Nieuwste GFS hoofdrun van 00u komt wederom met het scandi hoog als winnaar uit de bus.
KT: Voordat het gebeurt daalt de temp langzaam tot in het komend weekend overdag iets boven nul +2 en in de nachten dan lichte tot matige vorst.
LT:
Als gevolg dalende tempr. Wel ontstaat er een laagje ten westen van scandinavie. En dat laagje wordt weggedrukt naar het zuiden toe door het scandi hoog.
Met als gevolg dat het op 21/22febr er sneeuw kan vallen voor de lage landen.
Daarna ook overdag lichte vorst enkele dagen, zeg maar t/m 24febr.
Ondertussen neemt de depressie activiteit weer wat toe vanuit het westen op 24febr. Met als gevolg dat de tempr weer wat oploopt tot boven nul en het hoog wegschuift naar Rusland op 25febr.
Tegelijkertijd breidt het azorenhoog zich weer uit naar het noorden toe. En die vindt vervolgens weer verbinding met hoog in het noorden. En dat heeft weer tot gevolg dat er weer een scandi hoog gevormd wordt. Met weer oosten winden en geleidelijk weer dalende tempr.
En zo lijkt het scandi hoog te winnen komend weekend bij de GFS hoofdrun van 00u. Met voor de lage landen licht wintersweer.
Bemoedigend kaartje voor winterliefhebbers:
| Gewijzigd: 14 februari 2011, 08:36 uur, door mosw
"Een optimist is een slecht geinformeerde pessimist"
Man Man Man, als echte winter liefhebber slaat deze lijfspreuk den spijker precies op zijn koppie! Al meerdere keren ben ik warm gelopen voor een echte winterse aanval, en telkenmale is de realiteit ietwat weerbarstiger.
Ik geloof er zo langzamerhand niet meer in, het spijt me dat ik een afvallige aan het worden ben. Aan de andere kant, mijn andere hobbies heb ik redelijk weer nodig met een zuidwestertje, dus kom maar op!
Yep,ben r klaar voor.
Sorry kan nie anders,pls do it
Wat een kou in Noord-Europa!
De dagen lengen, de nachten strengen…in het noorden van Europa! De afgelopen nacht is uitgegroeid tot één van de koudste nachten van de winter 2010-2011. Kautokeino en Karasjok in Noorwegen kwamen uit op -39,8 en -39,9º, in Zweden rapporteerden Nikkaluokta en Naimakka -40,0 en -41,5º. Lagere temperaturen in het hoge noorden werden deze winter alleen geregistreerd tijdens de derde decade van december. Op de 25ste werd toen in Tynset-Hansmoen, Noorwegen -40,4º gemeten, in Zweden werd het op de 20ste in Nikkaluokta -42,1º. De zeer strenge kou (Helsinki meldde vanochtend -22,4º) heeft te maken met de komst van een ijskoud hogedrukgebied uit de poolstreken. De barometers in Lapland zijn opgelopen naar circa 1038 hPa.
Later deze week dringt aan de zuidflank van het Scandinavisch hoog een vleugje continentale kou tot vooral het noordoosten van ons land door. In het weekeinde lijkt de temperatuur echter weer te zullen gaan stijgen ofwel de kans op een verlate serieuze ‘Valentijnswinter’ is niet bijster groot.
ik vraag me af naar welke pluim jullie kijken, maar die van mij is zwaar K**, ....
Modelbeoordeling en onzekerheden:
De Uitvoer is grootschalig gezien vrij consistent. De voorspelbaarheid
in de tweede helft van de week is toegenomen. De consistentie in de Eps
Uitvoer is toegenomen ten aanzien van de cylonale afsnoering die naar
het Middellandse Zeegebied trekt. We zien dit nu in alle Leden terug,
waardoor wii donderdag en vrijdag onder invloed van het Scandinavische
hoog komen. Daarbij krijgen we in de grenslaag met koudere lucht te
maken. De afsnoering vindt plaats vanuit een complex diffluent patroon
op de oostelijke Atlantische Oceaan en kan de ogenschijnlijke
consistentie in de Uitvoer van de volgende runs weer verdwenen zijn.
Daarna ontstaan snel grote verschillen in de positie van het hoog en het
oostwaarts uitbreiden van de zonale circulatie op de Oceaan. In ongeveer
75% van de Leden zien we in het komende weekeinde een overgang naar een
zonaal patroon waarbij het hoog zuidoostwaarts trekt. In ongeveer 25%
van de Leden vindt hernieuwde opbouw van een hoogterug vanaf de Oceaan
plaats en blijft het hoog aan de grondboven Scandinavië liggen. We
houden dan een oostelijke stroming waarmee continentaal polaire lucht
wordt aangevoerd.
Dat klinkt goed Jan. Ben benieuwd naar je volgende stukje.