Welk een eensgezindheid vanmorgen bij de diverse modeloutput.
Tot 144H (6 dagen) laten alle modellen een vrij identieke ontwikkeling zien met op 144H een separaat hogedrukgebied aan de grond boven Scandinavië. Op hoogte zien we rond die tijd aan de oostflank van de polaire jetstream welke via IJsland tot aan het noorden van Groenland reikt een goed ontwikkelde hoogterug die via IJsland tot aan Spitsbergen doorloopt. Al met al dus de ontwikkeling van zonaal naar sterk meridionaal in een tijdsbestek van 3 tot 6 dagen. Tot zover verloopt dus alles zoals ik al eerder heb beschreven.
Zoals ik al meerdere keren heb benadrukt zal de uiteindelijke positie van de hoogterug bepalend gaan worden voor het weer in onze omgeving. Hierin zien we tot 144H kleine verschillen bij de diverse modellen. Wel zien we in vergelijking met gisteren dat door WLA het hoog(rug) iets betere ontwikkeld is en ook iets westelijker opbouwt waardoor de koude lucht meer in onze richting kan uitstromen.
EC00 144H bodemdrukkaart met hoog boven Scandinavië, alle modellen simuleren min of meer deze ontwikkeling.
Vanaf 168H (7dagen) "scheiden sich dann die Geister" of anders gezegd; "komen de modellen met verschillende oplossingen". Meest wrs scenario uitgaande van de ochtend kaarten is een zuidelijk verlopende (meanderende) jetstream (zuidelijke WC). Of dit echter gaat lukken of dat toch het hoge geopotentiaal zich verder boven het noorden kan opbouwen en de blokkade instant houdt resp. versterkt is dus allemaal nog zeer onzeker. Verder kijken dan een week vooruit vwb de details heeft mi. voor dit moment dan ook weinig zin !
To be continued....
Ciao Johann | Gewijzigd: 6 februari 2011, 10:25 uur, door Alpenweerman
Ook al is t maar 1 lijntje (control) en natuurlijk erg onzeker
Ik heb al een tijdje t gevoel dat vanaf 12 febr. de kou naar binnen glipt.
Niet gelijk klap/boem maar dalend naar lekkere temperaturen van een graadje of - 10.
En niet voor 2 dagen
zal mij benieuwen.
in iedergeval ik geniet van de kaarten en erg leuk om mee te lezen hoe ieder zijn hartje weer harder gaat kloppen.
groetjes marieke.
ps in 79 was ik nog geen eens 1, misschien voor herhaling vatbaar lol
Hé Jan, schreef jij gisteren niet iets over zo ver vooruit kijken?
'Mja eet ze alvast mocht het uitkomen, maar vind het niet zo je van het om het nu al over de 17de te hebben, 180 uur zeg ik, ja oke'
http://forum.onweer-online.nl/index.php?s=...st&p=227141 | Gewijzigd: 6 februari 2011, 11:07 uur, door Ben47
'Mja eet ze alvast mocht het uitkomen, maar vind het niet zo je van het om het nu al over de 17de te hebben, 180 uur zeg ik, ja oke'
http://forum.onweer-online.nl/index.php?s=...st&p=227141
Klopt maar daar doelde ik meer op dat het onnozel is om een verwachting te schrijven zo ver vooruit. Wat ik doe is alleen een paatje laten zien en geen verwachting schrijven
Nou...., velen die naar dat plaatje kijken van jou zien hierin een diepvries voor Nederland. Dus impliciet... Maakt mij verder niet uit hoor. Ik heb hem geprint, ingelijst, opgehangen en er bovendien mijn bureaublad op de pc van gemaakt. Als het nu nog niet uitkomt.... Eet jij je schoenen dan op?
Hahaha, het water loopt me uit de mond. Met het plaatje van de 21e erbij krijgen we tenminste een week diepvries.
EC volgt GFS weeral en kwam met zelfde ontwikkeling als GFS gisteren hopen dat nieuwe run beter is.
Ow ja GFS is niet alleen met een winterse run ook GEM was goed en nog andere modellen mazr vergeten welke juist goed waren;)