Ik las op teletekst dat de straling de zee optrok, ik weet niet west- of oostwaarts. Maar westwaarts zit sowieso heel Azie er nog tussen en oostwaarts Amerika (en de Atlantische Oceaan). | Gewijzigd: 12 maart 2011, 10:15 uur, door Diem
Uitgegeven: 12 maart 2011 10:04
Laatst gewijzigd: 12 maart 2011 10:09
AMSTERDAM - Japanse meteorologen hebben zaterdag gewaarschuwd voor een nieuwe tsunami in het noordoosten van het Aziatische land. De inwoners van het gebied moeten zo snel mogelijk hoger gelegen terrein opzoeken.
Dat maakte een woordvoerder bekend op de Japanse televisie.
De noordoostkust van Japan werd vrijdag ook al getroffen door een tsunami. Die werd veroorzaakt door een zware aardbeving voor de kust van het land. Grote delen van het noordoosten staan nog blank door die vloedgolf.
Enige tijd eerder werd de waarschuwing voor tsunami's door de zware aardbeving ingetrokken. Deze vloedgolf zou dus veroorzaakt moeten zijn door een naschok.
Bron: www.nu.nl | Gewijzigd: 12 maart 2011, 10:15 uur, door Vomera
Dat was het zeker. Gaat echt niet goed daar! Meltdown niet onwaarschijnlijk lijkt me. Laat die hoogleraar van de TU-Delft maar lullen over dat het een kostbare kwestie is. Hij is duidelijk van de atoomlobby. Er kan in zijn ogen blijkbaar niets verkeerd gaan, alleen 'kostbaar. Ontslaan zo'n figuur!!! | Gewijzigd: 12 maart 2011, 10:23 uur, door Ben47
Ik weet t niet maar ik denk toch dat t op plekken kan leiden tot bijvoorbeeld besmette gewassen en grond. misschien ook wel direct gevaar voor de volksgezondheid.
dat het niet gezond is lijkt me wel duidelijk. maar wat voor radioactiviteit het is laag middel of hoog dat is toch wel belangrijk om te weten.
zoiets stop je niet zomaar....
ten tyde van chernobyl mocht ik geen spinazie enzo eten meer weet ik nog
heb ooit ns gelezen dat als je een stukje houtskool eet dat een paardemiddel tegen straling is..maar weet niet zeker meer
Dat zou ik niet te hard zeggen, afstand zegt niks.
Europa zal er niet zo snel iets van merken. Maar toch. Wat denk je voor China?
En wat is het effect van een Meltdown. Hoe ver brand zo'n radioactieve kern de grond in? Is dat bekend? Nee! Alleen (en dat is al niet gering) dat het grondwater radioactief besmet wordt... Maar hoever gaat zo'n kern door en wat zijn daarvan de gevolgen? Ik weet het niet.
Die wolk geraakt niet zover, is bij de laatste kernramp ook gebleken. Zo'n ontploffing is totaal niet te vergelijken met een vulkaanuitbarsting waar de wolk zo hoog komt dat deze rond heel de wereld geraakt. Maar het effect zal zeker te merken zijn bij de buurlanden, jammer genoeg. | Gewijzigd: 12 maart 2011, 10:40 uur, door WimBaens
Analysts say a meltdown would not necessarily lead to a major disaster because light-water reactors would not explode even if they overheated.
bron:bbc news
we zullen zien..
Als de wind oostelijk zit gaat het hier rap zijn . Kijk maar naar Ijsland vorig jaar met die vulkaan. Een noordwestenwindje en het was hier . Uiteraard ligt Ijsland dichter dan Japan maar toch kan het hoor