:)
SPC heeft vanochtend de Slight Risk voor donderdag verhoogd naar een Moderate Risk. Dit houdt in dat ze minstens 45% kans inschatten op zwaar onweer en dat er een gebied is waarbinnen ze hele zware buien verwachten.
Het Moderate Risk gebied ligt over het oosten van Arkansas, het westen van Tennessee en het noordwesten van Mississippi. De grote stad Memphis ligt vrijwel in het midden van het gebied.
AFTERNOON INTO THE EVENING ...
TORNADOES...A FEW POSSIBLY STRONG...AND PARTICULARLY
DAMAGING WINDS WILL BE POSSIBLE MAINLY BETWEEN 00Z-06Z
Men houdt er wel rekening mee dat het gebied aan de noord kant nog kleiner wordt, afhankelijk van de positie van het warmtefront.
Bronnen: SPC en mijn blog.
Daniel | Gewijzigd: 23 februari 2011, 08:42 uur, door KnightDoppler
Als je verder kijkt dan je neus lang is: http://forum.onweer-online.nl/index.php?showtopic=16806
Later in de avond (donderdag avond 22.00-00.00 bij ons) neemt de kans op discrete (losse) onweerscellen toe in het zuiden en oosten van Arkansas, de windcondities zijn dan gunstig voor het onstaan van supercellen waarbij sterke tornado's kunnen vormen.
Er wordt ook een squall line verwacht, maar de gevaarlijkste cellen zullen die zijn die voor deze lijn uit ontstaan. In de loop van nacht schuift het gebied met het hoogste risico oostwaards, tussen 4 en 6 uur vrijdag ochtend is de situatie het gevaarlijkst in het noorden van Mississippi en het westen van Tennessee.
Dus... morgen gedurende dag maar zo af en toe kijken naar updates, 's avonds de radar er bij pakken en vanaf een uur of tien maar zien wat er aan streams te vinden is en dan kijken hoe lang we wakker kunnen blijven...
Daniel
THE MORNING STORMS WILL LIKELY INTENSIFY WITH ADDITIONAL SFC-BASED
ACTIVITY SPROUTING DURING THE LATE MORNING/AFTERNOON FROM NERN TX
INTO WRN/CNTRL AR ALONG THE PRE-FRONTAL TROUGH. THESE STORMS WILL
PROBABLY OFFER THE BEST OPPORTUNITY FOR HIGHER-IMPACT SEVERE THREATS
AS THEY MATURE OVER NRN LA...CNTRL/ERN AR...NWRN MS AND WRN TN
DURING THE LATE AFTERNOON-MID-EVENING HOURS. SSWLY 850 MB FLOW IN
EXCESS OF 55 KTS BENEATH INCREASING SWLY MID-LEVEL FLOW WILL BOOST
OVERALL DEEP-LAYER SHEAR FOR SUPERCELLS. DISCRETE STORMS THAT
DEVELOP CLOSE TO THE WARM FRONT...LIKELY IN CNTRL/NERN AR AND WRN
TN...WILL BE EMBEDDED IN 200-300 M2/S2 0-1KM SRH AND WILL OFFER THE
GREATEST OPPORTUNITY FOR STRONG TORNADOES.
Ik ben erg benieuwd wie waar gaat chasen. Qua uitzicht en timing is het moderate risk gebied alles behalve gunstig en het zou mij niet verbazen als meerdere chasers in Oklahoma blijven hangen.
Ondertussen lijkt zondag zich ook af te tekenen als een dag met potentie voor zware buien, daar zal in de loop van de dag wel meer over bekend worden.
Daniel
De witte vlek in de bui in de cirkel is een hele sterke radarreflectie:
Daniel | Gewijzigd: 24 februari 2011, 11:14 uur, door KnightDoppler
Is de 0.5 graden scan van KFDR, niks bijzonders mee gedaan, of ik begrijp iets niet
Daniel
Daar kom ik nu ook achter, haha.
EDIT: Ik heb er 1! Deze man is vroeg uit de veren. | Gewijzigd: 24 februari 2011, 13:50 uur, door Uiltje
En de radarbeelden zijn lage resolutie... GRLevel3 updaten denk ik, ik heb 1.78.3
Daniel