niet alleen EC heeft er moeite mee.. alle modellen worstelen hiermee.
Leuk stukje idd
ja idd. ik ben vandaag wat druk geweest met andere dingen ( op 1 post na) en ik heb eigenlijk verzuimt om de 12run GFS even te bekijken..
En ik zie wel wat posts hiervoor over deze run, maar heeft men wel in de gaten hoe enorm winters deze run is vanaf de 18de februari ?
Ik zie zelfs dat op 18 februari de 850hPa temp boven Nederland -10 is !!! dat heb ik al een hele poos niet meer gezien. ( behalve dan bij het ECMWF maar we weten wat daarvan terecht kwam )
Als je dan verder de run in gaat dan wordt het gewoon netjes winterig.. geen overdreven lage temps maar wel onder nul.
Het hoog boven Scandinavië lijkt een aardige positie in te gaan nemen..
Maar goed ik ga nu even niet te diep op deze run in aangezien de 18h run zo binnen komt..
kijken of GFS nu ook gaat jo-jo en..of dat mijn vertrouwen in dit model onbeschaamd blijft.
Ben benieuwd.
edit ik zie zelfs een -15 in de 850hPa... wel net boven Duitsland.. maar toch.. | Gewijzigd: 13 februari 2011, 21:56 uur, door Callie-P
En ik zie wel wat posts hiervoor over deze run, maar heeft men wel in de gaten hoe enorm winters deze run is vanaf de 18de februari ?
Ik zie zelfs dat op 18 februari de 850hPa temp boven Nederland -10 is !!! dat heb ik al een hele poos niet meer gezien. ( behalve dan bij het ECMWF maar we weten wat daarvan terecht kwam )
Als je dan verder de run in gaat dan wordt het gewoon netjes winterig.. geen overdreven lage temps maar wel onder nul.
Het hoog boven Scandinavië lijkt een aardige positie in te gaan nemen..
Maar goed ik ga nu even niet te diep op deze run in aangezien de 18h run zo binnen komt..
kijken of GFS nu ook gaat jo-jo en..of dat mijn vertrouwen in dit model onbeschaamd blijft.
Ben benieuwd.
edit ik zie zelfs een -15 in de 850hPa... wel net boven Duitsland.. maar toch..
Das wel maar Noorden van nederland he, en ja belgie, ik mag winter vergeten =(
Had ik wel in de gaten, maar wat ik vreemd vind is dat op het einde van de run de temperaturen weer flink omhoog gaan, terwijl er dan nog steeds een oostelijke aanvoer is. Het is natuurlijk lange termijn en straks weer anders, maar toch zou ik graag willen weten hoe dat dan precies komt.
Leren, leren, leren doe ik graag hier.
*Ziet Jan vreugde danse doen op tafel van bas*
:P
Jup en morgen weer winter zeker. Hou het nog maar ff op de pluimen dans. Wat dat is wat ze doen.
Nou ik heb hier een knipje van een plaatje.. en volgens mij is BE ook blauw hoor..
( ik kijk nooit alleen naar een stukje NL altijd naar het geheel )
( ik kijk nooit alleen naar een stukje NL altijd naar het geheel )
thaja waar ik woon niet =(
De maanden januari en februari brengen in totaal een of twee winterperioden met (flink) vorst. Dan komen wij ook op natuurijs, op schaatsen. Deze perioden worden afgewisseld met zachter weer en geregeld sneeuw, gladheid en regen.
Daarom vond ik ook dat hij een "schitterend" verhaal schreef omdat zijn winterverwachting eigenlijk een beetje interpreteerbaar was/is zoals je hemt wilt lezen..
En nou moet ik zeggen dat ik de winterperioden niet gezien heb in Januari.. ( met uitzondering van het oosten maar een winterverwachting zie ik als iets voor heel Nederland en niet voor een stuk van.) Maar goed hij schreef niet dat het extreem zou worden.. dus daar heeft hij een plusje in
December had hij net als elke genoemde meteoroloog ook goed.
Idd een winterverwachting is voor heel Nederland en niet een deel. Daarom ook deels goed in januari. Verder heeft ie het ook over februari met stormachtig weer en depressies. Klopt dus ook. Januari heeft aan het begin een vorstperiode gehad en aan het eind, waarbij we bijna op de schaats konden.
Dus leuke luchtdruk maar temps willen niet mee
nou blij ben ik er niet over hoor.. want dit soort weer is funest voor mijn tuin.. maar goed dat is een ander topic
maar het is wel interessant dat GFS eindelijk eens eerder in haar run kou ziet.. het is elke keer aan het einde en het schoof elke keer maar op.
misschien de laatste week van februari toch nog wat winterigs voordat we op 1 mrt de lente ingaan..
Dan gaat Piet Paulisma trouwens de prijs winnen want dan zit hij er het dichtste op met zijn wintervoorspelling..
Dan houd ik maar vol dat we de 13e maart een Elfstedentocht krijgen.
leuk op mijn verjaardag...
maare ik kan uit ervaring zeggen dat het bijna altijd regent op die dag...snif...
maare ik kan uit ervaring zeggen dat het bijna altijd regent op die dag...snif...
Nou dat regenen mag hoor. Bij -3 graden en 40cm ijs.... Krijg jij geen drukke verjaardag...