Vandaag 09:23 uur
Winter nog niet verslagen
Vandaag hebben we te maken met een fraai weertype. De zon schijnt flink, al komt er vanmiddag meer bewolking vanuit het westen opzetten. We danken het fraaie aan een hogedrukgebied boven Duitsland.
Boven de Britse Eilanden en de Noordzee liggen en ontstaan de komende dagen tal van storingen op de grens tussen zachte Oceaanlucht behorend bij depressies en aanstormende koude lucht wat in zuidelijke richting vanuit Scandinavië afzakt dankzij een opbouwend hogedrukgebied in die omgeving.
Het Scandinavische hogedrukgebied probeert koude vrieslucht west Europa binnen te blazen. De vorstgrens komt in het weekend wel heel dichtbij ons land en reikt tot nabij de Duitse Bocht. Daar komt het tot staand omdat Oceaan depressies teveel tegengas geven.
Ons land ligt in het overgangsgebied tussen deze twee luchtsoorten. De strijd tussen zachte- en koude lucht gaat in onze omgeving gepaard met veel bewolking en van tijd tot tijd regen.
Na het weekend neemt het hogedrukgebied boven Scandinavië in kracht toe en zal een nieuwe poging doen om met vrieslucht ons land te veroveren. Storingen worden dan geleidelijk aan teruggedrongen en daarmee ook de zachte lucht: het wordt kouder met in de nachten geleidelijk aan vanuit het noordoosten op steeds meer plaatsen vorst.
De winter heeft het moeilijk maar is nog niet verslagen. | Gewijzigd: 9 februari 2011, 15:10 uur, door Verwijderde_gebruiker_04
Vandaag 10:38 uur
Extreme kou bedreigt oosten Europa
Het oosten van Europa krijgt de komende dagen te maken met een kouinval van allure. In Moskou lag de temperatuur deze ochtend rond het vriespunt en vroor het de afgelopen nacht licht.
Vandaag baant diepvrieskou zich echter een weg tot de Russische hoofdstad. Vanmiddag daalt de temperatuur daar al tot rond de -10 graden en komende nacht vriest het rond de 15 graden. Morgen overdag wordt het er niet ‘warmer’ dan -12 tot -14 graden. De temperatuur loopt dus nauwelijks op!
De rest van de week gaat het daar in de nachten tussen de -25 en -35 graden vriezen. Dat is zelfs voor Moskouse begrippen zeer koud.
Overdag loopt de temperatuur niet verder op dan rond de -15 tot -20 graden! In het weekend krijgen de Polen en de mensen in het westen van Rusland ook nog eens te maken met een sneeuw en misschien wel sneeuwstormen!
Aankomend weekend wint de vorst verder terrein in westelijke richtingen. Zo gaat het ook in Polen flink vriezen. In het weekend ‘s nachts matige vorst met de meeste kou in het oosten en noordoosten. (-8/-12 c)Na het weekend wordt de kou vooral in het oosten nog veel feller met zeer strenge vorst in de nacht en ochtend: -15 tot beneden de -20 graden! De kou houdt zeker tot halverwege volgende week aan.
De diepvrieskou is inmiddels al aanwezig in Lapland waar het afgelopen nacht 33 graden vroor! De komende tijd zullen grote delen van Scandinavië verovert worden door het diep winterse weer en zal het in veel meer gebieden tussen de -30- en -35 graden gaan vriezen!
Na het weekend probeert de vrieslucht verder terrein richting west Europa te winnen. Ook ons land zou dan nog een staartje van winterweer mee kunnen pikken. | Gewijzigd: 9 februari 2011, 15:10 uur, door Verwijderde_gebruiker_04
Hoop dat het daar ook weer mooi winters word met een nieuw pak sneeuw en vries kou??!
In de skigebieden smachten ze naar sneeuw
http://forum.onweer-online.nl/index.php?sh...mp;#entry228152
http://forum.onweer-online.nl/index.php?sh...mp;#entry228152
Wij ook
Het is echt niet zo dat de winter geen kans meer zou maken ... het gaat langzaam dat wel maar koude-bron blijft aanwezig in Russia
GFS 12 run komt binnen.... (kan hem zelf nu niet plaatsen -> vanavond weer terug) | Gewijzigd: 9 februari 2011, 16:35 uur, door Verwijderde_gebruiker_04
tuurlijk zijn hier nog winterliefhebbers. (leuk galgje woord). heb bijna geen nagels meer over van de spanning
maar echt serieus, wat denk jij ervan??
mijn eigen mening is dat het weinig gaat voorstellen, de reden is eigenlijk dat je op het nieuws en internet veel tegengestelde berichten van het weer lees zelfs hier op het forum lees je die. mocht het anders zijn ben ik heel blij.
maar hoop op een dik pak sneeuw en voor de schaatsers onder ons een mooie gladde laag ijs van ongeveer 15 cm groetjes marieke
Maarre het jaar is lang zat! Dus als er nog wat kou en sneeuw deze kant opkomt, zoek ik gewoon mijn handschoenen weer op!
+1000
Snap ook niet waarom ie iedere keer weer naar boven word gebracht om weer de grond in te trappen, zonde van de energie
Onweer dagen 2012: 1 !
PS ik zit bij die 1 cm
zaterdag ijsdag in NO? laat me niet lachen... op en top lente in ut zuiden des lands!
Dit is de laatste kaart van het GFS model overigens.
Hoop dat het daar ook weer mooi winters word met een nieuw pak sneeuw en vries kou??!
Ik had ook nog een weekendje Sauerland in de planning maar idd, het ziet er bar slecht uit daar.