al dat gejubel omdat de pluim weer wat beter zou zijn. Spreiding is nog steeds enorm
Loopt halverwege de pluim van -5 tot + 10
Kort samengevat: 50/50 op de nullijn. Omdat meer leden nu weer voor koudere opties gaan. En zo kabbelen we voort, zonder enige vorm van gejubel, maar toch wel een klein beetje optimisme
Kans dat de pluim vanavond weer omflipt is natuurlijk groot. Lijkt of het omslagpunt op volgende week vrijdag ligt, kleine verandering grote gevolgen.
EC vrijdag:
GFS vrijdag:
De ensembles vormen slechts een indicatie welke richting het (mogelijk) op zal gaan. En zoals inmiddels wel duidelijk moge zijn kunnen we de OPER en CTRL vanaf dag 5 evenveel waarde toekennen als die van de andere 50 ENS members.
De spreiding is al tijden enorm met steeds weer enorme wisselingen van OPER en CTRL binnen de ENS bandbreedte. Ook de verschillen met de andere modellen wisselen onderling van dag tot dag. Zoals ik al in en eerder stadium schreef hebben de modellen (nog steeds) de grootste moeite met de huidige en de komende constellatie. Verder vooruit kijkend an 4 tot 6 dagen heeft eigenlijk weinig zin. (Speculeren mag.... )
Ciao Johann
-----------------------------------------------
As't nait gait zoas't moet, mot't mor zoas't gait
De spreiding is al tijden enorm met steeds weer enorme wisselingen van OPER en CTRL binnen de ENS bandbreedte. Ook de verschillen met de andere modellen wisselen onderling van dag tot dag. Zoals ik al in en eerder stadium schreef hebben de modellen (nog steeds) de grootste moeite met de huidige en de komende constellatie. Verder vooruit kijkend an 4 tot 6 dagen heeft eigenlijk weinig zin. (Speculeren mag.... )
Ciao Johann
Er moet echter een moment komen waarop de modellen de zgn 'knoop' moeten doorhakken. Ondertussen wordt het moment van het invallen van de kou wel steeds verder weggeschoven in het ensemble.
Ik weet nog goed dat er eerst suggesties waren dat de kou zondag/maandag via het noorden het land binnen zou komen.
Maar goed, afwachten is de enige optie die we hier hebben
Ik moet wel zeggen, ik had niet verwacht dat de Oper en de Control terug zouden grijpen naar een kouder scenario. Aangezien ik dit al een flink aantal runs niet meer terug zie in GFS. GFS volgt al een tijdje een overdreven zachte toer.
Het jammere is dat de sneeuw,die we al 1,5 uur zouden moeten hebben
hier niet valt (Stavern,bij Meppen DL)
Waarschijnlijk raakt t de grond niet?
We hebben waarschijnlijk te maken met een JOJO radar
het is nu spul wat snel naar beneden valt met een verdwaalde vlok sneeuw
-----------------------------------------------
As't nait gait zoas't moet, mot't mor zoas't gait
hier niet valt (Stavern,bij Meppen DL)
Waarschijnlijk raakt t de grond niet?
We hebben waarschijnlijk te maken met een JOJO radar
Dat is wel jammer ja, had hier graag ook een vlok droge sneeuw gezien, maar lag niet in de lijn der verwachting. Alleen maar regen, regen en nog eens hemelwater. Straks boodschappen doen, hoop dat het dan droog is.