Foto 1 is inderdaad ietwat wazig. Was ook de slechtste uit de serie.
Foto 2 is genomen in het gouden uurtje. Hierdoor is er een soort gouden gloed te zien over de foto
Foto 4 is bewust onderbelicht waardoor de visser als een soort silhouet in de foto te zien is
Foto 1 is inderdaad ietwat wazig. Was ook de slechtste uit de serie.
Foto 2 is genomen in het gouden uurtje. Hierdoor is er een soort gouden gloed te zien over de foto
Foto 4 is bewust onderbelicht waardoor de visser als een soort silhouet in de foto te zien is
Aha, ok! Dat van foto 2 is dan wel terug te zien ja, die gouden gloed, mooi. Foto 4 snap ik, maar het contrast met de omgeving is wat laag. Het silhouet steekt dan niet zo af met de achtergrond. Maar wel een mooi plaatje!
Foto 1, als je fotosjop hebt kun je, door met niveau's te 'spelen' het kontrast wat ophalen.( die grijssluier er voor een deel afhalen)
en als het goed is ook de horizon rechtzetten van foto 1.
Foto 2, rechts bovenin, foei ook wegsjoppen.
Foto 3, donkere rand boven in stoort, foto kan rechts een stukje af en bovenkant ook.
Foto 4, voor mij een twijfel geval.
Of te donker maar eerder te licht na mijn smaak.
Ik had van de visser een silhouet gemaakt en een wat lager standpunt ingenomen (door de knieen) de visser heeft dan meer water als achtergrond.
Het is een algemeen probleem, dat de scherpte achteruit gaat als je de foto's gaat verkleinen, er zijn fotografen die de kleinere foto meerdere keren voor een paar % verscherpen.
Verder valt het mij op dat de exifs uit de foto's verdwenen zijn(exif = registratie computer v/d camera van iso,belichtingstijd, diafragma e.d.)
Ik heb de foto's even bewerkt in photoshop, als je er bezwaar tegen hebt laat het dan even via dit topic weten.
Dan haal ik ze weg.
Ik hoop dat je wat aan mijn 'opmerkingen' hebt.
Groet Henk.
Ik gebruik Paintshop Pro voor fotobewerking. Photoshop is veruit te duur (inmiddels meer dan € 1000,-)!
Edit: hoe heb je dat silhouet gemaakt? | Gewijzigd: 9 maart 2011, 14:14 uur, door SniperEye
Ik gebruik Paintshop Pro voor fotobewerking.
Edit: hoe heb je dat silhouet gemaakt?
Paintshop Pro, gebruik ik ook.
Foto inladen.
> in menubalk aanpassen, klik
> helderheid en contrast, klik
> dan naar niveaus, klik
> beginwaarden, klik
klikken op 'contrast' en kijken wat het resultaat is, niet tevreden weer op beginwaarden, op niveaus klikken kijken wat het resultaat is, niet tevreden weer op beginwaarden klikken.
Onder het diagram, zie je een lijn met 3 ruit vormpjes, met de rechtse maak je de foto lichter en met de linker donkerder.
Hier speel ik het meenst mee.
Ben je tevreden met het resultaat op O.K. klikken.
Daarna iets verhelderen:
> aanpassen, klik
> helderheid en contrast, klik
> helderheid, klik en instellen van 1 tot 20 (1 = 5% 20 =100%)
> tevreden O.K. klik.
> daarna kun je met het kloon penseel nog wat schoonheids foutjes er uit halen.
Oefening baart kunst. (overdaad schaad)
Succes, Henk. | Gewijzigd: 9 maart 2011, 14:58 uur, door henk55
Ik weet niet zeker of je dat al doet, maar maar je de foto's in RAW formaat, of niet?
Dit is erg belangrijk indien je wilt nabewerken in een fotobewerkingsprogramma.
.RAW is de meest pure data waar een foto over kan beschikken.
Misschien doe je dit al lang, en is deze info overbodig
Dit is typisch zeeland !!! Altijd apart licht. de foto's geven prima weer hoe het daar is. Mooie plaatjes. Vooral die visser.
Die blik richting Breskens met die 2 bootjes is ook typerend ! Ik heb al weer zin in de vakantie !!
Bewerking is totaal overbodig.