Nou net de EC zitten kijken maar de kou die er van de week in staat is niet meer te zien, wel weer klein beetje kouder dan gisterenavond (het gemiddelde)
Edit: Zou leuk zijn ivm de berekende sneeuw, dan hebben we er ook nog iets aan. Gisteravond was hij weer zo,n 10% warmer dan de ochtendpluim. Het blijft een flipperkast. Kans op dit moment warm/koud = 60/40. Warm aan de leiding. | Gewijzigd: 13 februari 2011, 10:00 uur, door zwoof
Heb hier wel eens met verbazing mee gelezen dat men hier, m.n. de 2J's, soms op minuten nauwkeurig kon voorspellen hoe laat waar de sneeuw zou beginnen te vallen. Ook de verwachting van meerdere dagen klopte vaak als een bus.
De laatste paar weken lees ik bijna aldoor hetzelfde:
0 - 5 dagen vooruit is kwakkel
5 - 10 dagen vooruit winter
10 - 15 dagen vooruit Russian bear of andere klinkende namen.
Maar deze verwachting schuift mee met de dagen die we gehad hebben. Dus de vanaf meet moment is het constant over 5 dagen kouder over een dag of 10 diepvriezen.
Is het zo, of misschien moet ik zeggen zou het kunnen, dat de voorspellingen (dit zijn geen verwachtingen meer ) houden rekening met het feit dat het winter is en dus zou moeten sneeuwen en koud zijn. Dus LT denken de modellen dat het koud gaat worden omdat het nu eenmaal winter is. En zijn wij blij met de welbekende dooie mussen?
Overigens is dit slechts als vraag bedoeld en niet om wie dan ook tegen de schenen te trappen of op iemands (te lange?) tenen te staan.
joe bastardi verwacht terugkeer winter in maart tijdelijk.eerst feb maar afwachte en dan maart we zullen zien wat het weer doet de komende tijd. ps denk ik niet dat die winter terugkomt maar alles is mogelijk.
Heb hier wel eens met verbazing mee gelezen dat men hier, m.n. de 2J's, soms op minuten nauwkeurig kon voorspellen hoe laat waar de sneeuw zou beginnen te vallen. Ook de verwachting van meerdere dagen klopte vaak als een bus.
De laatste paar weken lees ik bijna aldoor hetzelfde:
0 - 5 dagen vooruit is kwakkel
5 - 10 dagen vooruit winter
10 - 15 dagen vooruit Russian bear of andere klinkende namen.
Maar deze verwachting schuift mee met de dagen die we gehad hebben. Dus de vanaf meet moment is het constant over 5 dagen kouder over een dag of 10 diepvriezen.
Is het zo, of misschien moet ik zeggen zou het kunnen, dat de voorspellingen (dit zijn geen verwachtingen meer ) houden rekening met het feit dat het winter is en dus zou moeten sneeuwen en koud zijn. Dus LT denken de modellen dat het koud gaat worden omdat het nu eenmaal winter is. En zijn wij blij met de welbekende dooie mussen?
Overigens is dit slechts als vraag bedoeld en niet om wie dan ook tegen de schenen te trappen of op iemands (te lange?) tenen te staan.
Ik denk dat dat juist het probleem is. De weermodellen krijgen een bepaalde input waardoor de output dus eigenlijk is gebaseerd op het verleden weer. Nu is het trouwens wel zo dat feb de laatste jaren niet zo koud is geweest. Dus als bovenstaande klopt, zouden de modellen juist die warme gegevens meenemen in de berekening.
Edit: Mooie pluim hoor! Midden LT zowaar met ijsdagen nu | Gewijzigd: 13 februari 2011, 10:13 uur, door zwoof
Wellicht in 1e instantie maar een dag of 5 maar de ervaring leert dat als de koude eenmaal binnen is deze ook soms weer lastig te verdrijven is.
Nederland zal wel aanzienlijke tegenstellingen in temperatuur krijgen,het noorden en oosten zullen flink kouder zijn dan het westen.
Wellicht in 1e instantie maar een dag of 5 maar de ervaring leert dat als de koude eenmaal binnen is deze ook soms weer lastig te verdrijven is.
Nederland zal wel aanzienlijke tegenstellingen in temperatuur krijgen,het noorden en oosten zullen flink kouder zijn dan het westen.
Idd. Je ziet ook dat veel members koude oplossingen voorzien op de LT. De oper en control schieten wel naar boven. | Gewijzigd: 13 februari 2011, 10:19 uur, door zwoof
Interessante hypothese van Mark, aangaande de pluim. Gaat inderdaad zo, met dat vooruitschuiven. Goede vraag ook, waar ik overigens geen antwoord op heb. Geen idee eigenlijk in hoeverre een pluim rekening houdt met het verleden.
Interessante hypothese van Mark, aangaande de pluim. Gaat inderdaad zo, met dat vooruitschuiven. Goede vraag ook, waar ik overigens geen antwoord op heb. Geen idee eigenlijk in hoeverre een pluim rekening houdt met het verleden.
Modellen zijn gebaseerd op hoe het weer onder vergelijkbare omstandigheden reageert,je kunt een model ook alleen maar achteraf controleren op prestaties.
Wat betreft het vooruitschuiven ben ik wat voorzichtig,het komt uiteraard voor,maar de voorspelling dat de temps rond het midden van de week naar beneden zouden gaan kun je ook al in de pluimen van bv 9 feb. terugvinden.In de tussentijd heeft het heen en weer geschoven maar de trend (en zelfs wanneer ongeveer) zat er al in.
Pluim 9 feb. pluim 13 feb.
Meestal zie je na 22:00 uur weer wat beweging..of zou het stilte voor de storm zijn..
hoop stilte voor storm maarja
Ik denk dat je heel veel wintersporters blij maakt...
http://alpenweer.blogspot.com/
Groeten Antoin
Begrijpelijk, het lentetopic is weer open. Hopelijk vanaf het weekend nog 1 keer weer top drukte hier.