Probleem was een trilling in de montering van de telescoop die heel langzaam uitdempte. De afstandbediening van mijn camera deed het niet en zelfs na 12 seconden vertraging tussen knopje drukken en foto maken was de camera nog niet helemaal uitgetrild. Vaag, want ik heb met dezelfde opstelling ook wel eens 20 minuten opnames gemaakt van de orionnevel.
Daniel
Probleem was een trilling in de montering van de telescoop die heel langzaam uitdempte. De afstandbediening van mijn camera deed het niet en zelfs na 12 seconden vertraging tussen knopje drukken en foto maken was de camera nog niet helemaal uitgetrild. Vaag, want ik heb met dezelfde opstelling ook wel eens 20 minuten opnames gemaakt van de orionnevel.
Daniel
Heb je een spiegelreflexcamera?
Misschien heb je een mirror lock-up functie (ik weet dat de digitale Canon EOS xxD en xD modellen die functie hebben). Daarmee klap je eerst de spiegel omhoog en pas bij de tweede keer drukken gaat de sluiter. Het klappen van de spiegel veroorzaakt vaak veel trillingen, zelfs met afstandsbediening. | Gewijzigd: 7 maart 2011, 10:10 uur, door Govert
Edit...
Het kan http://www.olympusamerica.com/cpg_section/....asp?id=1192#20
Daniel | Gewijzigd: 7 maart 2011, 11:42 uur, door KnightDoppler
Ik doe aan macro focusstacking en ben daardoor eens een halve dag aan het klungelen geweest met onscherp eindresultaat puur omdat ik de beeldstabilisatie nog aan had staan.
Is net zo'n dingetje waar je niet aan denkt. | Gewijzigd: 7 maart 2011, 12:12 uur, door henk55