Het duurt nog even, maar de winter lijkt zijn beste tijd te hebben gehad. Persoonlijk ben ik blij dat we deze "ellendige" periode weer achter ons kunnen gaan laten. Zoals iedereen weet gaat winter en Jan niet samen, maar probeer wel zo goed als dat mogelijk is een beeld te schetsen voor de echte winterliefhebbers. Maar goed, laten we het nu in dit topic niet over de winter hebben, maar over het komende onweerseizoen.
Iedereen heeft het volgens mij nog vers in zijn geheugen zitten..... Juli vorig jaar was een maand van extremen, met name de verwachtingen van Estofex. Op 12 juli en op 14 juli werd door Estofex een level 3 afgegeven, dit was uitzonderlijk temeer dat ik zelf (in de periode dat ik met onweer bezig ben) nog nooit twee keer in de week een level 3 gezien heb....
Wat zal het dit jaar gaan worden? Wordt het een teleurstellend jaar of krijgen we te maken met meer onweer dan het afgelopen jaar? Daarnaast wijs ik ook nog even op het artikel wat door Knightdoppler geschreven is. Dit kan mogelijke teleurstelling voorkomen mochten we eenmaal aan de slag gaan met de topic "onweerskansen"
Dit omdat het wel eens een te koude zomer kan worden denk ik zo. | Gewijzigd: 11 februari 2011, 12:51 uur, door BjornOnweer
Red Sky @ Night show us the lightRed Sky in the morning Sailors take warning.
Gegeven een nieuwe trend van het verloop van de zomer van de laatste jaren verwacht ik rond mei, juni en juli de meeste activiteit. Ik denk dat we met maximaal 15 dagen onze portie weer te hebben gehad.
Corrigeer mij als ik het mis heb, maar dit denk ik aan de hand van de stromingpatronen het afgelopen jaar.
(weinig zuidenwind, maar draait hij wel naar het zuiden gaat het snel goed los)
Wat het onweer betreft, ik denk rond gemiddeld / iets erboven. Denk aan 28 a 30 dagen, dus optie 25 - 30. Gemiddelde is, dacht ik, 26 of 27 onweersdagen in Nederland, dus dat er ergens op een knmi-station onweer wordt waargenomen. Ik denk namelijk dat deze zomer ietsje warmer gaat uitvallen met navenante onweersactiviteit.
Zou zomaar ook te maken kunnen hebben met wishfull-thinking, door het tegenvallende jaar 2010 op dit gebied.
Afgelopen jaar zoals in eerste bericht vermeld 2x een level 3 gehad in 2 dagen tijd.
Dus lijkt erop dat het alleen maar extremer wordt in nl.
Laat maar komen kan niet wachten.
daarmee bedoel ik ook dagen dat er alleen een lokale onweersbui is
dit vind ik het meest realistisch
in januari 0 onweersdagen gehad
frebruarie zie ik het ook nog niet onweren
en omdat we laaste maand en komede week nog relatief zacht weer hebben, verwacht ik dat de zomer kouder zal verlopen
verder baseer ik dit nergens op, puur mijn gevoel
moge het meer zijn | Gewijzigd: 11 februari 2011, 13:38 uur, door marcel`westland
Marcel
Aangezien ik de buien van begin Juli vorig jaar totaal gemist heb door vakantie, zal ik vast mijn vakantie voor het komende jaar doorgeven:
- Laatste week van mei, eerste week van juni.
- Middelste 2 weken van juli.
De kans op Level's 3 is dan waarschijnlijk het grootst Maar ik zal niet klagen, want die eerste 'vakantie' is naar Tornado Alley
Daniel
Maar het kumt zoals het kumt! Weer is niet te plannen dus rustig afwachten en genieten als het zover is.
Top dagen dit jaar 2012 ;
20 + 21 Mei
Top dagen vorig jaar 2011 ;
28 April, 10/11Mei, 28 Juni, 26 Augustus en 10/11 September
Als er goede kans op onweer is, ga ik er op af.
Das leuker dan lezen van mensen die hun teleurstellingen te graag willen delen of juist bang zijn voor onweer.
Lets get it on! BEM, BEM, BEM!
Verder denk ik dat we dit jaar geen level 3 gaan krijgen, afgelopen juli was toch een zeer uitzonderlijke situatie.
Toch heb ik voor dit jaar een aantal grote ambities en doelen voor mezelf opgesteld, die ik natuurlijk graag wil halen