Hevige wind en hagel teisterden afgelopen nacht een aantal staten in de Ohio Vallei. Verschillende auto's en huizen werden beschadigd en bomen en elektriciteitspalen werden omvergeworpen. Uit dit front ontstond tenminste één tornado.
Tennessee en Pennsylvania kregen het het zwaarst te verduren: uit beide staten kwamen er meldingen van tornado's. De storm trok verder over (gedeeltes van) Indiana, Ohio, Kentucky, West Virginia, Virginia en Noord Carolina. Het stormsysteem ontstond door een botsing tussen warme en koude luchtstromen, waardoor de atmosfeer zeer onstabiel werd.
Deze foto is niet meer beschikbaar
Tornado in Hempfield, PA
Op woensdagavond werd er een tornado gemeld in Hempfield het zuidwesten van Pennsylvania. Hierbij werden huizen en een highschool aula zwaar beschadigd. Ongeveer 40 huizen in het getroffen gebied zijn onbewoonbaar verklaard.
Gelukkig zijn er geen zwaargewonden gemeld. De plaatselijke afdeling van het Rode Kruis heeft onderdak geboden aan de getroffenen en is het gebied ingegaan om voedsel te brengen. Dit werd bemoeilijkt door de omgevallen bomen en ander puin wat op de wegen ligt.
Bron: Liveweatherblog
Deze foto is niet meer beschikbaar Deze foto is niet meer beschikbaar
Foto's van Kristy McGraw
Greensburg Funnel Cloud. Foto van Paul Stephenson
Hempfield Township Tornado. Foto van Kevin Fabrizi
Washington County Damage. Foto van Wayne E. Ray
©onweer-online
Bronnen: Reuters, CBS Pittsburg, liveweatherblog | Gewijzigd: 24 maart 2011, 17:24 uur, door Marga
In de berichtgeving stond, dat er nog onderzoek wordt gedaan naar de kracht en het pad van de tornado.
Maar gezien de beelden van de schade, die ik heb gezien op foto's schat ik het op een EF2-EF3
Even een toevoeging:
F2 Redelijke tornado 181-253 km/uur
(113-157 mph) Veel schade aan huizen en grote bomen waaien om
F3 Zware tornado 254-332 km/uur
(158-206 mph) Daken en muren waaien om en treinen slaan om | Gewijzigd: 24 maart 2011, 19:43 uur, door Marga
Ja die hook was erg classic idd Wjans
Maar gezien de beelden van de schade, die ik heb gezien op foto's schat ik het op een EF2-EF3
Ik denk dat je gelijk hebt Marga, lijkt meest op EF2-EF3
Het filmpje luidt: 'Greensburg PA', gezien PA de afkorting is van Pennsylvania neem ik aan dat het niet 'De Greensburg is'. Die Greensburg ligt namelijk in Kansas.
Even een toevoeging:
F2 Redelijke tornado 181-253 km/uur
(113-157 mph) Veel schade aan huizen en grote bomen waaien om
F3 Zware tornado 254-332 km/uur
(158-206 mph) Daken en muren waaien om en treinen slaan om
Er is een nieuwe classificering, de Enhanced Fujita schaal met andere waarden.
EF0 105-137 km/h
EF1 138–178 km/h
EF2 179-218 km/h
EF3 219–266 km/h
EF4 267-322 km/h
EF5 >322 km/h