Op de website van RTV Drenthe staan prachtige historische beeld en geluidverslagen over de winter van 1979. Voor elke weerliefhebber de moeite waard. De winter van 1979 Als ons dat te wachten zou staan, geweldig.
Amen tot dat, ik ben over 2 maanden aan de beurt. Wilde het geruisloos voorbij laten gaan maar je schijnt het groot te moeten vieren.....................
Ontopic: Spannende tijden weer voor de winterliefhebber........... ik hoop echt dat we nog een (misschien korte) heftige winterperiode krijgen.
Want 'n wind. Hier in Spijkenisse nu al sinds gisterochtend kracht 6-8 Bft, continue.
Gevolg van grote drukverschillen op de Europse weerkaarten, met hogedruk ten zuiden en lagedruk ten noorden van ons land. Straalstroom loopt hierdoor direct over onze regio, met sterke windvelden hierbij horend.
Ook morgen en deels maandag nog flinke wind, al gaat geleidelijk de ergste kracht er vanaf, en periodiek enige regen, eerst vnl in het noorden op maandag in het hele land. Gehele periode sterk boven normale temp.
Dinsdag en woensdag profiteren we dan van drukstijgingen rond om, stabilisatie is het gevolg, en een droog en rustig weerbeeld het resultaat. In de nacht en ochtend regionaal lichte vorst, en overdag 5-7 C.
De drukstijgingen van dinsdag rond om ons heen, zien we tevens in de regio Spitsbergen, zich daar zuidwestwaarts uitbreidend. De hierdoor ontstane Z/N hogedrukgordel is echter niet sterk genoeg, om te voorkomen dat op donderdag ten noorden van ons land een lagedrukgebied richting Scandinavie koers zet.
Hierdoor bij ons in een NW aanvoer tijdelijke toename wisselvalligheid, met normale temp.
En dan!?. Nog steeds zeer grote variatie in de Uitvoer, met de trend dat de laatste runs iets zachter waren, in de zin van -blijvende- dominantie van westelijke lagedruk.
Laatste EC oper 12z run laat echter -weer-- mooi zien dat we tegen volgend weekend wel eens naar een onvervalste GWL, grensgebied tussen gebieden met grote temp verschillen, kunnen gaan.
Want hogedrukopbouw ten noorden en noordoosten lijkt toch vrij indrukwekkend te worden, en gaat zo lijkt voldoende tegenwicht geven aan opkomende lagedruk vanaf de Oceaan. Aan de oostflank van genoemde hogedrukgordel zakt indrukwekkend koude lucht Scandinavie in, en komt tegen volgend weekend tot aan Denemarken, zo lijkt vrij zeker.
Daarom is mi een koude 2e decade van februari nog steeds kansrijk.
Ontopic: Spannende tijden weer voor de winterliefhebber........... ik hoop echt dat we nog een (misschien korte) heftige winterperiode krijgen.
Off: over 2 maanden vieren we dat wel in de Arena doen we er gelijk een kampioensschapje bij jij de 40, wij de 30 (ste landskampioen schap);)
On, Doe maar een bak sneeuw ik heb nog 90 sneeuwschoppen voor de verkoop, en 2 pallets strooizout !
Thx voor de link.
Op onderstaande link nog wat beelden van die winter
Winter 1979
(voetreis naar de sahara voor de winnaar)
was toen nog geen Teletekst
Was het niet 1 januari, ik woonde toen nog in Ede, dat de Berko, later de maxis, afbrande. Dat 2 januari er een enorme bak sneeuw lag..
Is het die winter...klinkt spannend...
Dat we 2 weken op de straat konden schaatsen...whow..ruim een meter sneeuw op de stoep..en dat staat ons te wachten..