Ik mag het hopen.... anders maar gelijk goed lente
Vanmiddag heerlijk met de hond door de sneeuw gelopen, en terug door de regen
Maarja we zullen weer zien wat we krijgen.
Btw dit topic is ook aardig gegroeid vandaag
Als ik het goed bekijk zou het daar ook niet boven de 15 graden zijn. Dus niet echt strandweer.
Maar doe me dan maar of goed lente of goed winter. (ow nee dan moet ik nog bontjasjes maken voor de lammetjes)
Dit kaartje geeft de luchtdruk aan op zee niveau MSLP = Mean Sea Level Pressure, maar de temperatuur op het 850 HPa vlak, dus op 5 km hoogte!
Je kan daar dus niet zomaar uit afleiden dat het op de grond ook koud zou zijn...
Je kan daar dus niet zomaar uit afleiden dat het op de grond ook koud zou zijn...
ik weet Hans , maar toch bedankt (ik post ze ivm windrichtingen/bovenlucht temps) zodat je een beetje kun checken wat het KAN worden
Is maart wel eens kouder geweest als de voorgaande februari ?
Ja, de laatste keer dat dat zo was, was in 1995.
Gemiddelde maandtemperatuur voor station De Bilt:
Februari 1995: 6,7
Maart 1995: 5,5
Het maandgemiddelde van februari 2011 is tot nu toe 4.7 graden, wat behoorlijk hoog is, want normaal is 3.0 graden. NB: het maandgemiddelde voor maart 2006 was lager met 3.9 graden. Dat was behoorlijk koud, want normaal voor maart is 5.8 graden. Van 1 t/m 23 maart 2006 waren er in De Bilt 19 vorstdagen; daarna werd het heel snel de rest van de maand juist erg zacht, met maxima rond de 15 graden.
Zie: http://www.knmi.nl/klimatologie/maand_en_s...aand/mrt06.html
Het vlak 850 hPa is niet op 5 km hoogte maar op ongeveer 1,5 km hoogte. Ben wel met je eens dat hier niet uit af te leiden valt wat de temperatuur op 2 meter wordt. Tevens lange termijn, dus kaartje zegt bijzonder weinig...
| Gewijzigd: 23 februari 2011, 23:26 uur, door Tyshane