Ik negeer het probleem niet. Ik weet dat er gevaar is. Echter je moet wel realistisch blijven en mensen beginnen gelijk over fall out wolken en Tsjernobyl situaties te praten. Je kan namelijk niet vergelijken omdat (wat dat stukje op Gizmodo aangeeft) de Japanners veel meer expertise hebben op gebied van kernenergie. De explosie is veroorzaakt door stoom, dat zie je duidelijk aan de witte wolken. En dat is niet best, dat weet mijn bloedende neus ook wel. Echter is het nogal duidelijk lijkt me dat de situatie toch momenteel anders is dan bij Tsjernobyl waar een waterstofgas explosie heeft plaatsgevonden en de hele reactor (brandbaar grafiet) de lucht is ingegaan. En vuur en zwarte rook heb ik nog niet gezien bij Fukushima...
Je hebt een regeltje toegevoegd zie ik. Uiteraard is het normaal en goed dat mensen hun bezorgheid uiten. Maar van panikeren wordt niemand beter van . | Gewijzigd: 12 maart 2011, 11:21 uur, door MarkNL
Je hebt een regeltje toegevoegd zie ik. Uiteraard is het normaal en goed dat mensen hun bezorgheid uiten. Maar van panikeren wordt niemand beter van .
Ben blij dat jij het snapt tenminste, beetje relativeren kan geen kwaad, ik zie weer zo veel paniek zaaiers rond schreeuwen.
De schrik zit er goed in bij de tientallen Nederlanders in Japan, nadat het land werd getroffen door de enorm zware aardbeving en verwoestende tsunami. ''Stiekem hoopte ik ooit een aardbeving mee te maken. Nu wens ik dat nooit, nóóit meer!'', zegt student Emiel Barten. ,,Ik ben behoorlijk geschrokken,'' laat studente dierenecologie Suzanne Boon weten via Facebook, een van de manieren waarop nog kan worden gecommuniceerd. ,,Waar wij zitten, is gelukkig geen tsunamigevaar, verder weten wij ook niet heel veel van wat er in de stad gebeurt.'' Gelukkig weten haar ouders ook dat het goed met haar gaat, meldt het AD. De meeste landgenoten lijken vooral in Tokio te zitten. Ook daar had de aardbeving een enorme kracht: 7.9 op de schaal van Richter. De hoofdstad ligt circa 400 kilometer van het epicentrum.
Boor in de mond
De Japanners en de Nederlanders die er al een tijdje wonen, kijken niet op van een beving. Ad Timmering woont al zes jaar in Tokio en beaamt: ,,Dit is zo normaal in Japan. We voelen regelmatig bevingen. Ik lag eerst meer te zweten van angst voor de tandarts. Op het moment van de aardbeving lag ik namelijk in zijn stoel, met een boor in mijn mond.'' Toen de assistentes begonnen te gillen, was de ernst snel duidelijk: ,,Dit was geen kleintje. Ik moest het gebouw uitrennen. Daar liep ik dan met een bebloede mond.'' Al gauw besloten Timmering, de tandarts en de assistentes weer naar binnen te gaan. ,,Net op het moment dat de tandarts wilde gaan polijsten, kwam de tweede schok. Dat was om kwart over drie. Hij besloot er toen maar mee op te houden.''
Gruwelijke taferelen
Het zevenkoppige zendelingengezin van Gert de Boo zaten in shock thuis, op de 51ste verdieping in hartje Tokio. Hij, zijn vrouw en drie dochters (tweeling van 1 jaar en een van 4 jaar) gingen een onrustige nacht tegemoet.
Boo via Skype: ,,We wonen in een vrij nieuwe flat, bestempeld als aardbevingsbestendig. Maar op dat moment denk je daar niet aan. Dan lig je onder een tafel en vraag je je af of het gebouw wel blijft staan.'' Ook veel zuidelijker van het epicentrum was de aardbeving goed te voelen. De Nederlander Siegfried Aikman, tot voor kort bondscoach van het Japanse hockeyelftal, woont in Nagoya (750 kilometer ten zuiden van Sendai) en was tijdens de ramp thuis met zijn vrouw. Hij werd door de bevingen zeeziek. Van de tsunami merkte Aikman niets. Wel zag hij de beelden live op televisie. ,,Gruwelijke taferelen. Je zag zelfs dat sommige mensen geen tijd meer hadden om te vluchten.''
Bron: AD
Volgens dr. Irwin Redlener, van het Disaster Preparedness Institute aan Columbia University, zijn de meegedeelde radioactieve waarden gevaarlijk. Zeker de straling in de kerncentrales zelf is van een niveau dat "je daar echt geen voet wil binnenzetten". Maar ook in de omgeving zal de straling volgens Redlener leiden tot een toename van ondermeer kanker.
Een aantal Amerikaanse nucleaire experts hebben ook al laten weten dat het "onbegrijpelijk" is dat er geen backupsystemen voor de dieselgeneratoren die voor de koeling zorgen zouden zijn. Ze spreken over batterijen. De getroffen kernreactors zijn 40 jaar oud. (mvl/edp)
http://www.hln.be/hln/nl/960/Buitenland/ar...ARDBEVING.dhtml | Gewijzigd: 12 maart 2011, 11:34 uur, door jeanpaul64
Ja stoom zie je en brokstrukken.... Het is hoe dan ook een enorme explosie die op zich ook weer schade aanricht. Die explosie is er niet voor niets. Die overdruk wordt wordt niet voor niets zo hoog dat de boel ontploft. Ze hebben het dus niet meer in de hand, dat moge duidelijk zijn. Wat is het volgende?
Overigens vraag ik me af of jij er vanuit gaat dat het alleen maar om stoom gaat. Kan jij aan die stoom zien dat die niet radioactief is, omdat er geen zwarte rook is? Moerdijk was zwarte rook en die was hoewel giftig, niet radioactief. Heus, de kans dat hier een explosie radioactieve stoom en brokstukken de lucht ingeblazen heeft is zeer groot. Ze waren reeds bezig radioactieve stoom te laten ontsnappen via filters. Nu heeft het blijkbaar z'n eigen weg gevonden.
De kleur van de rook is totaal niet van belang. Radioactive deeltjes zie je niet!
"Beschermende behuizing kerncentrale #Japan is NIET beschadigd meldt Radio 1. #aardbeving #tsunami"
Om 12.30 extra uitzending op RTL4 wat betreft Japan.
Doofpot? 'Gaat u maar rustig slapen, er is niets aan de hand'? Daarom worden het gebied waaruit de bewoners worden geevacueerd steeds groter. Denk je nu echt dat ons de waarheid verteld wordt? Waarom zijn er nog geen beelden van vliegtuigen die luchtopnames van de ontploffende centrale hebben gemaakt? Om te zien hoe groot de schade is.
Zoals ik ookal heb gezegd is er sprake van gevaar. Dat weet iedereen wel. Maar hebben wij enig idee van het schade niveau hier? Het kan bijvoorbeeld ook zo zijn dat alleen de buitenste shell (een doosje om de ingekapselde reactor) is weggeblazen en de schade aan de reactor zelf meevalt. Allemaal mogelijkheden.
Ik weet dat ze dat doen en als chemicus weet ik ook dat stoom radioactieve deeltjes kan bevatten. Echter, we weten verder niks over concentraties, wat er precies is ontploft, hoe de reactor is opgebouwd, wat er precies gebeurt. Bovendien krijg ik er tegenstrijdige berichten binnen over de reactor (en de nieuwe tsunami) dus het blijft onduidelijk wat er exact aan de hand is.
Idd.
Net als moerdijk!!
en dat noemen ze nu de 21'ste eeuw
Ik weet dat ze dat doen en als chemicus weet ik ook dat stoom radioactieve deeltjes kan bevatten. Echter, we weten verder niks over concentraties, wat er precies is ontploft, hoe de reactor is opgebouwd, wat er precies gebeurt. Bovendien krijg ik er tegenstrijdige berichten binnen over de reactor (en de nieuwe tsunami) dus het blijft onduidelijk wat er exact aan de hand is.
de straling atm gemeten is 1.015 microsens das wat een normaal mens in n jaar te verduren krijgt dus ga me niet vertellen dat er niet zoveel is beschadigd na de explosie
Hoe lang gaat dit door?
http://earthquake.usgs.gov/earthquakes/rec...s/10/140_40.php | Gewijzigd: 12 maart 2011, 12:15 uur, door smarkie
Hoe lang gaat dit door?
http://earthquake.usgs.gov/earthquakes/rec...s/10/140_40.php
waarschijnlijk nog maanden:(
Eerst dagen voor de grote aardbeving allemaal 'voorschrokken', dan de grote beving van 8.9 dan allemaal naschokken waarvan de heftigste 7.1 was.
Toen de tsunami, nog meer naschokken, nuclaire waarschuwingen en onploffingen en nu weer een tsunami aan aantocht.
Volgens mij is Japan er binnekort niet meer als het zo doorgaat!
De Japanse autoriteiten hebbenhet evacuatiegebied rond kerncentrale Fukushima uitgebreid. Moesten mensen eerst in een cirkel van 10 kilometer rond de nucleaire installatie vertrekken, nu is dat een cirkel van 20 kilometer. In het gebouw van de kerncentrale had zaterdagmiddag lokale tijd een ontploffing plaats. Die is is zeer waarschijnlijk het gevolg van een zware aardbeving en een tsunami die Japan vrijdag troffen. De stroom in het complex viel uit, waardoor de temperatuur van de kernreactor opliep. Mogelijk is er sprake van een meltdown, oververhitting van de kernreactor.
Bron: AD