Hoop dat dit jaar niet weer mee te maken, afgelopen zomer ging heel veel onweer naar duitsland ipv naar ons.
gewitter verboten fur deutschland
What's new, was idd vorig jaar ook vaak het geval
Thanks, ik ben al een tijdje aan het rondlezen.
En om mijn eerdere vraag zelf maar even te beantwoorden: het dauwpunt zegt iets over de luchtvochtigheid.
Dat deed me trouwens denken aan een aflevering van stormchasers dit jaar waar ze tornado jagen en vanuit de mist opeens een tornado tegenkomen.
Het leek me raar dat een tornado en mist tegelijkertijd op dezelfde plek kunnen zijn, maar ik ben natuurlijk gewend aan nederlandse koude mist. Als je mist met behoorlijke luchttemperatuur tegenkomt en je weet dat daar droge warme lucht (capping) boven zit waar in de buurt ergens al een supercell doorheen is gebroken.... dan had ik redelijk peentjes gezweten in die mist nu ik weet dat het alleen betekent dat er een enorme hoeveelheid potentiele energie aanwezig is (tenminste, dat lijkt me dan).
Het zal wel niet zo vaak voorkomen omdat meestal supercells ontstaan bij vrij hoge windsnelheden op de grond waarin mist geen kans heeft.
Maar goed, ik moet nog even verder lezen, dus het kan ook zijn dat dit allemaal onzin is...
Nu nog op zoek naar thermische vores
H2O Hotel Terschelling: Mijn werk en weerchasecentrum. Hotelkamers met fantastisch uitzicht over de wolken!
Edit: al gevonden, hier: http://www2.wetter3.de/fax.html | Gewijzigd: 3 april 2011, 23:45 uur, door Eilander
H2O Hotel Terschelling: Mijn werk en weerchasecentrum. Hotelkamers met fantastisch uitzicht over de wolken!