Ik snap alleen de kleur paars er niet bij.
Overal 1 cm sneeuw,of 1 cm sneeuw per uur dat ie loopt?
Wow, geeft zelfs voor het Westen nog aardig wat sneeuw, overgaand in regen. Niet te hopen dat dit precies tijdens de spits gebeurd.
Hier in Haarlem voelt het al een stuk warmer aan dan gisteren. Kan me dan ook bijna niet voorstellen dat er sneeuw valt. Ik laat me verrassen vandaag. | Gewijzigd: 23 februari 2011, 07:36 uur, door pasz
Vanmiddag van het zuidwesten regen en (smeltende) sneeuw.
En Jan Hofman stapte op de schaats! Mijn medewerker uit het Groningse Winsum bond gisteren op prachtig blank ijs van 6 tot 7 centimeter dikte de ijzers onder en heeft op sloten enkele kilometers geschaatst. In het noordoosten van het land heeft het tijdens de afgelopen nacht opnieuw plaatselijk matig gevroren maar zo koud als gisternacht (Nieuw Beerta en Winsum -7,9º) werd het niet. Alleen Hoogeveen pakte met -6,8º nog flink uit. Elders in den lande vroor het meest 2 tot 3 graden: in het maritieme Vlissingen werd het niet kouder dan +1,2º.
Inmiddels hangt boven een groot deel van het land (sluier)bewolking. De wolken hangen samen met naar het Noordzeegebied opdringende fronten van diepe oceaandepressies. Tot neerslag komt het vanochtend nog niet. Vanmiddag echter valt in het zuidwesten een mix van regen en smeltende (natte) sneeuw. Tijdens de late middag en avond breidt het neerslaggebied zich uit. In veel streken komt het dan tot smeltende sneeuw overgaand in regen. In het oosten blijft het tot in de avond droog. De middagtemperaturen lopen uiteen van rond 2 graden in het noordoosten tot lokaal 5 in het zuiden. De wind waait uit het zuiden tot zuidoosten en is matig en aan zee (vrij) krachtig van sterkte.
Ten oosten van de lijn Leeuwarden-Eindhoven gaat het in de nacht naar donderdag nu en dan sneeuwen bij temperaturen rond het vriespunt. In het westen is het 4 graden boven nul. Daar dient zich in de loop van de nacht een warmtefront aan. Het is dan al wel droog geworden. De wind waait uit het zuiden tot zuidoosten maar neemt af.
Donderdag overdag trekt het frontensysteem traag over Nederland naar het oosten. De neerslagkansen nemen ondertussen af maar het blijft meest bewolkt weer. De middagtemperaturen lopen uiteen van 6 graden in Groningen tot 10 in Zeeland. De wind is zwak en waait hoofdzakelijk uit richtingen tussen zuid en west.
Vrijdag verloopt grotendeels droog en bewolkt. Zaterdag gaat het regenen. Op beide dagen is het zacht weer. Vanaf zondag wordt het minder zacht maar dankzij de komst van Atlantische hogedruk is de kans op regen vrij klein.
NEERSLAG:
Timing van de neerslag schuift wat in de uitvoer. De eerste neerslagzone (oude occlusie) neemt bij de oostwaartse verplaatsing over het land snel in betekenis af. NESO geeft een goede richtlijn voor neerslagsoort. In het westen eerst wat (natte) sneeuw, vrij snel regen met mogelijk enige tijd ijsregen. Ten oosten van een lijn Leeuwarden-Eindhoven aanvankelijk sneeuw. Deze lijn verplaatst zich langzaam oostwaarts, donderdag rond 06 UTC gaat ook in het uiterste oosten de neerslag over in regen. Tijdelijk ijsregen. Kans op ijzel is klein, in het algemeen loopt de temperatuur aan de grond in het Hirlam Model te traag op door advectie van warme lucht bij fronten. Timing en locatie van de sneeuwgrens is nogal gevoelig voor de juiste representatie van de natteboltemperatuur in de grenslaag en het is nu nog niet te beoordelen of deze juist is. Accumulatie van sneeuw in het oosten noordoosten 1-3 cm. Donderdagmiddag trekt nog een neerslagband behorend bij een oude occlusie over het westen zuidoostwaarts. Niet in de EC18 Uitvoer.
TEMPERATUUR:
Hir DMO iets te koud (ook Td is meestal iets te laag). Opvallend is dat de EC18 uitvoer actueel in het westen duidelijk te koud is en woensdag overdag ca 2 graden warmer dan de Hir uitvoer, maar de natteboltemperatuur is dermate laag (rond 0 C) dat de temperatuur in neerslag zal dalen (zowel in de Hir als EC18 Uitvoer). Woensdag 2-5 graden, in neerslag dalend naar de natteboltemperatuur. (+2 tot 0) Woensdagavond tegen de dagelijkse gang in oplopende temperatuur. In het oosten blijft de temperatuur tot tegen donderdagochtend dicht bij nul. Donderdag 6-10 graden. Hoogste waarde ten westen van het koufront.
http://www.noodweercentrale.nl/nl/weer/wee.../nederland.html
http://www.zeegat.nl/home-groot.html
Ligt aan de criteria voor weeralarm sneeuw, ik meen pas boven de 10 cm.
Mi moeten ze de criteria voor sneeuw aanpassen in Nederland.
(ps Jan, heb Alex net daarover aangeschreven)
Ciao Jan