“Hitzewelle im Februar†berichtte de Oostenrijkse weerdienst. In Reichenau in de zuidelijke Wiener Becken is maandag een maximumtemperatuur van 20,6º geregistreerd. Over een periode van 100 jaar is het begin februari niet eerder zo warm geweest in het Alpenland. Het warmterecord voor de gehele maand februari bedraagt 23,6º en werd gemeten op de schrikkeldag van 1960 in Bruck, Stiermarken. Ook op de Balkan duurde de sprokkellente gisteren voort. Het Kroatische Dubrovnik meldde 20,9, Banja Luka in Bosnië 21,2 en Tivat in Servië 21,7º. Verder in Rome (meetpunt Urbe) 21,3º en in het zuiden van Frankrijk noteerde St-Girons 20,9º.
Winter gaat beslissende fase in
In het weekend gaat de winter een serieuze poging doen ons land te veroveren. We zien van donderdag op vrijdag druk stijgingen vanaf het Poolgebied tot nabij de Noorse kust. Richting het weekend resulteren deze druk stijgingen in een krachtig hogedrukgebied boven Noorwegen en Zweden.
Door deze ontwikkeling wordt er koude lucht vanuit het noorden van Scandinavië in zuidelijke richtingen getransporteerd. De vorstgrens komt zaterdagmiddag bijna boven de Duitse Bocht te liggen en komt dus erg dichtbij.
Tegelijk zet een Oceaanstoring druk om dichterbij ons land te komen en biedt felle tegenstand aan het naderende winterweer en oprukkende kou.
De strijd die er dan ontstaat kan wel eens beslissend zijn voor het verdere verloop van de winter. Zal de zachte lucht de slag winnen is de kans op een zuidwest circulatie vrij groot en zulke stromingen weten het doorgaans wel een tijdje uit te houden. En Februari begint al aardig op te schieten.
Het is echter nog geen uitgemaakte zaak. In de nieuwste run van het Amerikaanse NCEP zal het hoog in kracht toenemen en de strijd komend weekend vol aangaan met de zachte Oceaanlucht.
Er komt een diepe depressie boven het zuidwesten van Rusland te liggen waardoor het hoog eigenlijk verhindert wordt naar centraal Europa te trekken. Het blijft dan in deze oplossing boven centraal Scandinavië liggen en wat volgt is een straffe oostelijke wind die na het weekend de vorst steeds verder ons land inblaast.
Of het ook zover komt, durf ik nu niet te zeggen. Het hogedrukgebied en de Oceaan depressie: ze zijn aan elkaar gewaagd. De uitkomst is nog onzeker. Zeker is wel dat de winter een beslissende fase ingaat!
Voorlopig vanavond kans op wat nachtvorst en tot in het weekend geen temperaturen onder 0 C.
Ik neem J. Joos ook niet serieus, maar zie ook berichten van hem hier. Het heeft tenslotte met winter te maken en daar gaat het in dit topic om.
PP is een vaardig weerman die net als ieder andere weerman af en toe de plank misslaat. Zijn stukje over de ontwikkelingen van de komende dagen is aardig steekhoudend.
Ik heb helemaal niets tegen Piet Paulusma,maar als je al wat langer op o-o zit dan lees ik in de afgelopen jaren een heleboel dingen over verschillende weermensen en dan ben ik soms wel verbaasd over hoe meningen blijkbaar 180 graden veranderen als de boodschap binnen het straatje past.
Ik heb wel eens kritiek op je maar hier ben ik het 100% mee eens. 9 van de 10 keer wordt PP volledig afgefakkelt en nu opeens is het een kundig weerman.....
On: Lekker weertje buiten, beter dan de afgelopen grijze dagen. Nu nog een graad of 15 kouder en ik ben helemaal tevreden. Vorst met een zonnetje erbij... niet te versmaden!!!!!
Zodra ik alles klaar heb, zet ik het op mijn servertje en post ik hier een link.
Zodra ik alles klaar heb, zet ik het op mijn servertje en post ik hier een link.
Ik zou het 1,2,3 niet weten
Ja, ik ben het met je eens.Piet metdeblauweneus Paulusma heeft het toch ook reglematig bij het rechte eind.
Een enigszins stroperig storingsgebied boven de Noordzee veroorzaakt donderdag en vrijdag enige tijd regen. De temperaturen blijven aanhoudend hoog (8 tot 10 graden) en de wind waait (meest matig) uit het zuidwesten tot westen. Tijdens het weekeinde komt boven Noord-Europa een ijskoud hogedrukgebied tot ontwikkeling. Het luchtdrukmaximum drukt de temperaturen regionaal naar waarden beneden -30, in Noord-Rusland rond -40 graden. Ronduit steenkoud winterweer hetgeen in deze tijd van het jaar overigens wel vaker voorkomt. De kou komt ‘kruip-en-sluip’ dichterbij maar het wordt steeds onwaarschijnlijker dat de Benelux aan de vooravond staat van een Valentijnswinter. Een omvangrijk en bij tijden zeer diep lagedrukgebied boven het noordwestelijk deel van de Atlantische Oceaan heeft net iets teveel ruimte nodig.
Een kou-inval rond midden februari is trouwens niet ongewoon. De Duitse weerdienst bericht hierover het volgende: “Ein stärkerer Wintereinbruch Mitte Februar ist bei uns nichts Ungewöhnliches und tritt im Mittel mit einer Wahrscheinlichkeit von 67 % ein. Dieser Witterungsabschnitt wird auch als Spätwinter bezeichnetâ€Â.
U ziet links op de kaart een megalaag (930HPa) en u ziet rechts op de kaart een mooi Hoog (1040 HPa) - lets shake the cards | Gewijzigd: 8 februari 2011, 13:50 uur, door Verwijderde_gebruiker_04
En nu gaat het erom spannen wie wordt de GROTE winnaar?
U ziet links op de kaart een megalaag (930HPa) en u ziet rechts op de kaart een mooi Hoog (1040 HPa) - lets shake the cards
Lijkt me duidelijk: In NO/O Nederland wordt het winter, in ZW/W Nederland herfst (Grenslaag zal boven ons land gevormd worden, met op de scheiding heerlijke herst- of winterneerslag).
(HET geeft inmiddels op zijn "onconventionele" site al een schaatsgarantie af, met zelfs een vervroegde kou-intrede en een code A, maar het kan ook zijn dat de continu aanwezige depressiedruk een rol speelt. Heerlijke 50/50, maar ja, alle mogelijke scenario's zijn benoemd, dus ................ weer een correcte verwachting (alleen even achteraf het statement verwijderen welke toch niet juist bleek).