De buien worden in de loop van de dag vanuit Oklahoma verwacht richting Arkansas, maar ook Texas, Mississippi, Missouri en Tennessee kunnen er mee te maken krijgen. Ondanks dat het zo vroeg in het seizoen is verwacht ik dat er toch wel flink wat chasers met live streams actief zullen zijn.
Nadeel van Arkansas is wel het bebosde en heuvelachtig landschap, wat het chasen moeilijk maakt. Een ander nadeel is dat tornado's hier vaak meer slachtoffers maken.
In het gemarkeerde gebied is donderdag minstens 30% kans op zware onweersbuien.
Daniel
Hier in dit topic zijn er enkele te vinden: http://forum.onweer-online.nl/index.php?showtopic=16806
Overigens is er woensdag ook al een kleine kans op heftig weer, volgens SPC toch? | Gewijzigd: 21 februari 2011, 18:57 uur, door mike1131
Heeft La Nina hier niet iets mee te maken ?
TaL
Vroeg is het zeker niet, kan me herinneren dat twee jaar geleden in januari al tornado's voorkwamen en ook in februari op grote schaal
Met 8 tornado's in januari en 3 in februari tot nu toe is het jaar juist erg rustig (gemiddelden van 2008-2010: 40 in januari, 61 in februari. Februari vorig jaar had er trouwens maar 1, in 2008 was de Super Tuesday Outbreak die tot 147 tornado's in Februari leidde).
Sommige chasers hebben trouwens aangegeven dat ze niet op pad gaan vanwege de bossen in combinatie met de verwachte snelle buien. Ook verwachten ze dat er toch een lijn van buien ontstaat met daarin enkele supercellen verscholen. Moeilijk te chasen dus.
Toch verwacht ik dat er genoeg zijn bij wie het jeukt en enkele losse supercellen lijken mij ook niet onmogelijk.
Ik verwacht dat er morgen wel een slight risk uitgegeven wordt, misschien wel voor woensdag en donderdag. Donderdag heeft denk ik ook nog wel kans om uiteindelijk een moderate risk te worden.
Daniel
Ben benieuwd hoe het met de huidige kansen is in de USA en of de potentie voor tornado's zo doorzet. De info van Daniël is erg interessant en wat een verschil in het aantal tornado's in verschillende jaren voor januari en februari.
Ah, dank u! Mooie foto's trouwens, zijn er her en der te vinden!
De 'Day 3' outlook is net uitgekomen en er is een Slight Risk gebied ingetekend. Dat komt overeen met het 15% gebied in het plaatje hierboven. In vrijwel heel Arkansas en het gebied ten noord oosten daarvan is de kans op zwaar onweer 30%.
Men verwacht in de ochtend al kans op zware hagel gerelateerd aan buien die van woensdag overgebleven zijn. Donderdag in de loop van de middag (in Amerika) worden de echt zware buien verwacht vanuit het grensgebied van Oklahoma en Arkansas als hoog in de atmosfeer koude lucht over de dryline schuift. De shear is gunstig voor supercellen met tornado's en bow echo's.
Supercell.nl