Wat mij verder op zich ook wel gunstig stemt is het feit dat diverse storingen nu eindelijk eens de neiging hebben om een zuidelijkere trekrichting aan te nemen, dit is sowieso altijd alvast gunstiger dan dat ze noordelijk van ons terecht zouden komen, zag je in verschillende voorgaande runs nog niet zoveel terug.
ja dat klopt de 18:00 run heeft vaak de neiging om warmer te zijn..en punt twee klopt ook het is/was me ook opgevallen dat die storingen zuidelijker trekken..
ik heb alleen een hmmm gevoel bij de 200 hPa.. die is nu mooi zuidelijk maar krijgt weer neigingen om noordelijk te trekken.. en hij wordt op een bepaald moment weer mega sterk... en dat is niet goed voor onze winterhoop.
ach morgen weer een nieuwe dag.. maar deze 18:00 run houdt ons mooi scherp
MODELLENBEOORDELING.
SYNOPTISCHE SITUATIE:
Tussen omvangrijke lagedrukgebieden op noordelijke breedten en een
hogedrukgebied boven het Middellandse Zee gebied staat een krachtige
west tot zuidwestelijke stroming. Verderop in het polaire front boven de
Atlantische Oceaan bevindt zich een actievere golf die vandaag al
uitdiepend over Ierland en Noord-Engeland de noordelijke Noordzee op
trekt. Aan het einde van de middag bereikt het koufront het westen van
het land, en trekt dan zuidoostwaarts. Het koufront heeft om middernacht
het oosten verlaten, alleen in het zuidoosten duurt het nog tot
halverwege dinsdagnacht. Daarna vormt er zich een hogedrukgebied boven
het westen van Het Kanaal, dit hoog trekt oostwaarts en wordt dinsdag 12
UTC boven België verwacht.
MODELBEOORDELING:
Synoptisch gezien zijn er v.w.b. onze omgeving weinig verschillen
t.o.v. de voorgaande run en de andere modellen. Van run tot run en
tussen de verschillende modellen zijn er enige verschillen zichtbaar met
name in positie en windveld van het uitdiepende laag dat vandaag over de
Noordzee oostwaarts trekt. Hirlam heeft de 10 van twee runs geleden
opnieuw. Gezien de overige modellen en de actualiteit negeren we dit op
dit moment. Norlam18 geeft ook geen indicatie van 48 knopen of meer. TKE
is dientengevolge ook veel te hoog.
AANDACHTSPUNTEN.
WIND:
HiRLAM00 kan NIET gevolgd worden voor de wind nabij het laag op de
Noordzee van vandaag. We volgen EC18 en HiRLAM18. Voorlopig noemen we
een mogelijkheid voor 9 bft en niet van 10 Bft. Verder kunnen de TKE
winden min of meer worden aangehouden van HiRLAM18. QNT's op de Noordzee
tot 12 UTC 35-40 kt, vanmiddag tussen de 40 en 50 kt (achter het laag
50-55 kt), vanavond in de Duitse Bocht nog lokaal 50-55 kt. Wanneer het
koufront gepasseerd is neemt de wind significant af. | Gewijzigd: 7 februari 2011, 06:23 uur, door Verwijderde_gebruiker_04
Vanochtend vroeg was het met een matige wind boven het binnenland en een (vrij) krachtige wind in de kustprovincies en op het IJsselmeer relatief rustig in ons land. Vanmiddag waait het boven land krachtig, aan zee en op het IJsselmeer hard en in het noordwestelijk kustgebied stormachtig. Daarbij kunnen windstoten optreden tot maximaal 80-85 km/uur. De middagtemperaturen lopen uiteen van 8 graden in het Waddengebied tot 12 graden in het zuidoosten. Het weerbeeld kenmerkt zich tijdens de ochtenduren door wolkenvelden maar ook opklaringen. Met name het oosten en zuidoosten maken kans op zonneschijn. Vanmiddag worden de wolken weer dikker en vanavond veroorzaakt het passerend koufront enige regen.
De komende nacht is het droog en breiden opklaringen zich over het ganse land uit. De temperatuur daalt naar circa 4 graden. De naar west geruimde wind is matig, in het Waddengebied krachtig. Dinsdag overdag wordt het weerbeeld bepaald door een hogedrukgebied op weg van Het Kanaal naar de Benelux. Het blijft overal droog en de zon doet goede zaken. De temperatuur komt uit op 8 graden. De westenwind is meest zwak tot matig.
Ook woensdag profiteren we van het hogedrukgebied waarvan het zwaartepunt zich boven Tsjechië situeert. Er is opnieuw zonneschijn en de regenkansen zijn klein. Tijdens de nacht en vroege ochtend koelt het echter wat sterker af. Op de meeste plaatsen gaat het licht vriezen. Lichte vorst dus en geen nachtvorst! Die term wordt steeds meer voor alle soorten vorst gebruikt terwijl deze eigenlijk alleen bestemd is voor vorst aan de grond (klomphoogte).
Was maar 1 van de vele pluimen.
Ik geloof nog steeds in een plak kou...........
Die van 10.00 uur staat er ook al weer op!
Ziet er voor mij weer goed genoeg uut
Ik denk als vanaf as.zaterdag (pluim 10.00 uur)
En vertel me aub niet dat het maar 1 pluim is