Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

De temperatuur bij Retie is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

21 Nov 2024 19:12:49

De temperatuur bij Ukkel is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

21 Nov 2024 19:12:48

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Allegheny, PA; Butler, PA; Washington, PA.

21 Nov 2024 12:27:29

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Allegheny, PA; Westmoreland, PA.

21 Nov 2024 12:27:28

De temperatuur bij Buzenol is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

21 Nov 2024 08:43:07

De temperatuur bij Humain is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

21 Nov 2024 04:02:13

De temperatuur bij Mont rigi is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

21 Nov 2024 04:02:13

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Cambria, PA; Somerset, PA.

21 Nov 2024 00:36:08

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Forest, PA; Indiana, PA; Jefferson, PA.

21 Nov 2024 00:09:20

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Indiana, PA; Westmoreland, PA.

21 Nov 2024 00:09:20

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Armstrong, PA; Indiana, PA; Westmoreland, PA.

20 Nov 2024 23:57:17

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Armstrong, PA; Clarion, PA; Forest, PA; Indiana, PA; Jefferson, PA.

20 Nov 2024 23:54:56

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Cambria, PA; Somerset, PA.

20 Nov 2024 23:34:30

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Armstrong, PA; Fayette, PA; Indiana, PA; Westmoreland, PA.

20 Nov 2024 23:26:56

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Armstrong, PA; Clarion, PA; Forest, PA; Indiana, PA; Jefferson, PA; Venango, PA.

20 Nov 2024 23:20:48
Actueel
1 / 4

Wateroverlast

Bijzonder nat afgelopen jaar achter de rug

De OnweerOnline stormtracker

Bekijk de radar en volg het onweer

Het Zomerdiscussietopic

Lees en schrijf mee!

Het klets- en waarneemtopic

Deel jouw weerwaarneming!

Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
Shadow112
Lid
1 april 2011, 12:22 uur | Bericht #221736
Nieuwe run gfs blijft beroerd, front komt te laat door?
Zondag pas regen 5-8 mm
Mijn Twitter Ipsa scientia potestas est
1 april 2011, 12:28 uur | Bericht #221737
Vandaag en morgen: Bewolkt
Vandaag is er vrij veel bewolking aanwezig., maar in de loop van de middag wordt van het zuidwesten uit de bewolking dunner. De middagtemperatuur loopt uiteen van een graad of 14 in het noorden tot plaatselijk 18 graden in het zuiden en zuidwesten. In het noordwestelijk kustgebied blijft de temperatuur bij circa 12 graden steken. De zuidwestelijke wind trekt aan en wordt matig tot vrij krachtig, aan de kust mogelijk krachtig. Bovendien wordt de wind enigszins vlagerig.
Komende nacht zijn er flinke opklaringen en de minimumtemperatuur ligt rond de 10 graden. De zuidelijke wind neemt af naar zwak tot matig, rond kracht 3.

Zaterdag wordt een tamelijk zonnige en warme dag. In de loop van de middag komt er van het westen uit meer bewolking opzetten en in de avond valt er af en toe regen. De middagtemperatuur ligt tussen 20 en plaatselijk 24 graden, alleen op de Wadden blijft de temperatuur enkele graden achter. De zuidelijke wind trekt aan en wordt matig, in de middag soms vrij krachtig. Eind van de middag en in de avond draait de wind naar het westen en wordt dan tijdelijk erg vlagerig. Bron: KNMI

Waarom deze advertentie?
Lakin
Lid
1 april 2011, 12:48 uur | Bericht #221738
Zo ook weer ontwaakt na de lange Winterslaap!
Hopelijk krijgt zuid-holland wat!
Ben er weer helemaal klaar voor!
1 april 2011, 14:29 uur | Bericht #221745
Citaat van marcuz, vrijdag 1 april 2011, 12:59 uur Verlang naar sneeuw, al 4 maanden niks gehad

ja blijft mooi dat witte spul (winter 2011 /2012) dan maar weer) , en een combi sneeuw / onweer is helemaal mooi maar zal dan wel moeten verhuizen naar het westen van het land.

dus voor zaterdag lijken de kansen op onweer weer klein? nou afwachten dan maar
WINTER 78/79 laat maar komen!!!
-----------------------------------------------
As't nait gait zoas't moet, mot't mor zoas't gait
1 april 2011, 14:47 uur | Bericht #221746
De situatie is enigszins nog altijd zeer veranderlijk maar het wordt nu meer duidelijk dat we met allereerst een convergentielijn te maken krijgen met daarna een koufront, waarvan deze laatste niet echt actief is. Zoals eerder aangegeven krijgen we te maken met een warme/vochtige zuidwest stroming, deze lucht (t850mb 11gr) gaat boven de Benelux geadvecteerd worden met onze huidige luchtmassa. Vooral nabij de conv. lijn welke rond 14:00 voor de kust van de Benelux zal liggen gaat dit wat onstabiliteit opleveren. Nu gaat het de vraag zijn hoeveel onstabiliteit dit gaat opleveren. GFS spreekt van waarden rond de 200-300 J/KG ML over het centrum van België en WRF zo rond de 750 J/KG. Temperaturen overdag lijken op te lopen tot een graad of 23 lokaal 24 graden. Overdag is wat hoge bewolking mogelijk en kan het klam aanvoelen doordat de lucht langzaam verzadigd raakt.

Bron Severeweather.nl
thijmco
Lid
1 april 2011, 15:15 uur | Bericht #221748
Citaat van chiel, vrijdag 1 april 2011, 10:21 uur Laatste run GFS was niet erg positief vond ik.. Niet dan?
Soaring ziet er wel nog steeds goed uit.

Maar weet je Jan, we gaan het morgen wel gewoon zien

ik weet niet welke kaarten jij bekijkt , maar hier komt het laat door volgens S-index zal wel begin nacht worden dan :s
of IK zie iets over het hoofd

S1.JPG

S2.JPG

SC
SniperEye
Lid
1 april 2011, 15:27 uur | Bericht #221750
Ik denk ook niet dat we meteen moeten denken aan supercellen met dikke tornadokansen ofzo... wel fix onweer als alle puzzelstukjes op de juiste plek vallen.
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
1 april 2011, 15:29 uur | Bericht #221751
Citaat van supercell, vrijdag 1 april 2011, 14:15 uur ***wat kaarten***
(op elke afbeelding ff klikken voor een run

Inderdaad... de Soaring index ziet er voor rond middernacht gunstig uit (=30):

Soaring_index_2_april.gif

Ook de KO-index zit mee voor het oosten van het land in de avond (plaatselijk -6, dus kans op onweer is er ook volgens deze kaarten):

KO_index_2_april.gif

De Cape is wat aan de lage kant, maar met plaatselijk een lifted van -2 in het begin van de avond en vrijwel overal -1 lijkt het mij ook dat het allemaal wat later op de avond gaat gebeuren:

Cape_en_lifted_2_april.gif

Gezien de kaarten van de DLS en de LLS is de kans op vorming van eventuele roterende onweersbuien heel klein, kortom het wordt gewoon afwachten morgen wat moeder natuur ons zal brengen. De kans voor onweer is er, maar dat het seizoen spectaculair zal openen lijkt mij niet het geval.

Grtz Wilfred
1 april 2011, 15:36 uur | Bericht #221752
Citaat van SniperEye, vrijdag 1 april 2011, 14:27 uur Ik denk ook niet dat we meteen moeten denken aan supercellen met dikke tornadokansen ofzo... wel fix onweer als alle puzzelstukjes op de juiste plek vallen.
Ja als, het ligt aan de puzzel stukjes eigenlijk altijd.
Zie mijn hobby via de link
https://gurushots.com/Martijn.photography/photos

En deze pagina heb ik opgezet om mijn droom werkelijkheid te laten worden.
http://martijn-naar-de-usa.webnode.nl/voorwoord/
1 april 2011, 15:42 uur | Bericht #221753
Citaat van Verwijderde_gebruiker_01, vrijdag 1 april 2011, 14:47 uur Skew-T's

Ik heb het plaatje van 15z (17 uur NL) even stil gezet (de diagrammen zijn trouwens voor Brussel):

li.png

Inderdaad een LI die een graad of 2 negatief is, het blauwe liggende lijntje maar dat hoef ik natuurlijk niet uit te leggen gezien het aantal mensen dat hier dagelijks LI kaarten post

Het stukje waar de zwarte lijn links van de rode lijn loopt is wat door een trigger overwonnen moet worden, het stuk waar de zwarte lijn rechts van de rode loopt, dat is de CAPE. Ook een klein beetje aanwezig, maar wel over redelijke hoogte verspreid. Als dit uitkomt zal volgens mij de vraag zijn of de buien opgang komen, maar als ze dat doen kunnen ze wel doorgroeien tot onweersbuien. (Voor Brussel dus).

De convergentie zal de trigger moeten zijn...

Daniel
Watch the weather change... Karma police, arrest this man, he talks in math...
SniperEye
Lid
1 april 2011, 15:50 uur | Bericht #221755
Citaat van Weatherman, vrijdag 1 april 2011, 15:36 uur Ja als, het ligt aan de puzzel stukjes eigenlijk altijd.

Dat sowieso, maar men moet zich niet al vroeg rijk rekenen als je snapt wat ik bedoel
1 april 2011, 16:04 uur | Bericht #221758
Citaat van SniperEye, vrijdag 1 april 2011, 14:50 uur Dat sowieso, maar men moet zich niet al vroeg rijk rekenen als je snapt wat ik bedoel
Yep ik snap het zeker.

1 april 2011, 18:34 uur | Bericht #221768
RTL4 morgen avond en nacht flinke buien
Wordt niet over onweer gesproken maar, vergeleken met vanmorgen zijn we wel wat positiever de berichten.

1 april 2011, 19:05 uur | Bericht #221769
Zoals ik het net op de kaarten zag moeten de puzzelstukjes precies op hun plek vallen voor goede omstandigheden. De ingrediënten zijn er, maar niet allemaal op het goede tijdstip. Zo zijn de CAPE, Lifted Index en de KO-Index beide aanwezig op 18z. Het gebied met dde juiste waarde voor de Soaring-Index ligt dan nog echter in het westen of zelfs nog net boven zee.

Rond middernacht lijkt alles meer op zijn plaats te gaan vallen. De Cape en de lifted index blijven lekker hangen boven het oosten, en de verschillende waarden van de KO- en de S-index, die op dat moment een gunstige invloed hebben op de ontwikkeling van mogelijk onweer, zijn op dat tijdstip in het oosten aanwezig.

Echter is het belangrijkste nog de trigger. Volgens de stromingsfilm van noodweercentrale.nl zal deze rond 18-19 uur boven het oosten van het land liggen:

trigger.jpg
Hierboven is te zien dat de trigger, de convergente lijn, boven het oosten van het land ligt in de vroege avond

Kortom, de ingrediënten voor mogelijk onweer zijn er, maar nog niet alles komt precies op tijd. Het zal dus nowcasten worden en maar afwachten wat er gaat gebeuren

grtz Wilfred
Tyshane
Lid
1 april 2011, 20:27 uur | Bericht #221774
Citaat van zorba, vrijdag 1 april 2011, 19:42 uur Stuitte per toeval op dit artikel : Kansverwachtingen voor (zwaar) onweer met behulp van
model output statistics (MOS), een aanrader om door te lezen! Klik HIER (pdf)

Thanx for sharing Zorba! Gaat bij de documenten / files!

En in navolging daarop: 'Kansverwachtingen voor onweer ten behoeve van uitgifteweeralarm (KOUW)', ook interessant voor de geïnteresseerden. Pdf-file van knmi. http://www.knmi.nl/publications/fulltexts/kouw_ir.pdf

| Gewijzigd: 1 april 2011, 20:35 uur, door Tyshane
1 april 2011, 21:28 uur | Bericht #221776
Zorba en Tyshane, bedankt voor het delen van deze nuttige informatie. En nu maar lekker nowcasten en hopen op het beste
1 april 2011, 21:35 uur | Bericht #221777
Update:

Op basis van de laatste modelruns ga ik uit van een beperkte onweerkans morgen zaterdag. De lucht lijkt me aan de droge kant en diepe convectie zal moeilijk getriggerd worden. De timing van de conv.line is rond 18z over het centrum van BE, dus wat dat betreft zit de timing goed. Enkele onweders op de thermische vore/conv.line is mogelijk, maar ik schat de kans niet meer in dan zo'n 40-50%. In het westen lijkt de shear dichtbij de jet en de barokliene zone niet verwaarloosbaar te zijn dus daar is evt. een actiever exemplaar mogelijk, verder naar het oosten is de kans op organisatie klein.

Severeweatheroutlook
1 april 2011, 21:53 uur | Bericht #221780
Jammer geen leuk bericht van severeweatheroutlook

1 april 2011, 21:54 uur | Bericht #221781
Nou ik zie het morgen wel, ben al blij als ik een ontladinkje op afstand kan spotten
In ieder geval iets!
1 april 2011, 21:58 uur | Bericht #221782
Kan iemand het kaartje van Severe Weather Outlook eens tonen. Mijn internet toont ze niet
Mijn twitter: https://twitter.com/#!/MathiasDeleye
Terug naar boven
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Er zijn in totaal 27.880 topics, welke bij elkaar 448.477 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.606 leden.
Het nieuwste lid is AMV058.

Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 672 mensen aan het browsen op het forum. 3 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 672, lezen 9 mensen het topic "Winter 2010 discussietopic deel 13".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Het Zomerdiscussietopic

Lees en schrijf mee!

Wateroverlast

Bijzonder nat afgelopen jaar achter de rug

De OnweerOnline stormtracker

Bekijk de radar en volg het onweer

Het klets- en waarneemtopic

Deel jouw weerwaarneming!

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden