Een zeldzaam fenomeen dat bekend staat als een "fire tornado" is in de nachtelijke uren vastgelegd op foto. Deze opvallende foto werd gemaakt tijdens een enorme brand in een plastic verwerkingsbedrijf in Kistarcsa, een voorstad van de Hongaarse hoofdstad Boedapest. Ongeveer 70 brandweerlieden werden opgeroepen om de brand te bestrijden.
Een vuurtornado ontstaat wanneer vuur onder bepaalde omstandigheden een verticale vorticiteit verwerft. De meeste vuurtornado" s zijn tien tot vijftig meter hoog, een paar meter breed en duren slechts een paar minuten. In 1923 zorgde een aardbeving in Japan voor een krachtige vuurtornado. In vijftien minuten kwamen 38.000 mensen door de vuurtornado om het leven.
©onweer-online
| Gewijzigd: 22 februari 2017, 13:14 uur, door Joyce.s
Ik heb het een keer zelf mogen aanschouwen. Ik ben ooit een keer wezen fikkie stoken op de tegels bij mij in te tuin. We hadden wat benzine op de grond gegooid en aangestoken, en het leek eerst nog onschuldig, tot het opeens even begon te waaien. we hadden dit vuurtje in een hoek gemaakt in de tuin en door de wind ging het hier circuleren en opeens hadden we een kleine firetornado van zo'n 2 meter hoog! Was best mooi om te zien