Als de IJslandse regering haar zin krijgt, komt er een elektriciteitskabel van Reykjavik naar Schotland. Kunnen ze hun vulkaanenergie exporteren naar Europa. De kabel wordt bijna 1200 kilometer lang, de langste van haar soort ter wereld. Daarmee kunnen de IJslanders de elektriciteit exporteren die wordt opgewekt in de aardkorst onder het vulkanische staatje. Per jaar moet dat 1 miljard euro opleveren. De aardkorst lijkt hard en solide, maar is dat niet. De buitenste laag van onze planeet bestaat uit platen die op het vloeibare binnenste ‘drijven’. De platen botsen, scheuren en glijden over elkaar heen. Waar dat gebeurt, ontstaan vulkanen en aardbevingen. Zo bestaat de bodem van de Atlantische Oceaan uit twee min of meer gelijke delen, die ook nog eens langzaam uit elkaar scheuren.
Uit de scheur komt loeiheet magma gebulkt, dat door het koude zeewater gelijk stolt. Er is in de loop der tijden zo veel magma naar buiten gekomen, dat zich een onderzeese vulkanische bergrug heeft gevormd. IJsland en een paar andere eilandjes zijn de enige ‘pieken’ van deze bergrug die boven water uitsteken. De scheur die door de Atlantische bodem heenloopt, is ook op IJsland zichtbaar. De IJslanders pompen water in deze scheur, waardoor stoom ontstaat. Die drijft turbines aan waardoor elektriciteit ontstaat. Vrijwel gratis, er hoeft immers niets te worden verstookt.
De overvloedige aanwezigheid van geothermische energie wil niet zeggen dat de IJslanders de meest milieuvriendelijke mensen ter wereld zijn. In tegendeel, de IJslanders zijn kwistig met hun energie. Hoewel het eiland ondanks de naam een relatief mild klimaat kent, groeiden er maar een paar soorten groente. De geothermische energie bracht daar verandering in. Vlak onder de poolcirkel worden sinds de jaren zeventig tomaten en zonnebloemen verbouwd in kassen, verwarmd door geothermische energie. En wie in een van de mooie winkelstraten van Reykjavik gaat shoppen, zal niet snel uitglijden. Stoepverwarming zorgt voor een permanent sneeuwvrij trottoir.
Door de enorme afstanden en de eindeloze arctische toendra’s hebben bijna alle IJslanders een auto en dat zijn meestal geen kleintjes. SUV’s, jeeps en andere off-road monsters van Amerikaanse makelij bepalen het straatbeeld. Voor al die auto’s importeren de IJslanders nu nog dure benzine, maar daar wil de overheid een einde aan maken door met hulp van de vulkanische energie waterstof te gaan maken. In Reykjavik rijden al veel waterstofbussen rond en er zijn plannen om ook deze brandstof aan particulieren te gaan verkopen. Daimler Chrysler, Shell en Norsk Hydro hebben een project opgezet om grootschalige voorzieningen te bouwen voor de aanmaak van waterstof. Een deel van de vissersvloot gaat de komende jaren waarschijnlijk over op deze nieuwe manier van voortstuwing. Zo moet IJsland de eerste waterstofeconomie ter wereld worden.
Bron Faqt | Gewijzigd: 20 april 2017, 13:09 uur, door Joyce.s
Het kan allemaal veel goedkoper inderdaad. | Gewijzigd: 2 maart 2011, 02:24 uur, door Wolkje7
Volledige dagen met sneeuwdek: 7
Dagen met deels sneeuwdek: 2
Vaste sneeuw: 4 * Laatste 01-02-2019
Smeltende sneeuw: 1 * Laatste 02-02-2019
Hagel: 4
Velp 2018:
Smeltende sneeuw: 6
Vaste Sneeuw: 6
Hagel: 8
Weerlicht: 6
Onweer: 24 (1 onweersdag in Velp gemist toen ik in Duitsland was)
Velp 2017:
Dagen met sneeuwdek: 34 (waarvan 21 in januari, 6 in februari en 7 in december)
Vaste sneeuw: 12
Smeltende sneeuw: 6
Hagel: 13
Weerlicht: 6
Onweer: 21