meer vrachtvervoer en meer uitstoot door industrie en landbouw is. Fijn stof is erg schadelijk voor de gezondheid, omdat het tot diep in de luchtwegen kan doordringen. Het kan onder meer hart- en longziekten veroorzaken.
Schauvliege: "Wie meer uitstoot, zal meer betalen"
Vlaams minister van Leefmilieu Joke Schauvliege (CD&V) geeft toe dat het beter kan. Maar ze benadrukt wel dat Vlaanderen al veel inspanningen doet om de uitstoot van fijn stof door auto's terug te dringen. "De premie op de roetfilter hebben wij volledig terugbetaald dit jaar, maar we merken inderdaad dat dat geen groot succes is en dat er niet veel aanvragen zijn. Vanaf 1 januari 2012 zullen we de belasting op inverkeerstelling afstemmen op de uitstoot van fijn stof van de wagen. Dus als je wagen meer fijn stof uitstoot , zal je meer belasting moeten betalen", aldus Schauvlieghe.
Bron: de Redactie | Gewijzigd: 24 april 2017, 11:51 uur, door Joyce.s
ik kan mij best voorstellen dat bijv Grootbrittanie schoner is ondat die geen directe "vervuilende" buurlanden heeft en dat wij in NL en Belgie de "rommel" van GB krijgen( door de westenwind) waardoor het bij ons smeriger over komt qua fijnstof.
en bij oosten wind van de oosterburen natuurlijk.
gr. FirstwingBreda
ik kan mij best voorstellen dat bijv Grootbrittanie schoner is ondat die geen directe "vervuilende" buurlanden heeft en dat wij in NL en Belgie de "rommel" van GB krijgen( door de westenwind) waardoor het bij ons smeriger over komt qua fijnstof.
en bij oosten wind van de oosterburen natuurlijk.
gr. FirstwingBreda
Drukke industriële gebieden als het Ruhr-gebied hebben natuurlijk hun invloed als de wind daar vandaan komt.
Maar ik denk dat de bevolkingsdichtheid (en dus verkeersdichtheid) veel meer invloed heeft. NL is veel dichter bebouwd en er is per km2 veel meer bedrijvigheid dan in GB, dus dat zou in mijn ogen de voornaamste reden zijn dat het hier 'vuiler' is.
Weinig regen (het was een droge maand) zal ook zijn invloed hebben gehad.
De acties die worden ondernomen zijn voor zover ik weet roetfilters voor nieuwe diesels en de industrie. Fijnstof van remschijven, 2-tact brommers (mengsmering - zeer veel fijnstof uit brommers!), asfalt en banden wordt niet aangepakt, want dan moet je het verkeer gaan beperken en dat heeft teveel economische impact.
Smog is er vooral als er géén wind staat.
Vlaanderen riskeert een eerste boete te krijgen van Europa omdat het de normen voor fijn stof niet haalt. Op 17 plaatsen in Vlaanderen is in 2011 de Europese norm voor fijn stof overschreden. In 2010 waren dat er maar vijf. Weersomstandigheden kunnen die scherpe stijging deels verklaren. Dat schrijven de Coreliokranten.
Fijn stof veroorzaakt longproblemen. Het dreigt ook duur te worden, want Europa kan boetes opleggen aan landen die de normen overschrijden. Zweden en Slovenië hebben er al een gekregen. Vlaanderen mag de zijne verwachten. Vlaanderen heeft weliswaar uitstel gevraagd om aan de normen voor fijn stof te voldoen, maar daarop moet het niet meer rekenen. De Europese Commissie gelooft niet dat Vlaanderen er ernstig werk van maakt om de normen binnenkort wel te halen, schrijft De Standaard.
Voor stikstofdioxide waren er in 2011 niet meer overschrijdingen van de Europese norm dan vorig jaar. Maar drie plaatsen gaan nog altijd over de norm. Ook hiervoor loopt eenaanvraag tot uitstel bij Europa.
Bron: HLN | Gewijzigd: 24 april 2017, 11:51 uur, door Joyce.s
Bond Beter Leefmilieu gaat een dossier indienen bij de Europese Commissie om aan te tonen dat Vlaanderen te weinig doet om de normen over luchtkwaliteit te halen. Vlaanderen riskeert een Europese boete. Vlaanderen overschrijdt de normen voor fijn stof en dat is dit jaar veel meer gebeurd dan in vorige jaren. Op 17 plaatsen is in 2011 de Europese norm overschreden, in 2010 waren dat er maar 5.
Ook in 2010 was er al te veel fijn stof. "In 2010 was er nog een bijkomende meetcampagne en daaruit bleek dat in 10 van de 13 Vlaamse centrumsteden de norm niet wordt gehaald", zegt Erik Grietens van de Bond Beter Leefmilieu (BBL).
Vlaanderen heeft bij de EU om uitstel gevraagd om de Europese normen voor stikstofdioxide te halen. Om dat uitstel te motiveren heeft Vlaanderen ook een luchtkwaliteitsplan ingediend bij de Europese Commissie. "Maar die maatregelen gaan slechts over algemene intenties, proefprojecten en wat studiewerk. Er zijn geen concrete projecten om bijvoorbeeld de verdieseling van ons wagenpark tegen te gaan", zegt Grietens.
De BBL heeft een dossier opgesteld waaruit moet blijken dat Vlaanderen te weinig doet. Ook de Brusselse evenknie doet beklag bij de EU. "Brussel heeft niet eens een luchtkwaliteitsplan ingestuurd, enkel een gedateerd mobiliteitsplan", hekelt Grietens in De Standaard.
Bron: De Redactie | Gewijzigd: 24 april 2017, 11:51 uur, door Joyce.s
iedereen aan het klagen over auto's, industrie gebieden enz.
terwijl het toch veel makkelijk kan zijn
http://www.platformlichthinder.nl/lichtver...ling-te-remmen/