''Deze bui wist tussen 4 en 5 uur in het noorden van Limburg nog enkele onweersontladingen te produceren. Interessant aan de Belgische onweersbui was, dat het spoor van ontladingen laat zien, dat de bui mogelijk afboog naar rechts. Dit zou er op kunnen wijzen dat deze bui heeft geprobeerd om supercel eigenschappen te ontwikkelen."
Ik heb vannacht niks waargenomen, maar ik woon ook niet in limburg! | Gewijzigd: 3 april 2011, 14:24 uur, door Stealth
De situatie van gistermiddag, -avond en afgelopen nacht was er precies zo één, eentje die langzaam een ander beeld begon te krijgen in de loop van de tijd.
Het accent werd de afgelopen dagen in meerdere modellen op de conv. lijn/vore berekend, dat terwijl de progtemps 3 dagen van tevoren al erg (lees: veel te) droog oogde. Dit bleef ook de dagen die volgde aanwezig. Dan begint de tijd te vorderen en zien we dat per run (zoals gebruikelijk) het neerslagsignaal verschuift en soms zelfs verdwijnt. Als forecaster ben je dan 'verplicht' om keuzes te gaan maken en een bepaald scenario te benaderen, gebaseerd op data (en wellicht ook stukje gevoel) die op dat moment beschikbaar is.
Een dag van tevoren zagen we de onweerskans al aanmerkelijk afnemen, hoewel dit niet aan CAPE en LI ed te zien was. Vocht....dat was het sleutelwoord. Duidelijk mag dan ook wezen dat in deze situatie de vochthuishouding, zowel onderin als in de bovenlucht, niet juist was voor convectieve verschijnselen op de conv.lijn/vore. Iets wat we met diepe zuidstromingen wel vaker zien en dus in de progtemps te zien was.
Het moge wederom een wijze les zijn voor een ieder die zich wel eens aan CAPE ed vast klampt; bekijk ook even de vochthuishouding in de atmosfeer...energie en een trigger zijn mooi meegenomen, maar als het benodigde vocht niet aanwezig is komen we nergens natuurlijk. Lastig is overigens om vooraf in te schatten of een trigger (in dit geval conv.lijn) sterk genoeg is. In de modellen leek dit in eerste instantie wél zo te zijn.
Vervolgens het koufront. Initieel leek daar de onweerskans juist kleiner dat op de vore/conv.lijn. Ook hier geen convectie mogelijk, althans niet vanaf de grond. Na doorkomst van de convergentielijn was overal immers koelere maritieme lucht binnen gesijpeld. Het moest dus op hoogte gebeuren. In de progtemps was het eea aan middelbare (potentiële) onstabiliteit terug te vinden, hetgeen benut kan worden wanneer genoeg optilling optreedt (vaak nabij frontvlakken). Dat gebeurde dus ook, zo her en der ontstonden inderdaad buien, embedded in de frontale zone.
We zagen in 3 dagen tijd dus het zwaartepunt van de conv.lijn/vore naar het KF verplaatsen. Achteraf gezien logisch en duidelijk, maar het toont maar weer aan wat een delicate processen er spelen omtrent het verschijnsel wat wij allen zo aantrekkelijk vinden. | Gewijzigd: 3 april 2011, 16:47 uur, door marsel
Dat was dus niet veel, zeg maar gerust NIETS
Helder verhaal Marsel en een mooie & duidelijke evaluatie. Ik waardeer dat wel dat je de moeite neemt het één en ander nog even door te nemen op die manier. Inzichtelijk en leerzaam.
Helemaal met je eens. En altijd heerlijk om een meteoroloog in ons midden te hebben die dingen duidelijk uiteen zet. | Gewijzigd: 3 april 2011, 20:09 uur, door arjanbruggink
Welke kaarten gebruik jij om luchtvochtigheid te zien?
Ik zie er wel een aantal, maar moet nog even uitzoeken wat nou precies wat is (van lightningwizzard):
1. 0-2 km Storm-Relative Moisture Flux and -Upper Level Flow
2. Moisture Transport Vectors, Orographic Lifting, Moisture Stagnation
3. Effective Precipitable Water, MCS Propagation Vectors, MCS Mode
H2O Hotel Terschelling: Mijn werk en weerchasecentrum. Hotelkamers met fantastisch uitzicht over de wolken!
Ja, dat moet ik ook nog allemaal gaan opzoeken. Wil het wel allemaal begrijpen. Kan nu net een beetje min of meer een sounding inschatten, dus de instabiliteit en dergelijke, maar triggers weet ik nog niet veel van. Nog goede verwijzingen naar interessante artikelen hierover?
H2O Hotel Terschelling: Mijn werk en weerchasecentrum. Hotelkamers met fantastisch uitzicht over de wolken!
Hier staat misschien nog wat nuttige informatie
Dat is ook wel een handig documentje met goede info! Wel een aanrader ook voor mensen die wat meer willen weten (en minder willen vragen ) over het ontstaan van onweer. Thanx for sharing!
alles schon WIEDER für Deutschland
Hoop dat dit jaar niet weer mee te maken, afgelopen zomer ging heel veel onweer naar duitsland ipv naar ons.
gewitter verboten fur deutschland
-----------------------------------------------
As't nait gait zoas't moet, mot't mor zoas't gait