Heerlijke vooruitzichten,ook voor mijn alpinekwekerij(tje)
In maart al t eerste plantenmarkt,dus kom maar op met de zon.
Morgen weer even naar de Kempen (NBrabant),even kijken hoe ze erbij staan.
En daar sta ik als het goed is morgen in de volle zon,jawel!
Ik zal even toeteren als ik langs de Veluwe(N/0) rij.
moeten ons maar klaar maken voor de hevige onweersbuien deze zomer
laat het maar direkt zomer worden, dan zijn we weer eerder bij de winter 2012 | Gewijzigd: 1 maart 2011, 12:48 uur, door Musselkanaalder
-----------------------------------------------
As't nait gait zoas't moet, mot't mor zoas't gait
Inderdaad, dan kunnen we veel zonneschijn verwachten. Hier in Limburg valt het vandaag al goed mee, vanaf de voormiddag schijnt de zon al volop. Momenteel +7°C.
In maart al t eerste plantenmarkt,dus kom maar op met de zon.
Morgen weer even naar de Kempen (NBrabant),even kijken hoe ze erbij staan.
En daar sta ik als het goed is morgen in de volle zon,jawel!
Ik zal even toeteren als ik langs de Veluwe(N/0) rij.
Ah leuk een alpine-kwekerij! Ik ga in maart maar weer eens voor de tomaten, basilicum en tijm b.v. zeer kleinschalig hoor. Maar dan eerst achter glas / binnen. Maar geniet morgen van de zon! Toet toet back alvast!
Europees:
Amerikaans:
Europees:
[attachment=55574:gens_bew...ns_06260.png]
Amerikaans:
[attachment=55573:eps_bewo...ns_06260.png]
Klein of groot,who gives a ...................flower.
Als je er maar plezier mee hebt.
Mooie zon/bewolking kaarten
Thankx
Echter de in mijn laatste bericht voorziene opklaringen door de instromende drogere continentale lucht zijn op dit moment nog eer schaars. Het lagedrukgebied dat afgelopen weekend ons weet zo verstoorde is inmiddels opgevuld naar het zuiden afgezakt. Maar aan dit systeem verbonden vochtvelden hebben gisteren en ook actueel nog de overhand. In het oosten is op dit moment de bewolking al dunner aan het worden, en de verwachting is dat vanmiddag meer en meer de zon zich laten zien, dit met uitzondering van het noorden en noordwesten.
Ten noorden van ons land heeft zich inmiddels een uitgestrekte gordel van hogedruk gevormd, en dit systeem gaat voor lange tijd ons weer beheersen. De meest oostelijke aanvoer die hier het gevolg van is gaat dus in de loop van deze dag drogere lucht aanvoeren, en dat leidt de komende dagen tot droog, zonnig maar wel vrij schraal weer. In de nacht en ochtend vriest het meest licht, tussen 0 en - 4 C, overdag bereiken de waarden gemiddeld 5-7 C.
De in het laatste bericht geschetste noordstroming, door noordelijk uitpuntende westelijke hoogterug icm lagedruk boven Scandinavie, gaat tegen eind deze week inderdaad plaatsvinden. De mogelijkheid dat hierdoor tijdelijk wisselvalliger weer zou gaan optreden, is de laatste runs in de Uitvoer praktisch verdwenen. De positie van de westelijke hoogterug blijft hiervoor te nabij ons land, aanhoudende stabiliteit in de vorm van droog weer is het gevolg. Wel zal door passage koufront op zaterdag er die dag meer bewolking zijn dan de voorgaande dagen. Door de geschetste drukverdeling koelt echter de bovenlucht in het weekend wel danig af, de koude polaire luchtmassa's die aan de oostzijde van de westelijke hoogterug over Scandinavie, en grote delen van oost en midden Europa uitstromen, bereiken ons echter waarschijnlijk slechts in geringe mate. Wel zal de nachtelijke vorst hierdoor gaan toenemen, regionaal kan er dan matige vorst gaan optreden, de maxima overdag veranderen niet of nauwelijks. Grote kans dat de weerbepalende hogedruk zich ook na het weekend op posities ten N/O van ons land gaat postioneren, waardoor -in ieder geval- ook de eerste dgn van de volgende week het vrij zonnige, droge en te koude weer zich zal handhaven.
Tussen 10 en 15 maart lijken zich grote veranderingen op het weertoneel te gaan afspelen. Gaan we naar:
- flink koud weer, door hogedruk ten noordoosten en oplevende lagedrukactiviteit ten zuidwesten??;
- stevige zonalisering als gevolg van stevige noordelijke straalstroom met vrij zacht weer???;
- voorbode van de lente, met continentale hogedruk icm met stationaire lagedruk ten (zuid)westen die gaat zorgen voor een zachte zuidstroming???.
Tot in ieder geval midden volgende week zijn krachtige hogedrukgebieden de smaakmakers van de Euro-Atlantische weerkaart. Voor ons land betekent dat aanhoudend droog en overwegend zonnig weer. Alleen zaterdag is er een kleine kans (20 procent) dat er ergens in het land wat (mot)regen valt. Dan passeert namelijk een zwak koufront. Het koufront markeert de overgang naar een kersvers luchtdrukmaximum (afkomstig van IJsland) dat maandag met een luchtdrukwaarde van meer dan 1040 hPa boven de Noordzee arriveert. Rond dat hoog circuleren droge maar koude luchtmassa’s.
Een toename van de nachtelijke vorst moet begin volgende week dan ook niet worden uitgesloten. Het is echter eveneens mogelijk dat het hoog snel naar Midden-Europa trekt. In dat geval kan de atmosfeer juist wat sneller opwarmen. Het is immers maart en de kracht van de zon begint nu een rol te spelen!
- flink koud weer, door hogedruk ten noordoosten en oplevende lagedrukactiviteit ten zuidwesten??;
- stevige zonalisering als gevolg van stevige noordelijke straalstroom met vrij zacht weer???;
- voorbode van de lente, met continentale hogedruk icm met stationaire lagedruk ten (zuid)westen die gaat zorgen voor een zachte zuidstroming???.
Nummer 3 aub
Een beetje raar om het zo te formuleren :
Een beetje raar om het zo te formuleren :
ik zeg nr. 4: sneeuw.
komop jongens,NOG 1 KEER 30 cm sneeuw,5 dagen blijven liggen.
we moeten wel een mooie afsluiter van de winter hebben vind ik,dat verdiend het,na wat we in december gezien hebben.
het is prachtig begonnen,dus het moet ook prachtig eindigen.
daarna mag van mij de heerlijke lente beginnen.
dus komop maart,roer je staart!
komop jongens,NOG 1 KEER 30 cm sneeuw,5 dagen blijven liggen.
we moeten wel een mooie afsluiter van de winter hebben vind ik,dat verdiend het,na wat we in december gezien hebben.
het is prachtig begonnen,dus het moet ook prachtig eindigen.
daarna mag van mij de heerlijke lente beginnen.
dus komop maart,roer je staart!
Gaat nogal moeilijk om nog een mooie afsluiter van de winter te krijgen als vandaag de lente begonnen is
Beetje winters weer is altijd wel mogelijk in de lente.
Op http://www.niederschlagsradar.de/ dat er wel wat neerslag op zit en steeds actiever word.
Op http://www.niederschlagsradar.de/ dat er wel wat neerslag op zit en steeds actiever word.
Hmmmmm, ik zie niets anders als ruis... | Gewijzigd: 1 maart 2011, 19:13 uur, door arjanbruggink
alsof je van dat pisbeetje ken genieten
je ken beter kijken hoelang het nog redelijk fris blijft de komende 2 weken | Gewijzigd: 1 maart 2011, 19:43 uur, door smoke_soldier
weather without storms is no weather at all.
Echter de in mijn laatste bericht voorziene opklaringen door de instromende drogere continentale lucht zijn op dit moment nog eer schaars. Het lagedrukgebied dat afgelopen weekend ons weet zo verstoorde is inmiddels opgevuld naar het zuiden afgezakt. Maar aan dit systeem verbonden vochtvelden hebben gisteren en ook actueel nog de overhand. In het oosten is op dit moment de bewolking al dunner aan het worden, en de verwachting is dat vanmiddag meer en meer de zon zich laten zien, dit met uitzondering van het noorden en noordwesten.
Haha, ook ik verkeek me er vandaag op. M'n TAF's voor de zuidelijke vliegvelden van NL waren dan ook wat te positief vwb zicht, wolkenhoogte en -hoeveelheid. Daarbij komt ook nog 's dat HIRLAM grote moeite heeft (overigens net als de andere modellen) met het juist beschrijven van de grenslaag de laatste 48 uur, veel te droog. Houdt het wel uitdagend . Gelukkig betrof het geen vlieg-belemmerende condities.