Bijna 200 Belgische steden en gemeenten roepen hun inwoners op om zaterdag 26 maart deel te nemen aan Earth Hour, een klimaatactie van het World Wildlife Fund (WWF) waarbij wereldwijd wordt opgeroepen gedurende een uur de lichten te doven. De actie vindt plaats van 20.30 uur tot 21.30 uur.
Naar schatting 750.000 Belgische gezinnen zullen hun lichten voor de gelegenheid doven. Ook tientallen bedrijven nemen deel aan Earth Hour. In heel het land vinden talloze acties plaats. Zo zal de Brusselse burgemeester Freddy Thielemans om 20.30 uur met een lichtknop op de Grote Markt het stadhuis in duisternis hullen.
Volgens het WWF tonen de Belgische beleidsmakers een duidelijk gebrek aan ambitie en coherentie als het over het klimaat gaat. Zo kijkt België niet verder dan 2012, terwijl Europa zijn stappenplannen uitbreidt naar 2020 en 2050. ‘Een gebrek aan eensgezindheid op de verschillende niveaus ligt aan de basis van het probleem.' Het WWF roept dan ook op tot samenwerking op federaal en regionaal vlak, en is vragende partij voor een klimaatwet waarin men zich engageert om de CO2-emissies tegen 2050 tot bijna nul te herleiden.
Volgens het WWF heeft België een enorm potentieel om het energieverbruik drastisch te beperken. De organisatie beseft echter wel dat de huidige politieke situatie waarin ons land verkeert, niet bepaald gunstig is voor het nemen van ingrijpende maatregelen.
In 2010 namen ongeveer 125 landen deel aan de actie. Earth Hour maakt deel uit van een internationale campagne van het WWF tegen klimaatverandering.
Bron: Nieuwsblad.be
Het WWF heeft opgeroepen om zaterdag allemaal een uurtje het licht te doven in het kader van de Earth Hour-actie. Maar allemaal samen het licht weer aanknippen, kan voor storingen op het stroomnet zorgen. Daar waarschuwt hoogspanningsbeheerder Elia voor.
Zaterdag is het opnieuw Earth Hour, van 20.30 uur tot 21.30 uur. Dat is een actie van het World Wildlife Fund waarbij wereldwijd wordt opgeroepen gedurende een uur de lichten te doven, een symbolische actie tegen de opwarming van de aarde.
Massaal het licht uitdoen, en vooral weer aanknippen, is evenwel niet zonder risico’s, waarschuwt Elia. ‘Het kan voor onevenwichten zorgen tussen het verbruik en de productie van elektriciteit’, legt een woordvoerster uit. Met als mogelijke gevolgen storingen in de continuïteit van de stroomvoorziening en zelfs onderbreken van de levering.
Elia beveelt daarom aan niet alle lichten en toestellen op hetzelfde ogenblik weer aan te schakelen, om het effect in de tijd te spreiden. De netbeheerder houdt alvast extra personeel paraat om de actie op te volgen.
Ook vorig jaar waarschuwde Elia voor mogelijke storingen bij Earth Hour. Toen waren er geen problemen. Vorig jaar was een daling merkbaar met twee àdrie procent van het verbruik als gevolg van de actie.
Bron: de Standaard
Het WWF heeft opgeroepen om zaterdag allemaal een uurtje het licht te doven in het kader van de Earth Hour-actie. Maar allemaal samen het licht weer aanknippen, kan voor storingen op het stroomnet zorgen. Daar waarschuwt hoogspanningsbeheerder Elia voor.
Bron: de Standaard
nou ,dat is toch helemaal mooi dan !?!?! dan is er nog meer en nog langer licht gedoofd !!
doe trouwens zelf ook mee met deze actie.
werk zelf momenteel in de industrie....wat daar aan energie wordt verbruikt en verspild is gewoonweg niet normaal, daar valt denk ik wel heeeeeel erg veel te verbeteren, mischien moet het WWF hier maar eens gaan kijken ???
Ruk.
Ik vind het ergens wel een mooi gebaar, want overal wordt er heel veel verspild en dat is zonde.
Earth Hour is een leuk initiatief, maar t helpt voor geen meter. Al die lichten aanzetten kosten meer stroom dan die uur stroom blijven gebruiken, lijkt mij dan.
Zelf gebruik ik sowieso weinig licht. Alles staat in de nacht uit. PC staat de hele dag aan, behalve dan dus de nacht, maar beeldscherm gaat wel uit als ik hem niet gebruikt. TV staat altijd uit zowat, dus gebruik ik amper en verlichting heb ik niet nodig. Ben alleen wel iemand die behoorlijk veel water gebruikt (douchen en flesjes water, dus das wel minder zuinig, maar ik vind, we moeten wel ergens blijven genieten)
Het is niet alleen menselijke bemoeienis wat de klok slaat in mijn ogen. De natuur gaat ook zijn eigen gang, niet alles is de schuld van de mens.
Ik vind het wel een makkelijk excuus om meteen álles maar op de mens af te schuiven onder het motto: "Waarom klein houden als het groter kan worden gemaakt?"
Ik denk dat het voor een deel gewoon de cyclus van de natuur is, en het klimaat dat daarbij hoort meeverandert. Klimaatverandering doen we gewoon niks aan, dat moet de mens accepteren.
En waarom hypocriet? Omdat we eens per jaar aan Earth hour doen, maar als dat voorbij is, we weer 'vrolijk' verder gaan met onnodig veel ontbossingen danwel bomen kappen voor bestemmingsplannen, het martelen van dieren. Dát is iets wat we nog steeds verder moeten verhelpen. Dát vind ik dingen waar we ons inderdaad zorgen om moeten maken, en waar `t kan dreigend uitservende soorten dieren op een andere manier te helpen doormiddel van te stoppen hun natuurgebied te vernielen.
Wat mij betreft heeft dat laatste niets te maken met klimaatverandering, maar met de mens. | Gewijzigd: 27 maart 2011, 15:37 uur, door Wolkje7
Volledige dagen met sneeuwdek: 7
Dagen met deels sneeuwdek: 2
Vaste sneeuw: 4 * Laatste 01-02-2019
Smeltende sneeuw: 1 * Laatste 02-02-2019
Hagel: 4
Velp 2018:
Smeltende sneeuw: 6
Vaste Sneeuw: 6
Hagel: 8
Weerlicht: 6
Onweer: 24 (1 onweersdag in Velp gemist toen ik in Duitsland was)
Velp 2017:
Dagen met sneeuwdek: 34 (waarvan 21 in januari, 6 in februari en 7 in december)
Vaste sneeuw: 12
Smeltende sneeuw: 6
Hagel: 13
Weerlicht: 6
Onweer: 21