Aangezien het vorige topic uit zijn voegen is gegroeid, open ik toch maar een nieuw topic. Persoonlijk heb ik geen behoefte aan om een nieuw stukje zelf te schrijven. Daarom pak ik ook de lange termijnverwachting van het KNMI. Dit zal wel het laatste wintertopic van het seizoen 2010/2011 worden, hierbij wil ik iedereen bedanken die een steentje heeft bijgedragen. Alle topics bij elkaar zijn tot nu toe ongeveer 3.5 miljoen keer bekeken, dit is echt waanzinnig. Hier kunnen andere sites nog een mooi voorbeeld aan nemen.
Synoptische ontwikkeling
De blokkade boven Scandinavië wordt in de loop van woensdag afgebroken, waardoor zich boven onze omgeving een meanderende westelijke hoogtestroming instelt. Ons land bevindt zich aanvankelijk in de koude continentale lucht net ten noordoosten van een langgerekte barokliene zone van Schotland via Noord-Frankrijk naar Zuid-Duitsland. In de tweede helft van de komende week schuift ook het hoog aan de grond naar het oosten op en krijgen oceaanstoringen de kans om tot onze omgeving door te dringen. Na passage van een frontale storing van woensdag op donderdag komt ons land waarschijnlijk in de zachtere lucht terecht. Daarna passeren afwisselend enkele ruggen en troggen onze omgeving. Vanaf maandag 28 februari lijkt de hogedruk-invloed toe te nemen.
Modelbeoordeling en onzekerheden
De overgang naar zachter weer in de tweede helft van de week wordt nog steeds door een vrij grote meerderheid ondersteund, alleen de timing is nog enigszins onzeker (woensdag/donderdag). Het noordoosten komt waarschijnlijk pas in de loop van donderdag in de zachtere lucht. De overgang naar het zachtere weer zou nog wel eens met wat winterse neerslag gepaard kunnen gaan. Dit is overigens sterk afhankelijk van de timing. Verder zijn de ontwikkelingen vanaf begin maart onzeker. 20-30% suggereert de overgang naar een geblokkeerde situatie boven onze omgeving met temperaturen beneden normaal. De rest geeft een aanhouden van enigszins wisselvallig weer met een stroming tussen west en noord.
Samenvatting meerdaagse-periode:
Aanvankelijk droog en vrij koud weer. Later in de week waarschijnlijk overgang naar zachter weer met toenemende neerslagkansen.
Samenvatting EPS-periode:
70-80% kans op zacht weer met temperaturen rond of iets boven normaal en af en toe regen. 20-30% kans op een vrij koud en droog weertype met overdag temperaturen iets boven nul en 's nachts lichte vorst.
Vond het leuk om alles te lezen. de uitleg was weer perfect. mijn dank daarvoor
en jan en johann, en de rest natuurlijk. erg leuk weer.
Ik ga voorlopig op mls, tot de eerste onweersdag. misschien eerder als er stiekum toch nog wat sneeuw of iets van winter komt.
groetjes marieke
Volgens GSF op het scheiden van de markt, woensdag/donderdag geslaagde dooiaanval. sneeuw/natte flatsen/ijzel/regen?
8| Edit: waar zijn de kaartjes donderdag 00 uur uit deze run gebleven? Hier staan nu opeens kaartjes van vrijdag. | Gewijzigd: 21 februari 2011, 18:55 uur, door zwoof
Maar ben wel iemand die vrijwel dagelijks de discussies doorleest
Jan, ik volg je ook op twitter en zal deze site ook vrijwel dagelijks blijven bezoeken.
Bedankt voor de vele weerberichten en voorspellingen!!
Op naar de Lente , als de zon eenmaal gaat schijnen, dan ben ik er wel aan toe
ga nou niet dit laatste topic ook nog verknallen met lente en zomer berichten
Hoop dat het woensdag / donderdag nog even leuk uitpakt met sneeuw , maar het zal wel een wintermix worden of het word direct regen
maar zien wat maart nog brengt
-----------------------------------------------
As't nait gait zoas't moet, mot't mor zoas't gait
We moeten er nog altijd rekening mee houden dat de winter weer terug komt of zelfs door zet al zouden de pluimen anders doen vermoeden. Vergeet niet dat de warme pluimen ook allemaal LT zijn. En nu weet ik wel dat en koude LT niet waar is en een Warme LT en trend maar dat neemt niet weg dat het LT is en gewoon beide kanten op kan.
En nu verder winteren, het leeft!
Op naar de laatste winterstuiptrekkingen en tot de volgende winter !!!
We moeten er nog altijd rekening mee houden dat de winter weer terug komt of zelfs door zet al zouden de pluimen anders doen vermoeden. Vergeet niet dat de warme pluimen ook allemaal LT zijn. En nu weet ik wel dat en koude LT niet waar is en een Warme LT en trend maar dat neemt niet weg dat het LT is en gewoon beide kanten op kan.
Wijze woorden,ook van Ben47.
Het is zoals t is en het is Februari...........