het is nog steeds mogelijk hoor, ook in maart
http://www.knmi.nl/cms/content/4507/recordkou_en_veel_sneeuw
Dus mijn hoop gaat nu op voor de mooie lente die ze nu weer voorspellen met weing neerslag. Dit vraagd natuurlijk wel weer om moeilijkheden aankomend zomer. Zit je straks eind juli weer met je lange broek aan
Maarja Laat 1 ding duidelijk zijn Weer is niet te voorspellen En vooral lange termijnen niet
En ben deze winter ook spuigzat. Of het waait of je verzuipt Dus kom maar op met die lente
De kaarten zijn nog nog lang niet geschud, morgen komt er weer een totaal andere run, en iedereen weer happy.
En bovendien: De Nederlandse winter zou de Nederlandse winter niet zijn als die niet nog één keer volop terug komt met alle ongemakken wat erbij horen en op een tijdstip waarbij het ons allemaal hartstikke de strot uithangt. Zo ergens in maart of zo.
Geheel volgens de lijn der verwachting. Hijs weer warm dames en heren.
Zal mij niet benieuwen wat de dag morgen weer brengt
alleen is het dan geen winter meer maar lente | Gewijzigd: 14 februari 2011, 23:30 uur, door Callie-P
De kaarten zijn nog nog lang niet geschud, morgen komt er weer een totaal andere run, en iedereen weer happy.
En bovendien: De Nederlandse winter zou de Nederlandse winter niet zijn als die niet nog één keer volop terug komt met alle ongemakken wat erbij horen en op een tijdstip waarbij het ons allemaal hartstikke de strot uithangt. Zo ergens in maart of zo.
Psies! Winter is nu eenmaal winter, daar kan niemand iets aan doen. We hebben nog even te gaan en remember 1979, toen was het ook voorbij. Dacht men.... Je ziet het aan de tegenstrijdige runs. Niemand kan er iets zinnigs over zeggen. Niet de onzekere modellen, maar de natuur regeert en gaat bepalen wat het uiteindelijk gaat worden | Gewijzigd: 14 februari 2011, 23:44 uur, door zwoof
Interessant daarbij is dat het op hoogte daar warmer is dan in Nederland !
T850 hPa
Ciao Johann | Gewijzigd: 14 februari 2011, 23:47 uur, door Alpenweerman
Interessant daarbij is dat het op hoogte daar warmer is dan in Nederland !
Ciao Johann
idd heel dichtbij
Jammer alleen dat de kou ons niet echt lijkt te bereiken
Ik dacht eerst ook zo toen de grote dooi begin 2011 inviel. Sedertdien hebben we vrijwel constant hele mooie LT-kaarten gezien, maar is er uiteindelijk niets van uitgekomen, enkel een kleine prik eind januari. Nu ook weer zijn er mogelijke kou-scenarios, maar ofwel wordt het alsmaar uitgesteld of het zwakt af en slaat zelfs gewoon omnaar zacht! Dusja mijn geloof in goed winterweer is goeddeels weg (hoogstens verwacht ik nog wat speldeprikjes), en voor mij hoeft het nu ook niet meer... volgende winter beter zullen we maar zeggen
Dat hoop je dan waarschijnlijk, en ik hoop oprecht met je mee. Maar goed, meteorologisch gezien is maart ook een lentemaand.
Maar juist dan gaat al die troep ( althans, zo noem ik het als ik 't beu ben ) nog eens langskomen.
De carnaval komt er voor ons in Limburg nog aan begin maart en het zal niet de eerste keer zijn dat Koning Winter dan nog eens flinke nekslag uitdeelt.
Jammer alleen dat de kou ons niet echt lijkt te bereiken
Yep, zo dichtbij en toch weer zo ver weg ....
Het front met motregen en mist sleept boven het noordoosten van Nederland, zal daar weinig veranderen de komende nacht. Geleidelijk stroomt van het westen wat koudere en drogere martiem polaire lucht binnen (Theta-E's 18 °C T850 hPA -2 °C ). Morgenavond dan nieuwe neerslag op nadering van een volgende occlusie.
Ciao Johann
Ben ik het wel mee eens hoor. Als het nu niet doorzet dan hoeft het voor mij ook niet meer. En wat dat doorzetten betreft zie ik 't ook steeds somberder in.
GFS 18u weer prullebakrun voor winterliefhebbers...
(Zo zou het kunnen zijn) | Gewijzigd: 15 februari 2011, 00:14 uur, door Ben47
GFS 18u weer prullebakrun voor winterliefhebbers...
De prullebak is vol zo langzamerhand, zowel voor de lente als winterliefhebbers. 15 graden en zon is zo ver weg, net als -15 en sneeuw. En toch kan beide nog. Ik denk dat de koelkast temperatuur -liefhebbers (ja ze zijn er echt) de meeste kans hebben. Die is dus voor een maat van mij, die het liefst 0 tot 7 graden heeft.
(Zo zou het kunnen zijn)
kunnen zijn idd, m'n maat zal er blij mee zijn | Gewijzigd: 15 februari 2011, 00:30 uur, door zwoof
En zo koud was het deze winter nog niet in de meest ‘besneeuwde’ hoofdstad van Europa: Helsinki. De thermometer op de luchthaven Vantaa stond vanochtend vroeg op -25,5º. De tot nu toe laagste temperatuur werd gemeten op 24 december en bedroeg -24,4º. In het noorden van Zweeds- en Noors Lapland werden opnieuw temperaturen beneden -40º geregistreerd. In Zweden registreerden Vajmat en Naimakka respectievelijk -41,8 en -41,9º. De strenge kou wordt in stand gehouden door een hogedrukgebied dat vooral naar het einde van de week toe opnieuw in kracht gaat toenemen. Vrijdag loopt het weerglas op tot boven 1035 hPa.
Aan de west- en zuidwestflank van het hoog bevindt zich een bonte verzameling fronten. Die strekken zich uit van Zuidwest-Noorwegen via Denemarken tot boven Duitsland. De fronten lopen stuk op het hoog en vormen met z’n allen een zogeheten ‘frontenkerkhof’. Ook het frontensysteem dat gistermiddag boven de oostelijke regio’s activeerde (Roodeschool 10, Hoensbroek 11 mm), komt daar terecht. Het zich traag verplaatsende front veroorzaakte vanochtend vroeg in Roodeschool smeltende (natte) sneeuw. De ‘verzamelde fronten’ markeren de overgang tussen relatief zachte lucht boven West-Europa en de brute kou in het noorden en oosten.
Na woensdag gaan winden uit oostelijke richtingen koude lucht aanvoeren. Vooral in het noorden van het land koelt het aan het einde van de week duidelijk af.