Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Liberty, TX; Polk, TX.

23 Nov 2024 10:17:03

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Liberty, TX.

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Hardin, TX.

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Jasper, TX.

De temperatuur bij Mont rigi is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

23 Nov 2024 05:46:27

De temperatuur bij Mont rigi is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

22 Nov 2024 20:25:45

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Armstrong, PA; Clarion, PA; Forest, PA; Indiana, PA; Jefferson, PA.

22 Nov 2024 09:51:43

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Armstrong, PA; Fayette, PA; Indiana, PA; Westmoreland, PA.

22 Nov 2024 09:51:42

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Cambria, PA; Somerset, PA.

22 Nov 2024 09:51:42

De temperatuur bij Buzenol is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

22 Nov 2024 09:35:11

22 Nov 2024 09:35:10

De temperatuur bij Humain is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

22 Nov 2024 01:05:39

De temperatuur bij Ernage is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

22 Nov 2024 00:58:33

De temperatuur bij Buzenol is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

22 Nov 2024 00:58:32

22 Nov 2024 00:58:32
Actueel
1 / 4

Het Zomerdiscussietopic

Lees en schrijf mee!

Wateroverlast

Bijzonder nat afgelopen jaar achter de rug

Het klets- en waarneemtopic

Deel jouw weerwaarneming!

De OnweerOnline stormtracker

Bekijk de radar en volg het onweer

Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
Alpenweerman
AWM Moderator
13 februari 2011, 15:51 uur | Bericht #213483
Citaat van landerVT, zondag 13 februari 2011, 15:18 uur leuke verwachting,, @ Johan, enig idee hoeveel er gaat vallen in Peisey Vallandry? In de buurt van La Plagne en Les Arcs?

Zie reactie mbt sneeuw in Paradiski in Alpenweer.

Ciao Johann
Phantasie ist wichtiger als Wissen, denn Wissen ist begrenzt. (Albert Einstein)
Callie-P
Moderator
13 februari 2011, 16:01 uur | Bericht #213484
Seizoensverwachtingen voor de BeNeLux onzin ?

Bij gebrek aan beter ben ik eens gaan googlen op wat voor winters een aantal andere meteorologen voorspelt hebben.

Daarbij heb ik dus niet de correcties gepakt die later in het seizoen volgden, maar de verwachtingen die in okt/nov 2010 gemaakt zijn.
Natuurlijk is februari nog niet voorbij.. ( bijna op de helft) maar als het toevallig nog 1 weekje streng mocht vriezen maakt dat de seizoensverwachting van genoemde meteorologen niet betrouwbaarder ( want statistisch hebben we altijd wel een weekje vorst in februari) en met de huidige kaarten lijkt dat niet te gaan gebeuren..

Onderstaand verhaal zal denk ik wel tot discussie leiden.. maar ja er valt op dit moment weinig te bediscussiëren over het weer.

Piers Corbyn verwachte de strengste winter in 100 jaar en is daar met deze extreme uitspraak denk ik wel de grootste uitschieter van meteorologen die ernaast zat.. Hij verwachte zeer extreme koude in minimaal 2 van de 3 maanden.
http://www.geenstijl.nl/archives/images/Pi...oorspelling.pdf

Piet Paulusma had een schitterend verhaal en deed het met hakken over de sloot in december wel goed maar zat er januari en tot nu toe februari naast.
http://forum.onweer-online.nl/index.php?showtopic=15179

Meteoconsult verwachte een zeer strenge winter maar sloeg net als de andere genoemde personen/instanties de plank januari en februari mis.
http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Binnenland/art...-op-komst.dhtml

Bastardi gaf de kou ook aan in december en die deed het iets beter in januari/februari aangezien hij toen al zei dat de kou deze winter niet boven het noorden van Europa zou zitten maar meer centraal en richting Spanje.
( er staan op dit forum verschillende filmpjes van hem )

Wat ik opvallend vond is wat een Duitse meteoroloog zei:
( http://www.frank-wettert.de/winterprognose...tausendwinter/)

Hoe Wordt de winter 2010-2011?
Gekeken naar alle factoren ( NAO index e.d.) wat kunnen we nu daadwerkelijk verwachten?
Nou onder ons gezegd dat weet geen mens. Lange termijn voorspellingen en dat wil ik hier weer benadrukken,geven alles behalve zekerheid. Daarom is het dan ook echt onzin om een jaarduizend winter te voorspellen op de huidige factoren die gebaseerd zijn op zo een dunne bewijslast want zo een winter kunt u vergeten.
Het kan statistisch namelijk ook zijn dat na een koude december een milde restwinter zal volgen zoals voorspelt wordt bij het Wetter-center.blog

Dus ja trek zelf maar je conclusie over de waarde van een seizoensverwachting...
In het algemeen denk ik dat het wel mogelijk is voor een land als bijvoorbeeld de VS een redelijk betrouwbare verwachting te maken, maar voor de BeNeLux is het volgens mij eigenlijk te koffiedik kijken.. wij zijn te afhankelijk van hele kleine wijzigingen in het weer en zeker bij een instabiele winter zoals we nu nog hebben zitten wij meestal op de rand van kou en warme lucht.

Kortom.. dit laat misschien wel zien hoe goed het is dat we dit forum hebben want als je dit forum bijhoudt dan denk ik dat je het meeste kans hebt dat je op de middellange termijn weet wat voor weer er komt, want hoe vaak liep het forum wel niet voor op bijvoorbeeld het KNMI.

Waarom deze advertentie?
Imrich
Lid
13 februari 2011, 16:11 uur | Bericht #213487
Piers Corbyn is geen meteoroloog maar astrofysicus boven dien heeft hij reeds 2 derde van zijn voorspelling goed namelijk en kouder dan normale december en een warme januari over de tweede koude maand welke dus februari moet worden is nu dus nog niks te zeggen.

Overigens hier en leuk stukje over ECMWF. http://www.onweer-online.nl/index.php/top...51.new.html#new
Callie-P
Moderator
13 februari 2011, 16:14 uur | Bericht #213488
Citaat van Imrich, zondag 13 februari 2011, 16:11 uur Piers Corbyn is geen meteoroloog maar astrofysicus boven dien heeft hij reeds 2 derde van zijn voorspelling goed namelijk en kouder dan normale december en een warme januari over de tweede koude maand welke dus februari moet worden is nu dus nog niks te zeggen.

Overigens hier en leuk stukje over ECMWF. http://www.onweer-online.nl/index.php/top...51.new.html#new

Nou ja lees de link die ik erbij gezet heb en dan zie je wat ik bedoel.
p.s. jouw link werkt niet.. | Gewijzigd: 13 februari 2011, 16:14 uur, door Callie-P
Shadow112
Lid
13 februari 2011, 16:24 uur | Bericht #213490
"Bastardi gaf de kou ook aan in december en die deed het iets beter in januari/februari aangezien hij toen al zei dat de kou deze winter niet boven het noorden van Europa zou zitten maar meer centraal en richting Spanje.
( er staan op dit forum verschillende filmpjes van hem )"

Volgens mij was dat na zijn bijstelling, hij ging in eerste instantie ook voor record koude in de lage landen en brittanie.
Voor de Verenigde Staten zat hij wel goed geloof ik.
Mijn Twitter Ipsa scientia potestas est
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
13 februari 2011, 16:31 uur | Bericht #213491
@JV

Gedurende zo’n beetje de gehele nieuwe week vertoeft het hogedrukgebied GABRIELA boven Noord-Europa. Het luchtdrukmaximum versterkt zich tot ruim 1040 hPa en veroorzaakt aanhoudend strenge tot zeer strenge vorst in Scandinavië. Ook in Rusland, de Baltische staten en in Polen heerst zeer koud winterweer. Het valt nog steeds niet uit te sluiten dat oostelijke winden de vrieskou via Noord-Duitsland ook over het noordoosten van ons land laten uitstromen. Dat moet dan na het midden volgende week gaan gebeuren.
In de rest van het land is de kans op vrieskou een stuk kleiner. In het weekeinde van 19-20 februari trekt het hogedrukgebied naar het zuidoosten en kunnen oceaandepressies weer zachte lucht naar het Noordzeegebied transporteren. Zeker is dat echter allerminst. De voorspelbaarheid van de atmosfeer is aanhoudend klein.

Tijmen de Boer, die als meteoroloog werkzaam is geweest op de luchthaven Schiphol, schreef het volgende over de ‘dolende’ modellen: “De atmosfeer is slecht te berekenen en dan kun je maar 4 a 5 dagen vooruit kijken; daar heb ik al vaker op gehamerd! Zelfs Paul de Bruijn (oud collega die in Frankrijk woont) zit te mopperen dat die modellen er niets van kunnen. Nou dat kunnen ze wel, alleen de laatste dagen is de voorspelbaarheid van de atmosfeer blijkbaar klein! Redenen daarvoor zijn bijvoorbeeld de rare ligging van de druksystemen (grote afwijking van de klimatologie) en, dat is ook al vaker vermeld, een sterk meanderend stromingspatroon in de atmosfeer zelf rond de wereld. Dan val je echt terug naar 4 of 5 dagen, dat komt uit de verificatie en is bij de modellenbouwers bekend. Dat is dan de reden dat een oplossing (zeg 120 uur of 144 uur) van de ene op de ander dag/run 180 graden anders is”.

Callie-P
Moderator
13 februari 2011, 16:31 uur | Bericht #213492
Citaat van Shadow112, zondag 13 februari 2011, 16:24 uur "Bastardi gaf de kou ook aan in december en die deed het iets beter in januari/februari aangezien hij toen al zei dat de kou deze winter niet boven het noorden van Europa zou zitten maar meer centraal en richting Spanje.
( er staan op dit forum verschillende filmpjes van hem )"

Volgens mij was dat na zijn bijstelling, hij ging in eerste instantie ook voor record koude in de lage landen en brittanie.
Voor de Verenigde Staten zat hij wel goed geloof ik.

hmm ja ik was daar ook een beetje in dubio..want hij heeft ergens in deze winter een keer gezegd dat hij er helemaal naast zat .. maar dat kon ik niet vinden..
Maar goed misschien dat iemand anders zijn wintervoorspelling kan vinden..

Edit: dom ik ben Jan Visser vergeten...eens effe googlen | Gewijzigd: 13 februari 2011, 16:32 uur, door Callie-P
13 februari 2011, 16:34 uur | Bericht #213485
De aanhouder wint...??? | Gewijzigd: 13 februari 2011, 16:37 uur, door Verwijderde_gebruiker_04
13 februari 2011, 16:42 uur | Bericht #213494
RdW 13 febr 2011

Uitvoer afgelopen nacht handhaaft het sinds gisteren opeens algemene beeld van toenemende hogedruk-invloed vanaf midden komende week. In een vanaf woensdag aantrekkende oost, later zelfs meer noordoost, aanvoer wordt dan geleidelijk steeds koudere lucht aangevoerd. Vanaf lichte vorst donderdagochtend in het oosten, gaan de tempperaturen dan geleidelijk richting meest matige vorst in de nacht en ochtend en overdag meest iets boven nul in het weekend. Het weerbeeld dat de eerste dagen nog vrij somber en geregeld nat zal zijn, verbert dan ook sterk. Vanaf woensdag dan een aantal droge en toenemend zonnige dagen, wel schraal door de oostenwind. In het weekend lijkt een zwak frontaal systeem dan ten zuiden langs te trekken, dit zou een kans op sneeuw voor delen van het land kunnen betekenen. Voor daarna gezien de complexiteit van de atmosfeer kan nog niet veel gezegd worden. Trend in de Uitvoer laat nog steeds vanuit het westen opdringende lagedruk zien, evengoed een versterking van Scandinavische hogedruk. Wellicht daarom dat de aanstaande verandering een aanzet al zijn voor langdurig stabiel weer, door dominantie van oostelijke en noordoostelijke hogdruk, met veel zon waarbij het mi het meest onzekere het temp verloop zal zijn, dat weer afhankelijk is van de positie van de weersbepalende kern van hogedruk, de variatie tussen Z/ZO wind en O/NO, met alle hierbij behorende grote temp verschillen. Maar zoals gisteren al gezegd, het lijkt er op dat we toch deze week meer en meer de winter in gaan, en gezien voorgeschiedenis kan het toch wel eens een verrassende -langdurige en koude worden...

Imrich
Lid
13 februari 2011, 16:46 uur | Bericht #213495
Sorry had de verkeerde link hier de goeie. http://www.weer.nl/nl/home/weer/weer-in-he...icle/ecwmf.html

Bastardi heeft het zeker ook niet verkeerd gedaan. En heeft inderdaad toe gegeven dat hij en fout heeft gemaakt. Piers Corbyn heeft overigens het zelfde gedaan voor zijn schattingen van januari.

Het grote verschil tussen de twee is dat Bastardi voorspellingen doet op de korte termijn terwijl Corbyn kansberekeningen en van daar uit voorspellingen doet op lange termijn. Het mag dan ook duidelijk zijn dat de voorspellingen van Corbyn vrij grof zijn en en ferme armslag hebben en zeker niet gebonden zijn aan en bepaalde tijdlijn.

Het blijft dan ook en grote prestatie om op deze manier het weer te voorspellen. En dan bedoel ik niet alleen in Europa maar ook Amerika en wat dacht je van Australië waar Corbyn ruim van te voren voorspelde dat er en orkaan kwam met en tweede storm er achter aan.

Ik blijf er dan ook nog steeds bij dat we nog en lange koude periode krijgen.
13 februari 2011, 16:48 uur | Bericht #213496
GFS 12 RUN komt binnen...
akammd
Lid
13 februari 2011, 16:53 uur | Bericht #213498
Citaat van Calliep, zondag 13 februari 2011, 16:01 uur Seizoensverwachtingen voor de BeNeLux onzin ?

Mooi overzicht Calliep thumbsup.gif
Ben47
Lid
13 februari 2011, 17:04 uur | Bericht #213499
Citaat van dfromdwgn, zondag 13 februari 2011, 16:31 uur @JV

Tijmen de Boer, “De atmosfeer is slecht te berekenen en dan kun je maar 4 a 5 dagen vooruit kijken; daar heb ik al vaker op gehamerd! Zelfs Paul de Bruijn (oud collega die in Frankrijk woont) zit te mopperen dat die modellen er niets van kunnen. Nou dat kunnen ze wel, alleen de laatste dagen is de voorspelbaarheid van de atmosfeer blijkbaar klein! Redenen daarvoor zijn bijvoorbeeld de rare ligging van de druksystemen (grote afwijking van de klimatologie) en, dat is ook al vaker vermeld, een sterk meanderend stromingspatroon in de atmosfeer zelf rond de wereld. Dan val je echt terug naar 4 of 5 dagen, dat komt uit de verificatie en is bij de modellenbouwers bekend. Dat is dan de reden dat een oplossing (zeg 120 uur of 144 uur) van de ene op de ander dag/run 180 graden anders is”.

Jaja lekkere conclusie is dit 'Nou dat kunnen ze wel, alleen de laatste dagen is de voorspelbaarheid van de atmosfeer blijkbaar klein!'
Deze man hoort thuis in de politiek. Want hij geeft aan dat het niet kan, maar ook wel kan, maar nu toevallig niet. Dan blijft m.i. de conclusie dan men het niet kan. Aan: wel kunnen, tenzij... heb ik niets, want dat is hetzelfde als 'niet kunnen, tenzij...'

Ik kijk alleen nog maar naar het Deense weerbericht en zie dat het hogeluchtdruk voorlopig t/m woensdag stand houdt en daar extreme gevoelstemps veroorzaakt. Hopelijk zakt het verder naar het zuiden en krijgen wij er mee te maken.
http://www.dmi.dk/dmi/index/danmark/webtv.htm
Noem mij de naam van de instantie die opdracht geeft tot een onderzoek van het klimaat en ik geef u per ommegaande het verwachte resultaat van het onderzoek.
13 februari 2011, 17:11 uur | Bericht #213500
Citaat van Ben47, zondag 13 februari 2011, 17:04 uur Ik kijk alleen nog maar naar het Deense weerbericht en zie dat het hogeluchtdruk voorlopig t/m woensdag stand houdt en daar extreme gevoelstemps veroorzaakt. Hopelijk zakt het verder naar het zuiden en krijgen wij er mee te maken.
http://www.dmi.dk/dmi/index/danmark/webtv.htm

Gevoelstemp liggen er erg laag door windchillfactor
13 februari 2011, 17:14 uur | Bericht #213501
WO/DO wordt spannend -kaarten berekenen zuidwaarts trekken van kou | Gewijzigd: 13 februari 2011, 17:40 uur, door Verwijderde_gebruiker_04
Ben47
Lid
13 februari 2011, 17:17 uur | Bericht #213503
Citaat van dfromdwgn, zondag 13 februari 2011, 17:11 uur Gevoelstemp liggen er erg laag door windchillfactor
Geheel mee eens, maar ik geef je op een briefje dat een feitelijke buitentemps van -1 tot -3 en de door die harde oostelijke wind veroorzaakte gevoelstemps van -15 to -20 toch een aardig winteridee zullen geven. Velen zullen er op dit forum voor tekenen.
Noem mij de naam van de instantie die opdracht geeft tot een onderzoek van het klimaat en ik geef u per ommegaande het verwachte resultaat van het onderzoek.
Ben47
Lid
13 februari 2011, 17:21 uur | Bericht #213506
Citaat van dfromdwgn, zondag 13 februari 2011, 17:14 uur WO/DO wordt spannend -kaarten berekenen zuidwaarts trekken van kou
Gewoon het Deens weerbericht in de gaten houden, want dan zie je eerder of het front dat daar maandag en dinsdag lijkt te stagneren, naar het zuiden teruggedrongen wordt. (en je leert er nog Deens van ook, )
df310
Lid
13 februari 2011, 17:39 uur | Bericht #213508
gfs 12z is weer mooi
13 februari 2011, 18:35 uur | Bericht #213510
Aan de rust hier te merken zijn er weinig die nog in een winter-periode vertrouwen; of heb ik dat mis?

Toch is niet alle hoop verdwenen lijkt mij.......
Sietse
Lid
13 februari 2011, 18:41 uur | Bericht #213511
Citaat van dfromdwgn, zondag 13 februari 2011, 18:35 uur Aan de rust hier te merken zijn er weinig die nog in een winter-periode vertrouwen; of heb ik dat mis?

Toch is niet alle hoop verdwenen lijkt mij.......

Ik vertrouw er niet meer in en heb ook geen zin meer in die sneeuw, veroorzaakt alleen maar ellende. Voor een weekje is het leuk, maar dan is de lol er snel af. Vertragingen met het OV etc...

Wat mij betreft mag het snel zomer worden
“There is no such thing as bad weather, only different kinds of good weather.”Mijn Weerblog
Terug naar boven
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Er zijn in totaal 27.881 topics, welke bij elkaar 448.478 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.606 leden.
Het nieuwste lid is AMV058.

Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 47 mensen aan het browsen op het forum. 2 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 47, lezen 8 mensen het topic "Winterdiscussie topic 2011/2012 deel 14".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Het klets- en waarneemtopic

Deel jouw weerwaarneming!

Het Zomerdiscussietopic

Lees en schrijf mee!

De OnweerOnline stormtracker

Bekijk de radar en volg het onweer

Wateroverlast

Bijzonder nat afgelopen jaar achter de rug

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden