De Supermaan zou ook voor chaos gaan zorgen. Nou zeg wat een chaos. Niks aan de hand.
Conclusie het zijn een stelletje paniekzaaiers die aandacht tekort komen.
Beetje domme reactie, tussen zou gaan zorgen en kan gaan zorgen zit dag en nacht verschil in. Het begrijpend lezen van mensen is sinds de komst van internet hard achteruit gegaan zijn. Dit merk ik ook aan de hand van de verwachtingen die ik hier schrijf. Er wordt ook duidelijk vermeld op 1vandaag (waar het artikel eerst stond)...... De geologen hebben ontdekt dat er enkele honderden jaren geleden aardbevingen in de buurt van Limburg zijn geweest van 7.0 op de schaal van Richter, ongekend zwaar voor Nederland. Mensen willen graag lezen wat ze willen lezen, daar zit het grootste probleem.
Volledige dagen met sneeuwdek: 7
Dagen met deels sneeuwdek: 2
Vaste sneeuw: 4 * Laatste 01-02-2019
Smeltende sneeuw: 1 * Laatste 02-02-2019
Hagel: 4
Velp 2018:
Smeltende sneeuw: 6
Vaste Sneeuw: 6
Hagel: 8
Weerlicht: 6
Onweer: 24 (1 onweersdag in Velp gemist toen ik in Duitsland was)
Velp 2017:
Dagen met sneeuwdek: 34 (waarvan 21 in januari, 6 in februari en 7 in december)
Vaste sneeuw: 12
Smeltende sneeuw: 6
Hagel: 13
Weerlicht: 6
Onweer: 21
'Zware aardbeving in Nederland is kwestie van tijd'
Limburg moet rekening houden met aardbevingen van 7.0 op de schaal van Richter. Dat ontdekten geologen uit Nederland en Duitsland tijdens hun onderzoek. Een aardbeving met deze kracht is ongekend zwaar voor Nederlandse begrippen. Tijdens de bouw van huizen, wegen en bedrijven wordt hier dan ook helemaal geen rekening mee gehouden. Wetenschappers waarschuwen voor een aardbeving die veel zwaarder is dan kerncentrales en chemische fabrieken kunnen doorstaan. Vanavond praat EenVandaag met geologen van de Vrije Universiteit Amsterdam en de Universiteit Aken.
De geologen hebben ontdekt dat er enkele honderden jaren geleden aardbevingen in de buurt van Limburg zijn geweest van 7.0 op de schaal van Richter, ongekend zwaar voor Nederland.
Bron 1vandaag
Naast de magnitude van een aardbeving is er ook nog een andere maat om de kracht van een aardbeving weer te geven, de intensiteit van Mercalli. De magnitude is een maat voor de kracht van de aardbeving zelf; de intensiteit richt zich op de gevolgen en hangt daarom af van de diepte van de aardbevingen en van de ondergrond in die bepaalde regio. Figuur 3 is een risicokaart en deze geeft het seismisch risico in Nederland weer, gebaseerd op tektonische bevingen.
Risicokaart van Nederland, gebaseerd op tektonische bevingen (bevingen die verband houden met de verschuivingen en verplaatsingen van de aardlagen). Deze risicokaart geeft de maximale intensiteit van seismische trillingen weer die te verwachten is in Nederland met een herhalingstijd van 475 jaar. Een terugkeer periode van gemiddeld eens in de 475 jaar betekent dat er een kans van 10% in 50 jaar is dat deze hoge intensiteit wordt bereikt. De risicokaart is gemaakt op basis van historische tektonische seismiciteit in Nederland en net over de grens in Duitsland en België. Het risico van aardbevingen als gevolg van de gaswinning in Groningen, Drenthe en Noord-Holland is niet opgenomen. De intensiteiten zijn weergegeven volgens de Europese Macroseismische Schaal (EMS). (Bron: de Crook, 1996).
Deze risicokaart geeft de maximale intensiteit van seismische trillingen weer die te verwachten is in Nederland met een herhalingstijd van 475 jaar. Dit betekent dat in de donkerrode gebieden gemiddeld één keer in de 475 jaar een intensiteit tussen 6,5 en 7,5 voor kan komen. In dat geval kunnen voorwerpen in huis omvallen, er kan schade aan gebouwen ontstaan, zoals het afbreken van schoorstenen en scheuren in de muren. De kerkklokken kunnen gaan ‘luiden’. Een terugkeer periode van gemiddeld eens in de 475 jaar betekent dat er een kans van 10% in 50 jaar is dat deze hoge intensiteit wordt bereikt. Lagere intensiteiten komen vaker voor.
Bron Risicokaart Limburg
Deze risicokaart geeft de maximale intensiteit van seismische trillingen weer die te verwachten is in Nederland met een herhalingstijd van 475 jaar. Dit betekent dat in de donkerrode gebieden gemiddeld één keer in de 475 jaar een intensiteit tussen 6,5 en 7,5 voor kan komen. In dat geval kunnen voorwerpen in huis omvallen, er kan schade aan gebouwen ontstaan, zoals het afbreken van schoorstenen en scheuren in de muren. De kerkklokken kunnen gaan ‘luiden’. Een terugkeer periode van gemiddeld eens in de 475 jaar betekent dat er een kans van 10% in 50 jaar is dat deze hoge intensiteit wordt bereikt. Lagere intensiteiten komen vaker voor.
Goede aanvullende informatie waar we wat aan hebben. Als de media nou ook hun artikelen van dit soort extra info voorzien...
Zo, dat kan ik ook!
Kijk dat klinkt beter
Top dagen dit jaar 2012 ;
20 + 21 Mei
Top dagen vorig jaar 2011 ;
28 April, 10/11Mei, 28 Juni, 26 Augustus en 10/11 September
Binnen nu en 60 seconden kan er iets gebeuren wat onze levens verandert, hou dit in je achterhoofd.
Dit kan een brand zijn, een auto ongeval, of je loopt zomaar onder een betonmixer.
Niemand is zijn leven zeker...Binnen een minuut kan de situatie geheel anders zijn.
De zwaarste aardbeving mij bekend op de Peelrandbreuk is 6.4 op de schaal van Richter, hier net over de grens bij Düren in 1756. Een aardbeving van rond die magnitude zal dus inderdaad best denkbaar zijn op een willekeurig punt langs de Peelrandbreuk, waar ook de aardbeving van Roermond langs plaats vond. Zoals jullie ook weten is de Richterschaal een logaritmische schaal, dus verschilt het heel veel of een beving 6.4 of 7.0 is. Mij persoonlijk lijkt 6.6 à6.7 hier wel de max.
De bevingen langs de Peelrandbreuk komen gemiddeld eens in de 60 à90 jaar boven magnitude 5.0 uit, waarbij schade te verwachten is. Over het algemeen vinden de aardbevingen vrij diep plaats, wat de schade beperkt (t.o.v. de magnitude). Tevens treden de aardbevingen in zwermen op, waarbij zeer lichte aardbevingen de grote beving vooraf gaan. (magnitude 2.0 tot 3.5). Hier is momenteel geen sprake van. Ik maak me dan nu ook nog geen zorgen hier op 3 kilometer van de Peelrandbreuk; maar het is wel iets om rekening mee te houden.
rustig wachten op de dag
dat heel holland, limburg(s)........
trilt
vrij naar Rowen Heze
Hahaha, leuk...
Enniewee... Nederland gaat ook gegarandeerd geraakt worden door een meteoriet. Het is alleen de vraag of wij dat nog meemaken.
Niettemin is dit natuurlijk wel iets wat moet worden meegenomen met belangrijke zaken. Hoe dijken gebouwd zijn (wet van Murphy... aardbeving bij hoge waterstand), of kerncentrales het zouden overleven, of nooddiensten nog kunnen communiceren na een aardbeving... enz...
Maar het zou wat te ver gaan om gewone mensen zich er zorgen over te laten maken.
Oh, ik was trouwens eens in een van de meest aarbevingsgevoelige gebieden van de wereld: Peru. In Arequipa en de Colca Canyon. Gemiddeld 1 voelbare beving in niet al teveel dagen. Ik was er een week, dus ik dacht: hopen dat ik geluk heb. Een kleine beving wil ik wel eens voelen. Nouja, hoef ik jullie als mede-sensatieliefhebbers niet uit te leggen.
Maar niets.
Zit ik achter internet daar in Peru, meldt mijn broer dat hij op zijn flatje in Utrecht een beving heeft gevoeld (was denk ik in het zuiden van NL...). Toen heb ik wel even mijn kin van mijn toetsenbord moeten rapen.
H2O Hotel Terschelling: Mijn werk en weerchasecentrum. Hotelkamers met fantastisch uitzicht over de wolken!
Mijn (on)weer foto's : Foto's