Idd. In tegenstelling tot afgelopen dagen berekend de meerderheid van de modellen koude nu
| Gewijzigd: 7 februari 2011, 11:00 uur, door zwoof
Ik geloof nog steeds in een plak kou...........
Bij jou daar in Duitsland wel ja.
Ik geloof nog steeds in een plak kou...........
Ik denk ook wel dat het nog even kan gaan winteren. We zitten nog maar in begin februari, dus alles is nog mogelijk Maart roert zijn staart en april doet wat hij wil
Nou hopen dat het niet blijft verschuiven anders is het zomer voordat we het weten.
Nu heeft 't kreng alleen nog even dat zetje nodig om op de juiste plaats te belanden om de deur voor Koning Winter te doen openen.
Aan alle winterhaters, lente-aanbidders, bouwvakkers en andere "buitenwerkers" : geniet van de komende lentedagen, ik gun ze jullie van harte, maar.................voorlopig zijn ze op ! (halverwege maart krijgen jullie weer nieuwe, zoveel je wilt) Berg de troffels, aantrilplaten etc. maar weer op en trek de schaatsen maar weer uit het vet (voor zover ze daar al weer inzaten, natuurlijk)
(NB: heeft iemand een update van de EC -kaartjes voor de luchtdruk aan de grond en 850 temps ?)
Ik kijk altijd op wetterzentrale.de voor alle kaartjes. Ook ECMWF staat erop.
http://www.wetterzentrale.de/topkarten/fsecmeur.html
De ‘oper’ van het ECMWF ofwel de operationele oplossing met de hoogste resolutie, is weer terug koud. Het Scandinavisch hogedrukgebied komt begin volgende week goed uit de verf en lijkt ook hogerop in de atmosfeer z’n zaakjes voor elkaar te hebben. Dat zou dus kunnen duiden op inzettend winterweer vanaf maandag: wellicht dus toch een Valentijnswinter.
De afgelopen dagen brachten de opeenvolgende runs van het paradepaardje van het ECMWF twijfels. Er leek te worden aangestuurd op een doorpakkende westcirculatie op de lange termijn. Onlogisch is dat natuurlijk niet want de ‘oper’ behoorde vorige week al tot een koude minderheid van het ensemble. Ook het Amerikaans GFS weermodel wil nog steeds winterweer.
Vandaag 13:36 uur
Winterweer komend weekend in aanval
De eerste week van Februari zit er bijna op. Deze verliep zonder winterweer. Sterker nog, een straffe zuidwestelijke circulatie zorgde voor een hele zachte periode. De gemiddelde temperatuur in de Bilt komt uit rond de 6.6 graden tegen 3.1 als langjarig gemiddelde. Afgelopen zondag werd het op veel plaatsen zelfs 11 graden (Rotterdam en Lelystad: 11.7 graden) na een nacht met een laagste temperatuur van 9 á 10 graden. Zeer zacht voor de tijd van het jaar. Normaal ligt de middag temperatuur rond de 6 graden. Alleen in de eerste nacht van deze maand kwam het tot wat lichte nachtvorst: -2 tot -4 graden.
De hele week zal eveneens zacht verlopen maar de winter zal tegen het einde van deze week een aanval op ons land voorbereiden. Tijdens het komend weekend vindt deze aanval plaats en is zeker niet kansloos. Sterker nog, ik denk dat we er serieus rekening mee kunnen houden dat ons nog een flink koude periode staat te wachten. Misschien wel een heus Februari wintertje. Op de weerkaart zien we dat zich gaandeweg deze week een hogedrukgebied boven Scandinavië vestigt. Het ligt nog te ver weg om ons land in de winter te zetten. Tegelijk zien we het zachte Azorenhoog vanuit zuidwest Europa dichterbij komen. Een eerste botsing tussen deze twee grootmachten levert talrijke storingen op. Een eerste passeert donderdag op het eerste deel van de dag met regen. Het is dan zacht met 8 graden. Een eerste aanval van koude lucht is afgeslagen.
Vrijdag volgt een tweede aanval. Later op de dag gaat het regenen en nog altijd is het zacht met 7 graden. In het weekend duurt de strijd voort. Ons land is het strijdtoneel. Het gevolg is dat het veelal bewolkt is met soms wat neerslag. Heel geleidelijk zal het hogedrukgebied terrein winnen en de zachte lucht weer de Oceaan opdrukken. De aangevoerde lucht wordt dan gaandeweg het weekend kouder en op zondag zou er zelfs al een winters buitje kunnen vallen. Veel warmer dan een graad of 2 wordt het niet. Na het weekend zou het Scandinavische hoog de het Azoren hoog wel eens definitief de nekslag kunnen geven. Wanneer dit gebeurt – en die kans schat ik hoger in dan 50 procent - staat ons een periode van koud winterweer te wachten met lichte tot matige vorst in de nacht en ochtend.
Dit is een mooie van de middag temp op Valentijn (ijsbloemen?)
Excuse moi, 00.00 uur