einde winter
tijd voor het lenteforum lijkt mij
Niet te voorbarig he...morgen wordt er misschien weer een winterse run uitgekotst, krijg je weer van die tegenreacties....
Gewoon lekker rustig afwachten, wat het wordt, dat wordt het....whatever.
Maar, op de kalender kijkend, voor lente is het nog net wat te vroeg...
In het oosten en noorden is het nu nog overwegend droog, maar ook daar gaat in de loop van de ochtend neerslag vallen. In eerste instantie (natte) sneeuw, in de middag overgaand in regen, waarbij kortdurend ook ijzel kan voorkomen. In de loop van de middag en avond wordt het op steeds meer plaatsen droog. De temperatuursverschillen zijn groot: net iets boven nul in het uiterste noordoosten, lokaal 11 graden in het zuiden. De oost tot zuidoostenwind wind is matig tot vrij krachtig. In de loop van de middag draait de wind in het zuidwesten naar west tot zuidwest, in het noordoosten gebeurt dat pas laat in de avond.
Laat de lente maar komen, kan niet vroeg genoeg beginnen.
Winter is leuk maar mag, voor mij persoonlijk, zeker niet te lang duren!!
Dus wat we in de maand december hebben gehad, is voor mij meer dan genoeg .
Aan de zuidflank van een hogedrukgebied (kerndruk 1029 hPa) boven Zuid-Noorwegen trekt de boven ons land gelegen frontale zone langzaam naar het noorden/noordoosten. Doordat van het westen uit het frontensysteem van een voormalige orkaandepressie boven Zuid-Groenland op het systeem is ingelopen, heeft de frontale zone zich duidelijk geactiveerd. Vanochtend om 7 uur was er in Rotterdam al 13, Eindhoven 14 en Gilze-Rijen 18 mm gevallen. In het noordoosten, waar de temperaturen vrij laag zijn, gaat het vanochtend sneeuwen en tijdelijk is ook ijzel mogelijk.
Vanmiddag en vanavond nemen de neerslagkansen in het grootste deel van het land af. De temperatuurverschillen zijn en blijven groot. Om 6 uur wees de thermometer in Nieuw Beerta een stand aan van 0,5º tegen 9,5º in het Zeeuwse Westdorpe. Vanmiddag wordt het in Groningen 1-2 graden boven nul, in het zuiden 10-12 graden. De wind waait uit het oosten tot zuidoosten en is matig tot vrij krachtig. In de loop van de middag ruimt de wind in het zuidwestelijk deel van ons land naar het westen tot zuidwesten, vanavond gebeurt dat ook in het noordoosten.
Terwijl standvastige Scandinavische hogedruk de kou boven Noord- en Noordoost-Europa na het weekeinde verder doet toenemen, blijft het in onze streken wisselvallig en zacht weer. Maandag bereikt een volgend frontaal systeem Nederland. Het gaat dan opnieuw enige tijd regenen en de middagtemperaturen komen uit op waarden tussen circa 6 en 10 graden.
NEERSLAG:
In de frontale zone een noordwest-zuidoost georiënteerde neerslagband
die overdag langzaam noordoostwaarts trekt. Aan de voorzijde van deze
neerslagzone zal de neerslag in het noordoosten van het land overgaan in
sneeuw, dit zal ongeveer rond 7 uur gebeuren. Voor de grens waarop de
regen overgaat in sneeuw houden we grofweg de lijn Friesland-Twente aan.
De sneeuw is goed terug te vinden in de progtemps en
tijd-hoogtediagrammen van Eelde. De hoeveelheden zullen liggen in de
orde van 1-3 cm, plaatselijk wat meer. De meeste sneeuw valt in het
noordoosten. De neerslag gaat na 3-5 uur weer over in regen als gevolg
van het doordringen van warme lucht rond 3000 voet. In de progtemp van
Eelde is ook tijdelijk een ijsdriehoek tot ongeveer 2000 voet te zien
waardoor ook onderkoelde neerslag mogelijk is. De natteboltemperatuur
ligt tijdens de regen nog beneden nul, ijzel zal op de grond weinig
problemen veroorzaken. Er is eerst sneeuw gevallen en bovendien is de
grond niet bevroren. Voor de luchtvaart is het een significant
aandachtspunt!
In de middag en vroege avond trekt het regengebied van het koufront
gevolgd door de occlusie van west naar oost over het land. Zondag is het
droog.
In Soest heb ik ondertussen al 10 mm regen opgevangen bij +3 C,had dat toch liever als sneeuw gehad
is nog droog in NO NL; maar zone is erg dichtbij nu
In Soest heb ik ondertussen al 10 mm regen opgevangen bij +3 C,had dat toch liever als sneeuw gehad
Hier in het midden-oosten ook saaie regen. Er zit nog wel een vorstpuntje boven in NL. De rest van NO er tegen aan. Wie weet zien we nog sneeuw vandaag.
| Gewijzigd: 12 februari 2011, 08:51 uur, door zwoof
ja en ik moet zo mss wel sneeuwscheppen - bizar gewoon
p.s dikke oost 4 a 5 hier in NO NL | Gewijzigd: 12 februari 2011, 08:54 uur, door Verwijderde_gebruiker_04
nee is (nog) droog - idd dreigende lucht