Schiet weer omlaag nu niets aan het handje dus.
Flink opgeblazen door media dus | Gewijzigd: 17 februari 2011, 04:44 uur, door SchumiM1986
Ik heb tot 00.30 de data gevolgd en vervolgens om 2.20 en 5.00 en vanaf 6.20 nog weer gekeken.
De CME is nog steeds niet aangekomen, tot nu toe is er geen Noorderlicht in Nederland mogelijk geweest.
De voorspelde periode was 22.00 gisteravond tot 10.00 deze ochtend. Omdat het zo lang duurt heeft het schokfront ook een lagere snelheid waardoor de geomagnetische storm ook weer zwakker zal zijn.
Deze uitbarsting is dus nu zo goed als zeker aan Nederland voorbij gegaan.
Dus weer een stapje terug: gisteren is er een nieuwe uitbarsting geweest, maar die was zo zwak dat hij geen gevolgen zal hebben. Het goede nieuws is echter dat die van een nieuwe zonnevlekkengroep kwam, hopelijk volgen er ook grotere uitbarstingen bij deze groep.
Daniel
Volgens mij was een Belgische sterrenwacht begonnen over die TomTom's en heeft iedereen dat min of meer blind gevolgd. Zou dat programma van die belspelletjes er achter zitten? Die verstuurden ook een jaar lang verzonnen persberichten om te kijken wat er geplaatst zou worden
Daniel
Oke dit klinkt erg, noobish hoek t vertel, excuses.
Het gele grafiekje (Speed/Snelheid) moet gaan uitslaan richting de 1000 (nu onder 400) en de oranje (Density) moet richting de 10 gaan.
Onzin.
Als deze uitbarsting voor problemen zorgt, dat was de aarde bij de vorige zonnecyclus minstens tien keer ten onder gegaan.
Er waren toen uitbarstingen die 1000 keer zo heftig waren.
Hier zien we de 'zonnestorm' van nu:
En hier bijvoorbeeld die van 14 juli 2000:
Nu haalden we net een flux van 2, 14 juli schoot hij een dag lang boven de 1000, waarvan de halve dag boven de 10000. (Dus ehm, 5000 keer zo heftig)
Dit zijn de relativistische protonen de met vrijwel de lichtsnelheid de aarde direct na de uitbarsting bereiken. Die uitbarsting was al lang voorbij voor dat het bericht over de uitbarsting de media bereikte.
De 'normale' protonen die in de zonnewind naar ons toe komen kunnen op aarde ook problemen geven, maar die hebben ons nog niet bereikt, die kunnen dus ook geen problemen in China geven.
Daniel
niet in nederland overigens
http://poollicht.info/
(over 10 min zijn ze weer uit beeld..)
Nu haalden we net een flux van 2, 14 juli schoot hij een dag lang boven de 1000, waarvan de halve dag boven de 10000. (Dus ehm, 5000 keer zo heftig)
Kunnen we hier ook het noodweer van die dag uit opmaken?
*Ik weet niet welke invloeden de zonnestormen op de weersomstandigheden hebben *
... ... Vals alarm, of de kortste uitbarsting ooit. Er was een flinke piek in de snelheid, maar een minuut later was die alweer normaal.
Daniel | Gewijzigd: 17 februari 2011, 10:53 uur, door KnightDoppler
overigens vraagje.... hoe groot is de kans vanavond? Ik lees op bepaalde stukken dat ze juist vanavond lichten verwachten... (ik heb echt geen idee hoe betrouwbaar die bronnen zijn overigens)
*Ik weet niet welke invloeden de zonnestormen op de weersomstandigheden hebben *
Hebben niks met elkaar te maken..
Electromagnetische deeltjes komen op de dampkring terecht en dat maakt poollicht.
Vanavond:
- Hoe langer het nu duurt voor dat de impact komt, hoe groter de kans is dat hij nog bezig is als het bij ons donker is.
- Maar... het duurt langer omdat de materie langzamer beweegt dan verwacht en dus zal de 'botsing' minder heftig zijn en is het maar de vraag of het noorderlicht tot in Nederland zal komen.
(Nog steeds geen impact...)
Daniel