Ik had een vraag .
Ik heb de laatste tijd geprobeert om een Timelapse van de zonsondergang te maken . Maar ik krijg de heletijd een witte balk door mijn scherm . Ik wil graag weten hoe ik dit kan veranderen want dan kan ik weer fatsoenlijke timelapsen maken. Ik heb een fujifilm finepix s1500.
Mvg. Steven Wesselink.
Weer liefhebber/fotograaf/weeramateur Raalte Overijssel
bij een spiegelreflex camera is dat minder erg omdat die maar even om klapt en zodanig dus ook de sensor maar heel kort belicht.
een oplossing zou kunnen zijn een filter voor je lens te zetten welke een paar stops verhoogt. (zonnebril)
@firstwing Ik zou het de volgende keer wel eens met een zonnebril ervoor proberen kijken wat het resultaat is
Jullie horen nog van me
Weer liefhebber/fotograaf/weeramateur Raalte Overijssel
Bij het filmen word de beeldsensor constant belicht en dat kan de beeldsensor mischien net niet verwerken omdat de zon te fel is, je ziet ook dat de verticale streep verminderd als de zon minder fel gaat schijnen tijdens het zakken achter de bomen.
Je belichtings sensor (iets anders dan een beeldsensor) neemt een gemiddelde van de hoeveelheid licht en past daar bv. diafragma of iso op aan tijdens het filmen, dat houd in dat in dit geval alles normaal belicht word behalve de zon die word zwaar overbelicht, dat gecombineerd met het bovenste verhaal kon wel eens de reden van die verticale streep zijn.
De opmerking van FirstwingBreda over de CCD sensor = beeldsensor, lees ik ook op diverse fotoforums, er zijn voor en tegenstanders van de zon zolang filmen, dit ivm met het mogelijk inbranden van de CCD sensor, mischien is een zonnebrilglas nog niet eens zo'n gek idee.
Of een ND filter ND3/ND4/ND5.Google maar eens op ND filters
H2O Hotel Terschelling: Mijn werk en weerchasecentrum. Hotelkamers met fantastisch uitzicht over de wolken!