Eindelijk is het dan zo ver. Na ongeveer vijf maanden kunnen we eindelijk weer een topic openen met onweerskansen. In februari van dit jaar is er een poll geopend en daaruit bleek dat de meeste mensen (tot nu toe) gaan voor 20 à25 onweersdagen. Dat is in mijn ogen ook het meest reële. Soms denk ik nog terug aan vorig jaar en dan denk ik bij mijzelf: "Wat een bizar slecht jaar." Terwijl de meeste onder ons zullen zeggen: "We hebben twee keer een level 3 gehad, dus zo slecht is het nog niet geweest."
Maar goed, genoeg daarover. De meeste willen in een onweerskansentopic feiten en kaarten zien en niet dat geneuzel van mij vooraf . De bedoeling van dit soort topics is dat we naarmate de dagen vorderen steeds meer een beter beeld gaan krijgen van wat er eventueel zou kunnen gebeuren. Met nadruk op "zou kunnen". Het is en blijft het weer waar we mee te maken hebben en we weten ook dat er niets zo veranderlijk is als het weer. De kaarten die in deze post staan, zijn het weerbeeld van wat we op dit moment zien. Zoals hierboven al vermeld staat: "De bedoeling van dit soort topics is dat we naarmate de dagen vorderen steeds meer een beter beeld krijgen van wat er eventueel zou kunnen gebeuren".
We krijgen in de loop van de week steeds meer te maken met een zuidelijke stroming, dus aanvoer van warme, vochtige en onstabiele lucht. Volgens de laatste berekeningen van het weermodel GFS, lopen de temperaturen op naar zo'n 20 à21 graden. In de kustgebieden zal het niet warmer worden dan zo'n 15 à16 graden. Bij onze zuiderburen mogelijk 23 graden. Ook zien we de onstabiliteit toenemen. De CAPE waardes liggen ongeveer rond de 500 à600 J/KG in het binnenland en ongeveer rond de 200 J/KG in de kustgebieden. De lifted waardes schommelen rond de -1 tot de -3. (Zie afbeelding hieronder)
Als we naar de dynamische kant kijken, dan zien we aardige waardes momenteel. De windschering in de onderste luchtlagen (beter bekend als de LLS (0-1km)) ligt ongeveer in de middag rond de 8 m/s, maar tegen de avond vind daar een flinke toename aan LLS plaats. De waardes komen uit op zo'n 16 m/s in het noorden (waarbij ook een tornado parameter van 1 is), tot zo'n 18 m/s in het zuiden van het land. Waardes van de LLS onder de 22 m/s zijn goed voor bowechos.
De waardes van de bovenste luchtlagen (beter bekend als de DLS (0-6km), zijn net zoals de LLS in de middaguren "laag" te noemen. In het noordelijk deel van het land ligt het rond de 23 à24 m/s en in het zuiden en België ligt het rond de 20 à21 m/s met een MLCAPE van 200. In de avond neemt ook de DLS flink in waarde toe. Zo liggen de waardes in het noorden rond de 30 m/s en in het zuiden van het land rond de 33. In België, maar dan vooral het westelijk deel van het land liggen de waardes rond de 35 m/s. Dat houdt in dat daar supercellen voor kunnen gaan komen. Voor Nederland sluit ik ze ook niet uit, gezien we te maken gaan krijgen (volgens de berekeningen nu) met een linker ingang van een jet.
Kortom, het begin van het nieuwe onweersseizoen lijkt een spectaculaire opening te gaan krijgen. Voorzichtigheid blijft uiteraard geboden. Zes dagen van te voren een verwachting maken, kan geen zekerheid bieden, maar dat gaan we in de komende dagen nauwlettend in de gaten houden.
Op dit bericht berust copyright, het verspreiden daarvan zonder toestemming is niet toegestaan
Voor begin april zou dit in elk geval een mooie aftrap zijn voor onweerseizoen 2011!
op de kaartjes van 12z is te zien dat er een short wave trog boven Frankrijk hangt welke de komende uren naar ons land gaan trekken, Het is dus erg interessant de ontwikkelingen daar in de gaten te houden omdat wij 's avonds met min of meer dezelfde situatie zitten echter hebben wij het voordeel van een jetstream welke op sommige plaatsen hoge waarden schering genereert. Wat het nog interessanter maakt is een low level jet die berekend wordt. Echter is de timing nog niet helemaal goed, het zou beter zijn dat de trog iets eerder komt om zo een betere overlap met de onstabiliteit te creëren. Verdere details bewaar ik even voor later als deze trend zich doorzet, maar het zou eventueel wel eens een leuk eerste onweer van 2011 kunnen worden
Stay Tuned!
Qua onweer zit België toch wel altijd wat beter dan Nederland
En dit keer die woorden: 'vooral WEST-België' doet de adrenaline door me lijf gieren.
Ik zou zeggen: let's go!
TaL
(het blijven kansen, maar de voorpret is er voor 100%!) | Gewijzigd: 27 maart 2011, 13:21 uur, door Harmos
Dan nog even over mij zelf. Als ik soms of vaak zeg dat er geen onweer komt dan is dat niet om negatief te doen maar dan is dit gewoon en FEIT. Ik heb het niet bij gehouden maar helaas zat ik vorig jaar maar wat al te vaak goed en daar baal ik van want ik ben net zo gek op onweer als de meeste hier.
Nou benieuwd hoe het verder zal gaan verlopen en leuk dat er weer wat 'aan de hand is'... spannend om weer iets te volgen zeg. De uitlopende knoppen aan de bomen zijn prachtig hoor en die ontluikende bloemetjes, tis alleen zo geluidloos...
Met die gave moet je iets in de meteorologie gaan doen!